اما و اگرهای «تحویل سال تلویزیون»

اقتصاد ایران: شبِ تحویل سال در هر شبکه‌ای برنامه‌‌ای متنوع دیده می‌شد؛ کارناوال شادیِ که صدا و سیما از ۲۷ اسفندماه برپا کرد و شروع خوبی که برای سال ۱۴۰۲ به شمار می‌رود.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، تلویزیون از 27 اسفندماه رسماً کنداکتور را به سمت عید نوروز برد و شبکه‌های سراسری همه برنامه‌های تحویل سال خود را از همان شب آغاز کردند. برخلافِ هجمه‌هایی که از شبِ یلدا شروع شد "کسی به تلویزیون نمی‌رود، کسی تلویزیون نمی‌بیند!" اما در همان شب هم طنازان آمدند، خوانندگان شناخته شده خواندند و شبِ خوبی برای مخاطبین رقم خورد. 

این فضا به تحویل سال هم سرایت کرد و گمانه‌زنی‌ها با یک شائبه عجیب و غریب آغاز شد؛ «محمدرضا گلزار مجری تحویل سال تلویزیون شد». البته خیلی زود این بازیگر شناخته شده در صفحه مجازی خودش این خبر را تکذیب کرد در حالی‌که تلویزیونی‌ها هیچ‌کدام از این حضور خبری نداشتند. این نکته به نظر می‌رسید برخی در کانال‌های مجازی با انتشار اخبار دروغ دنبالِ هجمه‌های جدید علیه رسانه‌ملی‌رفته‌اند، اما این بار از جهتی دیگر.

از سوی دیگر برخی تصاویر بیرون آمد که تلویزیون در غیاب چند مجری شناخته شده که معمولاً در تحویل سال اجرای برنامه‌های رسانه ملّی را برعهده داشتند دوباره به سراغِ عده‌ای خاص رفته و در این میان دوباره به «مهران رجبی» توهین شد. بازیگری که برای لحظاتی در برنامه‌های عیدانه میهمان برنامه شبکه سه سیما شد و مدت‌ها قبل مشخص بود او به عنوان مجری در تحویل سال تلویزیون حضور ندارد!

در ادامه نام گروهی از مجریان بیرون آمد که این روزها در شبکه‌های سیما اجرا می‌کنند. اما دوباره انتقادها ادامه پیدا کرد؛ در صورتی‌که همین منتقدان زمانی می‌گفتند تلویزیون باید از مجری استفاده کند نه مجری بازیگر!

به‌هرحال بعد از مدتی که  ترکیب مجریان شب عید صدا و سیما مشخص شد، شبکه نسیم برگِ برنده رو کرد؛ چون بسیاری از هنرمندان شناخته شده به همراه کامران نجف‌زاده و فرزاد حسنی شب سال تحویل گردهم آمدند؛ البته پیش از آن هم این شبکه تلویزیونی در شبِ یلدا با دورهمی هنرمندان شناخته شده، به برگ برنده در دقیقه 90 معروف شده بود. 

شروع برنامه‌های عیدانه از همان 27 اسفند نشان می‌داد تلویزیون نه در یک شبکه بلکه برای همه شبکه‌هایش کارناوال شادی برپا کرده و عیدانه مناسبی برای مخاطبانش مهیا کرده است. برخلاف فضای رسانه‌ای که پیش از شروعِ برنامه‌های تحویل سال، دنبال القای یک ناامیدی بود که تلویزیون برنامه‌ای برای شاد کردن مردم در عید نوروز ندارد؛ دیشب و همزمان با تحویل سال دیدیم  تلویزیون هم از طنازان، هم خوانندگان، هم ورزشکاران و بسیاری دیگر از افراد شناخته شده و مشهور استفاده کرد تا خنده به روی لبانِ مخاطبان جاری کند.

به این ترتیب شاهد بودیم که تلویزیون در تدارک برنامه‌های نوروزی خود به همه اقشار و سلیقه و مخاطبی که برای خود متصور بود، توجه کره؛ خواننده‌های شناخته شده‌ای همچون حمید عسگری خواندند و آوازهای ایرانی و ترانه‌های محلی شنیده شد. هنرمندان شناخته شده‌ای آمدند حتی آنهایی که مردم فکر می‌کردند با تلویزیون قهرند یا تلویزیون با آنها قهر است شب گذشته در قاب تلویزیون دیده شدند.

به این ترتیب  شبکه‌های رسانه‌ملی متناسب با مأموریت خودشان اقدام به پخش برنامه کردند؛ به این معنی که وقتی مخاطبان کانال تلویزیون را تغییر می‌دادند با تنوعی منحصربفرد و بدون افراد تکراری روبرو می‌شدند و موجی از شادی در خانه‌ها جاری می‌شد. مخاطبی که دوست داشت با فضای سرگرمی و نشاط همراه شود هم می‌توانست شبکه نسیم را ببیند و هم شبکه سه؛ برخی اوقات شبکه پنج و شبکه دو. شبکه دو با دعوت میهمانان مردمی و خانواده‌های پرجمعیت، فرهنگسازی «فرزندآوری» را دنبال می‌کرد، شبکه افق به جهادگران توجه داشت و شبکه پنج فضای شهری خودش را رها نکرده بود.

شبکه یک با دعوت از میهمانان مردمی، گروه‌های محلی و قومیت‌ها، رنگین‌کمانی از جغرافیای ایران را برای مخاطبین به نمایش درآورد. اصالت‌های هنری از جمله گروه‌های هنری «صبح جمعه با شما»،‌ نقال‌خوانی‌ها و پرده‌خوانی‌ها را به برنامه آورد که این هم جزو اتفاقات خوب لحظه تحویل سال بود. حتی شبکه امید و شبکه کودک متناسب با کانون هدفِ مخاطب کودک و نوجوانِ خود برنامه تدارک دیدند. «سر سفره خدا» سال‌ها برای کودکان در ایام ماه رمضان برنامه داشت و امسال تحویل سال چند ساعتی به صورت ویژه روی آنتن بود.

شاید در این میان برخی این انتقاد را مطرح کنند فقط مهران غفوریان و یوسف تیموری را در شبکه سه دیدند؛ اما این‌طور نیست! حامد سلطانی(مجری این برنامه) میزبان بسیاری از هنرمندان شاخص، مجریان، برنامه‌سازان، ورزشکاران و حتی مداحان، میهمانان مردمی و خانواده‌های شهدا بود. اتفاق خوبی که امسال افتاد در شبکه‌ای میهمان تکراری ندیدیم. سال‌های گذشته بارها دیده می‌شد بازیگری در شبکه سه بود و لحظاتی بعد در شبکه دو یا پنج هم دیده می‌شد. امسال بیشتر خلاقیت، نوآوری و در نهایت برنامه در تلویزیون دیدیم و این حرکت امیدوارکننده‌ای بود که این امیدواری وجود دارد تداومِ آن را در سال 1402 شاهد باشیم. 

هرچه اتفاق افتاد نقشه‌های گروه‌هایی که به دنبال ضربه زدن به مرجعیت رسانه‌ ملی‌اند نقشِ برآب شد. چون تلویزیون هم برنامه داشت و هم برگِ برنده! یعنی همان «اماهایی» که منجر به قضاوت‌های زودهنگام و شائبه‌برانگیز شد و چند هفته‌ای در امتداد القایِ یأس و ناامیدی برای مخاطبان تلویزیون قدم برداشت و «اگرهایی» که اتفاق افتاد و منجر به یک دورهمیِ واقعی بدون میهمان تکراری با حفظِ تناسب مأموریت‌های هر شبکه و چند ابتکار جدید و خلاقیت و نوآوری شد.

با همه این اوصاف تلویزیون یکی از بهترین شب‌های خودش را در شبِ تحویل سال گذراند. با وجود اینکه در شبکه نمایش‌خانگی هم برخی از پلتفرم‌ها برنامه ساخته بودند اما به نظر می‌رسد فراگیری و تعدد و تنوع برنامه‌های تلویزیون، اجازه نداد مخاطب به سمت مدیوم‌های دیگری برود. حتی ابتکارِ هدیه دادن در اپلیکیشن «بله» هم اتفاق جالبی بود که برخی از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی به هنگامِ پخش برنامه‌شان داشتند؛ این اتفاق هم در نوعِ خودش جالب بود.

حالا در ادامه ویژه‌های نوروز، جشنواره‌های سینمایی با حضورِ رنگین‌کمانی از فیلم‌های جدید سینمای جهان و آثار برگزیده جشنواره فیلم فجر اتفاق دیگری است که می‌تواند مخاطبان را نسبت به شروع خوب صداوسیما در سال 1402 امیدوارتر کند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ