خبر خوب| باز هم ایران و چالش معجزه سلول‌های بنیادین/ کاسبی هتل‌داران از همراهان بیمار با حال خوب

اقتصاد ایران: بزرگان می‌گویند زیبایی و شکوه بهار، درس مهرورزی و گره‌گشایی می‌دهد به آدمیان. اگر تب و تاب کمک کردن به به دیگران در روزهای آخر سال و نو شدن زمین زیاد می‌شود دلیلش همین است. بهار یعنی خدا فراموشمان نمی‌کند. با این تفسیر از بهترین روزهای آخر سال به استقبال خبرخوب امروز می‌رویم به وقت ۲۸ اسفند ۱۴۰۱.

گروه خبر خوب: از این روزها و از حال خوب نو شدن طبیعت به راحتی نگذریم و نهایت حض و لذت را ببریم. یادمان باشد که بهار یکی از باشکوه‌ترین جلوه‌های خدا در جهان هستی است که می‌توان با تماشای آن، نقبی به عالم معنا زد و جمال خداوند را به تماشا نشست. این روزها، این زیبایی کم درس ندارد برای ما. بزرگان می گویند زیبایی و شکوه بهار، درس مهرورزی و گره گشایی می‌دهد به آدمیان. اگر تب و تاب کمک کردن به دیگران در روزهای آخر سال و نو شدن زمین زیاد می‌شود دلیلش همین است. بهار یعنی خدا فراموشمان نمی‌کند. با این تفسیر از بهترین روزهای آخر سال به استقبال خبرخوب امروز می‌رویم به وقت ۲۸ اسفند ۱۴۰۱:

 

*مژده به بیماران مبتلا به آرتروز / از جایتان بلند شوید

نام پژوهشگاه رویان را که می‌شنوید کدام خبر در ذهنتان گل می‌کند؟ حتماً و قطعاً خبرهایی مربوط به درمان ناباروری. اما در اولین بخش از خبر خوب تصویر ذهنی شما را از پژوهشگاه رویان تغییر می‌دهیم. انواع سلول‌های بنیادی با منشأ جنینی، با منشأ بزرگ سالی، با منشأ خون بند ناف، با منشأ بافت بند ناف، با منشأ ریشه دندان‌های شیری در این پژوهشگاه استخراج و جداسازی شده و در درمان بیماری‌های صعب الاعلاج از آن استفاده می‌شود. اصلاً می‌دانستید که بیش از سه دهه است که ایران همپای کشورهای پیشرفته دنیا درمان با سلول‌های بنیادین را آغاز کرده است؟

 این مقدمه را گفتیم تا برسیم به این قسمت از ماجرا و از آخرین محصول متخصصان پژوهشگاه رویان برایتان بگوییم. این پژوهشگران موفق شدند با استفاده از سلول‌های بنیادی محصولی برای درمان بیماری‌های مفصلی عرضه کنند. ماجرا اینطور است که از مغز استخوان یک اهدا کننده سلول‌های بنیادین را جدا سازی کرده و یک سری پروسه‌ها روی آن انجام می‌شود تا به صورت کلونی با مجموعه‌ای از سلول‌های یکسان در بیاید.

محصول جدید متخصصان رویان در شرکت «کیمیا سل» تولید شده و بدون نیاز به تطابق ژنتیکی برای همه افراد قابل استفاده است. تا قبل از این در پژوهشگاه رویان سلول‌هایی را از خود فرد می‌گرفتند و فرآیندهایی را روی آن انجام می‌دادند و بعد هم به مفصل زانو تزریق می‌کردند. شانس بهبودی بیمار با این روش خیلی بالا نبود. اما با روش جدید که نتایج و مستندات علمی آن در ژورنال‌های معنبر علمی هم چاپ شده بیمارانی که قادر به راه رفتن نبودند شانس دوباره برای نعمت درست راه رفتن را پیدا می‌کنند آن هم با سلول‌های بنیادین یک فرد دیگر.

*دل خوش برای همراهان بیمار/ شما تنها نیستید 

در چند سطر اول این بسته خبرخوب گفتیم که زیبایی و شکوه بهار، درس مهرورزی و گره گشایی می‌دهد به آدم‌ها. مصداقش هم همین جاست. روزهای آخر سال که شاید خیلی‌ها حتی شما که خواننده این بخش از خبر خوب ما هستید، در گیر و دار خریدهای آخر سال و تتمه خانه تکانی هستید کم نیستند گروه‌ها و مردمانی که دست شسته‌اند از امور شخصی و دل داده‌اند به دل مردم گرفتار مثل تشکل مردمی «فانوس» که جمعی از گردشگران، علاقه مندان به طبیعت گردی، مدیران هتل‌ها و آژانس‌های مسافرتی عضو آن هستند و این روزها دست به کار شدند برای کمک به همراهان بیمارانی که از شهرهای مختلف به پایتخت هزار تو می‌آیند به امید بهبودی.

لازم به گفتن نیست و می دانید که همراهان بیمارانی که برای درمان بیمارانشان از روستاهای دورافتاده به تهران می‌آیند چه درد و رنجی را تحمل می‌کنند. درد و بیماری عزیزشان یک طرف، بی خانمانی و آواره شدن در پایتخت و هزینه‌های روزمره‌اش هم یک طرف. حالا در این شرایط یک جمع باصفا دست به کار شدند برای اینکه باری از دوش این افراد بردارند. خیرات می‌کنند. غذا می‌پزند و این غذای گرم را در همراه سراهای بیمار و اطراف بیمارستان‌ها پخش می‌کنند. «مهدی زمانی‌خرقانی» مدیرعامل جمعیت فانوس می‌گوید: «وقتی موضوع کمک به در راه‌مانده‌ها و همراهان بیماران مطرح شد، ۶ نفر از اعضا که جزو خیّران هستند، تمام هزینه را تقبل کردند. برای پخت و پز هم اعضای دبیرخانه دور هم جمع شدند وهمه دست به کار شدند. حتی بعضی از اعضا همراه با فرزندان‌شان آمدند. حضور استاد «ابوالقاسم ساسان» از پیشکسوتان گردشگری بیش از ۸۵ سال سن هم قوت قلبی برای ما بود.» البته خیر این خیران به توزیع غذا بسنده نمی‌شود و اصلاً توزیع غذا بهانه‌ای است برای شناسایی بیماران نیازمند و کمک هزینه‌های درمانی. خیرتان بیش باد!

*چه خبر از زندان!/ زندانیان سالمند کنار نوه و نتیجه!

خوب نوبتی هم باشد سهم زندان‌ها از بسته خبر خوب است. گفتیم که یک روی دیگر آنچه در ندامتگاه‌های ایران می‌گذرد را برایتان رو می‌کنیم. همان خبرهایی که شاید تا قبل از این به گوشتان نخورده باشد. مثلاً اینکه همین چند روز گذشته با کمک دو خیر خوزستانی دو زندانی سالمند ۹۰ ساله و ۷۰ ساله که به دلیل جرائم مالی در زندان بودند آزاد شدند تا سال نو را در کنار اهل و عیال و نوه و احتمالاً نتیجه، نو کنند. این خبر را مدیر اداره کل زندان‌های استان خوزستان داده و گفته که برای آزادی این زندانیان مبلغ نهصد و بیست میلیون ریال از طریق خیرین به شکات پرداخت شد.

خوب از آزادی زندانیان سالمند خوزستان برسیم به حال و هوای عید در ندامتگاه بزرگ استان تهران. این از لطف بهار است که همه جا را نو می‌کند. حال دل همه را عوض می‌کند و عالم و آدم را به تکاپو وتلاش وا می‌دارد.

این تصاویر خانه تکانی زندانیان در بند است و سفره هفت سین شان. اینجا هم زندگی جریان دارد. به امید آزادی همه زندانیان در بند...

 

*حالی چنین میانه میدانم آرزوست

از قیل و قال و هیاهوی کوچه و خیابان بگذریم. بی خیال خبرهای نوسان دلار و طلا و سهام و چه و چه شویم و کیف کنیم از دیدن این تصویر بدون روتوش از بندگی ناب این کارگر زحمت کش شهرداری که فارغ از هیاهوی زمان وسط کار زانو زده به درگاه معبود. خدا قوت!

 

*اینجا لرستان خودمان است 

این همه زیبایی، نه تصویر دشت‌های سوییس نه تصویری از طبیعت بکر یکی از ایالت‌های کانادا که تصویری بکر از طبیعت زیبای ایران خودمان است؛ تصویری زیبا از دشت‌های مخملی یار آباد در دلفان استان لرستان که با روح و روانت بدجوری بازی می‌کند. گفتیم این طبیعت زیبا از آن ایران است که قابل توجه باشد برای خیلی‌ها که فکر می‌کنند مرغ همسایه غاز است اما اصل حرف. چیز دیگری است.. رسول اکرم (ص) فرموده‌اند: «آن کس که با تغییر دنیا از وضعی به وضع دیگر آگاه نشود، از غافل‌ترین مردمان است.» راستی اگر طبیعت شکوفا و زیبا می‌شود، حتماً، ما هم می‌توانیم. اگر بهار، فصل سرزندگی و طراوت است، چرا ما این گونه نباشیم؟

 

 

پایان پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ