وزارت امور خارجه ؛

کلید جذب سرمایه گذاران خارجی به مناطق آزاد

اقتصاد ایران: یکی از مهم ترین راه ها برای توسعه و جذب سرمایه گذاری خارجی به مناطق آزاد استفاده از فرصت وزارت امور خارجه است. نکته ای که تاکنون مغفول مانده و می توانسته در این زمینه قوی تر عمل کند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، رئیس شورای هماهنگی فعالان اقتصادی مناطق آزاد در این مورد به اقتصادایران، گفت: ارتباطات خارجی با مناطق آزاد موفق دنیا باید گسترش پیدا کند.

رحمان سادات نجفی ادامه داد: البته استفاده از امکانات و ظرفیت‌های وزارت امور خارجه در این زمینه بسیار راهگشا است زیرا از این امکانات می توان فرصت‌های اقتصادی را پیش روی اقتصاد ایران قرار داد.

وی ادامه داد: گسترش مناسبات سیاسی و اقتصادی و بین المللی با جهان با اولویت بنیادی سیاست خارجی دولت سیزدهم با گسترش همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه منطقه‌ای از موارد مهمی است که رئیس‌جمهور همواره از آن یاد کرده است.

سادات نجفی با اشاره به اهمیت این موضوع گفت: رئیس دولت سیزدهم، اولویت سیاست خارجی را تقویت دیپلماسی اقتصادی در جهت پیشبرد سیاست‌های اقتصادی با هدف دستیابی به حضور موثر ایران در زنجیره ارزش جهانی، تسهیل جذب سرمایه، فناوری و جذب گردشگر، تقویت بازار‌های صادرات کالای غیرنفتی و خدمات فنی و مهندسی، زمینه سازی برای حضور موثر و هدفمند بخش خصوصی در بازار‌های منطقه‌ای و جهانی و نیز شناسایی فرصت‌ها و مزیت‌های نسبی عنوان کرده است.

وی ادامه داد: بنابراین این مساله باید در صدر برنامه‌های دولت در مناطق آزاد قرار گرفته شود و ابتکار‌های جدیدی را به صورت پایلوت، طراحی و اجرایی شود. رئیس‌جمهور خواهان فراهم آوردن شرایط لازم برای افزایش ارتباطات اقتصادی با کشور‌های مختلف دنیا است و این اولویت مناطق آزاد کشور درحال حاضر است.

رئیس شورای هماهنگی فعالان اقتصادی مناطق آزاد در گفتگو با اقتصاد ۲۴ ادامه داد: اصل اساسی در توسعه مناطق آزاد هم اکنون، جذب سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور است و جذب سرمایه‌گذاری خارجی به‌ویژه بخش خصوصی خارجی، جذب فناوری پیشرفته و ورود گردشگران خارجی است. از چنین مسیری است که می‌توان نیروی جدید و متخصص را که از الزامات توجه به اقتصاد بین‌الملل و تجارت خارجی است، جذب کرد و به علاوه آموزش کارکنان در دوره‌های آموزشی مختلف را مورد توجه قرار داد.

سادات نجفی ادامه داد: ایجاد مناطق آزاد تجاری-‎ صنعتی جدید سازوکار جدیدی است که می تواند با استفاده از شیوه‌های نوین، رسیدن به اهداف مناطق و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، نتایج ثمربخشی را برای اقتصاد کشور فراهم کند؛ یعنی تغییری بنیادی متناسب با نگاه اقتصادی رئیس‌جمهور برای گسترش مناسبات سیاسی و اقتصادی با جهان و کشور‌های منطقه با اولویت بنیادی توسعه همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه منطقه‌ای از طریق مناطق آزاد که فرصت تعامل کشور با دنیای خارج است.

این کارشناس مناطق آزاد با اشاره به فرصت ایجاد بانک های خارجی در مناطق آزاد گفت: دیدگاه‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای مناطق آزاد می‌تواند برای ارتقای فعالیت‌های آن‌ها موردتوجه باشد؛ صادرات، جذب گردشگر، پایلوت اجرای طرح‌های مهم در بنادر مناطق آزاد کشور و ایجاد بانک‌های خارجی برای جذب سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی در مناطق آزاد که از فرصت‌های مهم برای مقابله با تحریم‌های بین‌المللی است. این رویکرد‌ها البته درخصوص اطلاع‌رسانی و ایجاد ارتباطات حائز اهمیت بوده و فعالان اقتصادی را به‌روز خواهد کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ