بازدهی 4 برابری شاخص کل هموزن از شاخص کل بورس

اقتصاد ایران: کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، در صورتی که از بورس حمایت نشود، ممکن است در شاخص های آن واگرایی رخ دهد و این مساله در نهایت منجر به افت بورس خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران  ،  بازار سرمایه در روزهای پایانی سال رمقی برای حرکت ندارد و نوسان اندکی در سمت‌های مثبت و منفی طی روزهای گذشته نشان می‌دهد، سهامداران نیز روند فعلی بورس را پذیرفته‌‌اند.

برخی از کارشناسان بازار سرمایه یکی از عوامل ریزش روزهای گذشته را مطابق رسم معمول، عرضه اولیه امروز می‌‌دانند. برخی نیز معتقدند انتظارات تورمی اهالی بازار تعدیل شده و برخی عامل خروج پول را در تقاضای بازارهای دیگر مانند خودرو جست ‌و جو می‌کنند.

بازدهی بیشتر شاخص کل هموزن نسبت به شاخص کل نشان می دهد بازهم نمادهای کوچک در بازار سرمایه مورد توجه سهامداران قرار گرفته اند و در آخرین روزهای معاملاتی سال نیز این موضوع می‌تواند به دلیل مقاومت‌های تکنیکال بزرگان بورس رخ داده باشد.

* رشد قیمت فراکابی‌ها

امروز قیمت سهام اغلب نمادهای فراکابی افزایش یافت و نمادهای انرژی، بورس، فرابورس و کالا از سبزترین نمادهای بازار در معاملات سه‌شنبه بودند. در میان گروه‌های بزرک نیز، در دو گروه پالایشی‌ها و فلزات اساسی تعداد نمادهای سبزپوش بیشتر بود.

* تحلیل بورس از نظر تکنیکالی

وحید جعفری، کارشناس بازار سرمایه گفت: از منظر تکنیکالی و با نمودار لگاریتمی شاخص بورس تهران، همچنان در سطح حمایتی کانال صعودی قرار دارد.

وی ادامه داد: شاخص کل طی هفته‌های گذشته سقف کانال صعودی بلندمدت خود را رو به بالا شکسته و حالا در این محدوده در حال پولبک به محدوده مقاومتی شکسته شده‌ای است که به سطح حمایتی تبدیل شده است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: البته ترس از حمایت نشدن بورس همچنان بر سر شاخص کل سنگینی می‌کند. این بی اعتمادی احتمال تشکیل و قوت گرفتن واگرایی در سقف در اندیکاتور RSI  شاخص کل را افزایش داده است. در صورتی که این واگرایی در سقف تایید شود، باید شاهد افت شاخص بورس تهران و شروع روند اصلاحی باشیم.

جعفری تصریح کرد: در غیر این صورت و حمایت شاخص از این محدوده این انتظار برای شاخص کل وجود دارد که به اعداد و ارقام بالاتری دست پیدا کند.

* بازدهی 4 برابری شاخص کل هموزن از شاخص کل بورس

در جریان معاملات امروز بورس، شاخص کل با افزایش هزار و 355 واحدی نسبت به روز کاری قبل تا سطح یک میلیون و 782 هزار و 987 واحد بالا آمد. بازدهی این شاخص مثبت 8 صدم درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با رشد هزار و 927 واحدی در رقم 541 هزار و 32 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص 4 برابر شاخص کل بوده و رقم 36 صدم درصد را نشان می‌دهد.

همچنین شاخص کل فرابورس با افزایش یک واحدی در سطح 22 هزار و 708 واحد قرار گرفت. شاخص کل هم‌وزن فرابورس نیز 206 واحد رشد کرد و به رقم 93 هزار و 625 واحد رسیده است.

* بهبود ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 75 هزار و 782 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 58 هزار و 346 میلیارد تومان بود که 77 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 6 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 6 هزار و 718 میلیارد تومان رسید.

* کاهش خروج پول حقیقی‌ از بازار سرمایه

سرانه فروش کدهای حقیقی به شدت کاهش یافت. در حالی که سرانه فروش حقیقی‌ها در روزهای گذشته به طور میانگین بالاتر از 20 میلیون تومان بود، امروز به 12 میلیون و 900 هزار تومان افت کرد. امروز سرانه خرید هر کد معاملاتی حقیقی نیز 25 میلیون و 400 هزار تومان بود.

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای چهارمین روز متوالی منفی بود و 98 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به دیروز کاهش 48 درصدی را نشان می دهد.

در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام سباقر (شرکت سیمان باقران)، دی (بانک دی) و خبنیان (بنیاد دیزل) اختصاص داشت. در سوی دیگر، نماد اخابر (مخابرات)، خاور (ایران خودرو دیزل) و سصفها (سیمان اصفهان) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

* رشد ارزش صف‌های خرید بورس

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 343 نماد رشد قیمت داشتند و 297 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 54 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 46 درصد بازار افت قیمت داشتند.

در جریان معاملات امروز، 75 نماد صف خرید داشتند و 37 نماد با صف فروش مواجه بودند. ارزش صف‌های خرید با رشد 5 درصدی به 305 میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های فروش نیز 28درصد افزایش یافت و 200 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نماد تنوین (شرکت تأمین سرمایه نوین)، خزامیا (شرکت زامیاد) و گلدیرا (شرکت صنایع گلدیران) بیشترین صف خرید را داشتند.

در سوی دیگر، در پایان معاملات نماد ثالوند (سرمایه گذاری مسکن الوند)، ثرود (سرمایه گذاری مسکن زاینده رود) و خوساز (محورسازان ‌ایران ‌خودرو) بیشترین صف فروش را داشتند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ