دو خواننده که آرزویشان برآورده شد؛

سایت‌های فروش بلیت کنسرت‌های موسیقی رونق گرفت

اقتصاد ایران: اسفند ۱۴۰۱ با حدود ۱۷۲ سانس کنسرت در تهران و شهرهای مختلف همراه شده و در این میان وعده وزیر ارشاد هم محقق شد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، دوران سکوت تمام شد. سایت‌های فروش بلیت کنسرت‌های موسیقی رونق گرفته‌اند. بیلبوردهای شهری هم عَلم شده و چراغ سالن‌ها بار دیگر روشن شده است. در شهر، در مترو، در تاکسی، در مهمانی‌ها؛ یکی از خبرهایی که روایت می‌شود؛ خبر برگزاریِ کنسرت فلان خواننده در فلان شب است.

تقریبا بیشتر خوانندگانِ نام آشنای موسیقی پاپ یا کنسرتی برگزار کرده‌اند یا در آستانه برگزاری‌اش هستند. سالن‌ها شلوغ شده و دیگر شبِ خالی در سالن‌ها گیرِ برگزار کنندگان نمی‌آید.

اجراها به تهران مختص نشده است؛ کرج، رشت، اردبیل، قزوین، شهرقدس، ساری، لارستان، شهرکرد، نیشابور، کرمانشاه، خرم‌آباد، شیراز، همدان، اصفهان، سنندج، تبریز، بیجار، سمنان، زنجان و ماکو شهرهایی هستند که در همین اسفندماه میزبانِ کنسرت‌های موسیقی بوده‌اند.

کیش و چابهار هم که دیگر به پاتوقِ کنسرت‌ها تبدیل شده‌اند. چابهار در نوروز 1402 میزبان کنسرت‌های نوروزی خواهد بود. کیش هم به طور حتم در ایام نوروز میزبان بسیاری از خوانندگان موسیقی پاپ خواهد شد.

در آخرین روزهای سال 1401، پیامکِ اجراهای نوروزی آرام آرام برای مخاطبان ارسال می‌شود. مقصد بسیاری از سفرهای نوروزی براساس همین کنسرت‌های نوروزی تعیین می‌شود.

دیگر دورانِ تعطیلی کنسرت‌ها پایان یافته و رونقِ اجراها را در سطح کشور شاهدیم.

چه تعداد کنسرت در اسفند روی صحنه رفت

برای رسیدن به پاسخ این پرسش که چه تعداد کنسرت در اسفند روی صحنه رفته، متاسفانه مرجعِ دقیقی در دست نیست. پس لاجرم باید به سایت‌های بلیت‌فروشی مراجعه کرد. بررسیِ سه سایتِ مهم بلیت‌فروشی کنسرت‌های موسیقی این نتایج را به دست داد:

روی سایت هنرتیکت 52 کنسرت موجود است که در اسفند 1401 یا برگزار شده‌اند یا تا پایانِ این ماه برگزار خواهند شد.

روی سایت ملوتیک تا کنون 19 کنسرت موجود است که این اجراها یا برگزار شده یا تا پایانِ اسفند برگزار خواهند شد.

روی سایت ایران کنسرت 15 اجرا موجود است که تا پایان اسفند برگزار خواهند شد. سایت ایران کنسرت در کمال ناباوری آرشیوِ اجراهای انجام شده را ندارد!

فراموش نکنیم که سایت تیوال به عنوان یکی از سایت‌های مرجع در فروش بلیت‌های کنسرت؛ در حال حاضر کنسرتی برای فروش ارائه نکرده است.

با این حساب و براساس آنچه روی سایت‌های بلیت‌فروشی موجود است، در اسفند 1401 86 کنسرت در تهران و شهرستان‌های مختلف برگزار شده است.

اگر هر کدام از این کنسرت‌ها در هر شب دو سانس روی صحنه رفته باشند؛ در مجموع 172 سانس کنسرت برگزار شده است. فراموش نکنیم که چند کنسرت هم تا کنون روی سایت ایران کنسرت بلیت‌فروشی شده که در حال حاضر روی این سایت قابل مشاهده نیستند. اگر تعداد این اجراها را هم 8 سانس در نظر بگیریم؛ در مجموع به تعدادِ حدودیِ 180 سانس در اسفندماه می‌رسیم.

توضیح: البته که این آمار ممکن است با درصدی خطا همراه باشد. برای مثال ممکن است اجرایی در فلان شهر، فقط در یک سانس برگزار شده باشد. البته از سوی دیگر ممکن است کنسرتی در فلان شهر، دو روز و هر روز دو سانس برگزار شده باشد.

به هر روی، پُرواضح است که کنسرت‌ها در اسفند 1401 به یکباره از دوره‌ای رکود به اوجِ شلوغی رسید و رونق گرفت. رونقی که در ایام نوروز هم ادامه خواهد داشت.

سهولت در صدور مجوزها / خواننده زیرزمینی که بالاخره مجوز گرفت

شاید یکی از دلایل رونق کنسرت‌ها در اسفند امسال، سهولت در صدور مجوزها بود. مجوزهایی که در سریع‌ترین زمان صادر شدند تا گروه‌ها و خوانندگان بتوانند اجراهای خود را به صحنه ببرند.

این سهولت در صدور مجوزها را محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ایام برگزاری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر وعده داده بود. اسماعیلی در آن روزها به خبرنگار تسنیم گفت؛ «مجوزها به سرعت صادر می‌شود و تلاش می‌کنیم تا برخی از خوانندگان که تا کنون ممنوعیتی برای اجرا داشته‌اند، بتوانند روی صحنه بروند.»

این وعده عملی شد و مجوزهای لازم برای خوانندگان صادر شد تا آنها بتوانند اجراهایشان را به صحنه ببرند و بار دیگر شاهد رونق موسیقی در کشور باشیم.

در این میان آرمین زارعی هم توانست پس از چند سال مجوز برگزاری کنسرت را بگیرد. این خواننده چند سالی بود که منتظر مجوز برای برگزاری کنسرت بود. مجوزی که بالاخره صادر شد و اکنون او می‌تواند در آخرین روزهای سال جاری در تهران روی صحنه برود و این یعنی برآورده شدنِ آرزوی خواننده‌ای که چند سال در انتظار چنین فرصتی بود.

این تصمیمِ مسئولان وزارت ارشاد را می‌توان به فال نیک گرفت. آنها نشان دادند که فضای هنری کشور را برای فعالیت‌های قانونی باز کرده‌اند.

خواننده‌ای که آرزویش برآورده شد

«این آرزوی سالیان سال من بوده که در شهر خودم نیشابور اجرا داشته باشم. برایتان از عشق بخوانم تا زمان کوتاهی با عاشقانه ها کنار هم باشیم. دوستانم تلاش کردند تا این امر اتفاق بیفتد و من به ارزویم برسم. خواندن از عشق برای شما» این جملاتی است که حجت اشرف‌زاده پس از قطعی شدنِ برگزاری کنسرتش در نیشابور، نوشت و در صفحه خودش منتشر کرد.

حجت اشرف زاده اهل نیشابور است و در طیِ سال‌های طولانی که در عرصه موسیقی فعالیت داشته، تا کنون نتوانسته بود در نیشابور کنسرت برگزار کند و برای همشهریانش بخواند. اما این اتفاق بالاخره در اسفند 1401 رقم خورد.

به هر روی سال 1401 آخرین روزهایش را سپری می‌کند و موسیقی در این سال با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بود. جای شکرش باقی است که موسیقی در سال 1401 با روزهایی پررونق به پایان می‌رسد و امید که سال 1402 با رونق بیشتری همراه باشد.

فراموش نکنیم که در میانِ رونقِ کنسرت‌های موسیقیِ پاپ، اجراهای موسیقی ایرانی، کلاسیک، نواحی و تلفیقی همچنان در رکود هستند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ