برنج «هاشمی» به نام این آقا بود!

برنج ایرانی که دل خارجی ها را هم برده بود

اقتصاد ایران: برنج ایرانی که عطر و بویش دل خارجی‌ها را هم می‌برد از اول همین‌قدر معطر نبود؛ ذوق و هنر ایرانی‌ها برنج را ایرانی کرد. یک نفر از این خوش‌ذوق‌ها هم «یوسف هاشمی‌‌زاده» بود که همین امروز ما را با برنج هاشمی‌اش تنها گذاشت و رفت.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، برنج را ایرانیان قدیم می‌پنداشتند که «برزویه طبیب» از هند به ایران آورده است. بنا به منابع تاریخی نیز کشت برنج از دوره ساسانیان در ایران رواج یافت و در دوران معاصر شد پای ثابت غذاهای اصلی ایرانی یعنی پلو و چلو. تا دوره قاجار هم کار به جایی رسید که «یاکوب ادوارد پولاک» نوشته است: «ایرانی‌ها حتی نمی‌توانند بهشت را بدون برنج تصور کنند».

 

داستان برنج ایرانی این است که در گذر قرن‌ها با ذوق و دانش ایرانی‌ها مدام گونه‌ها و نژادهای بهتری از برنج پدید آمده است و حالا ۴۵ گونه برنج در ایران کشت می‌شود یکی از یکی بهتر. نام این گونه‌ها نیز معمولا از محل کشت‌شان آمده یا از شکل ظاهری‌شان. برنج‌هایی هم هستند که به نام افراد نامگذاری شده‌اند که برنج صدری یکی از آنهاست و ماجرایش این است: «میرزا آقا خان نوری که در دوره قاجار صدارت را برعهده داشت عده‌ای را به کشور‌های آسیای شرقی فرستاد و بذر چغندر و برنج را به شمال کشور ایران آوردند. این نوع برنج به برنج صدراعظمی معروف شد و بعد‌ها نام آن به برنج صدری تغییر یافت».

در ایران برنجی هم هست که «یوسف هاشمی‌زاده» در دهه ۶۰ شمسی برای نخستین‌بار آن را پرورش داد و به ایرانیان معرفی کرد و نامش برنج هاشمی است و ماجرایش این است: «یوسف هاشمی‌زاده، کشاورز گیلانی در سال ۱۳۶۴ متوجه چند خوشه برنج در شالیزارش شد. این خوشه‌ها با دیگر خوشه‌های برنج متفاوت بودند. آنها بلندتر از سایر خوشه‌ها بودند و ساقه باریک‌تری هم داشتند... وی این خوشه‌های ویژه را جمع‌آوری کرد و تا سال بعد، آنها را کنار گذاشت. سپس در آغاز فصل بهار، خزانه جداگانه‌ای برای آنها گرفت. آنها را نشاء کرد و در فصل برداشت هم، جداگانه و با احتیاط، آنها را درو کرد. او چندین سال این کار را انجام داد؛ به‌طوری‌که در سال پنجم و ششم، یک مشت خوشه‌ای که در ابتدا پیدا کرده بود به بالای یک تُن رسید...

او این شلتوک‌ها [برنج داخل پوسته] را به شالی‌کوبی روستای چاپارخانه برد. مدیر کارخانه با دیدن برنج هاشمی متوجه شد که با برنجی سر و کار دارد که با بقیه برنج‌هایی که کشاورزان دیگر می‌آورند، تفاوت دارد. از یوسف هاشمی پرسید که نام این برنج چیست؟ او پاسخ داد که نامی برای آن نگذاشته است. مدیر شالی‌کوبی نام آن را برنج هاشمی گذاشت».

کار برنج هاشمی در این سال‌ها به جایی رسیده که حالا بیش از ۶۰ درصد برنج کشت‌شده در گیلان از نوع هاشمی است. این یوسف هاشمی‌زاده، این کشاورز خوش‌ذوق و مبتکر هم که عطر و طعم خوب برنج هاشمی را برای ایرانیان به یادگار گذاشت، همین امروز به جوار رحمت حق شتافت؛ روحش شاد این آقای شالیکار و دم همه شالیکاران ایران گرم!

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ