وزیر صنعت وتجارت افغانستان:

افغانستان چهارراه ترانزیت آسیای میانه است

اقتصاد ایران: وزیر صنعت و تجارت افغانستان گفت: افغانستان چهارراه ترانزیت آسیای میانه بوده و راه‌هایی که ما با کشورهای دیگر آسیا داریم، نزدیک ترین مسیرها به ایران است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، مولوی نورالدین عزیزی صبح شنبه در جلسه فرصت‌های اقتصادی دو کشور ایران و افغانستان با حضور استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: گمرک دوغارون - اسلام قلعه یک مرز تاریخی و تجاری بین دو کشور ایران و افغانستان است و امارت اسلامی در برنامه‌های تجارتی خود در این مرز، مصمم است و با قدرت فعالیت می‌کند.

وزیر صنعت و تجارت افغانستان افزود: در گذشته در بنادر (گمرکات) افغانستان مشکلات زیاد بود، امروز افتخار این است که دو کشور می‌خواهند کمک حال یکدیگر باشند. افغانستان چهارراه ترانزیت آسیای میانه است و راه‌هایی که ما با کشورهای دیگر نظیر تاجیکستان و چین داریم، نزدیک ترین مسیرها به ایران است.

وی با بیان اینکه افغانستان امروز با دو سال یا چهار سال قبل نیست، گفت: امروز استقلال کامل در افغانستان برقرار است و یک حکم در این کشور از مرز چین تا دوغارون یکی است. افغانستانِ امروز آماده سرمایه گذاری است و هدف از این سفر استفاده از تجارب و برنامه‌های کشور ایران است.

عزیزی ادامه داد: ایران یک کشور قوی و با ثبات و مستقل شناخته می‌شود و ما هم می‌خواهیم در عرصه‌های مختلف استقلال کامل خود را به دست آوریم و در حل مشکلات خود از کشور ایران که طی ۴ دهه اخیر تحت تحریم‌های ظالمانه بوده است، بیاموزیم.

وزیر صنعت و تجارت افغانستان با انتقاد از عدم ظرفیت‌های مرز دوغارون، گفت: باید در اسرع وقت این مرز ۲۴ ساعته شود، حجم کار در این مرز آنقدر زیاد است که ۲۴ ساعت شبانه روز هم کم است و ما توانایی افزایش تردد تا بیش از ۱۵۰۰ دستگاه در روز را داریم. البته افزایش تعرفه‌های گمرکی ضرر به هر دو کشور است و ما باید تجارت را افزایش دهیم، باید رقم تجارت به ۲ هزار دستگاه کامیون در روز برسد و اگر موانعی از طرف افغانستان است، این هیأت با اختیار کامل آمده است. اگر موضوع ۲۴ ساعته شدن مرز است یا زیرساخت ما آمادکی کامل داریم تا کار را آغاز کنیم.

خراسان رضوی در حوزه معادن پیشرو است

در این نشست همچنین یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی نیز اظهار کرد: در سال جاری میانگین ورود و خروج ناوگان تجاری دو کشور از مرز دوغارون ۵۰۰ دستگاه در روز بوده است، این در حالی است که پیش بینی ما ۱۵۰۰ دستگاه در روز است، همچنین تردد مسافری روزانه از این مرز ۳ هزار و ۷۶۰ نفر بوده است.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه آمادگی کامل داریم در خراسان رضوی و در همه حوزه‌ها به ویژه معادن مشارکت فعال داشته باشیم، گفت: خراسان رضوی در حوزه معادن پیشرو است، همچنین در صنایع غذایی، پلاستیک، نساجی، ماشین سازی و کشاورزی خراسان رضوی در جمهوری اسلامی ایران صاحب رتبه است و در حوزه زیر ساخت‌ها نظیر راه سازی و راه آهن نیز خراسان رضوی امکانات کاملی دارد.

وی افزود: در ۱۱ ماهه امسال تردد ناوگان ایرانی سی هزار و ۴۴۶ دستگاه و خودرو افغانستانی ۸۸ هزار و ۱۴۵ دستگاه بوده است، همچنین ۱۱۰۰ دستگاه از دیگر کشورها بوده است.

به گزارش اقتصادایران؛ وزیر صنعت و تجارت افغانستان پس از بازدید از بخش‌های مختلف مرز دوغارون و نشست فرصت‌های اقتصادی با استاندار خراسان رضوی، عازم معادن سنگ آهن سنگان شد.

وی در این سفر از مرزهای خراسان جنوبی، زابل، زاهدان و چابهار دیدار خواهد کرد و در نهایت از چابهار عازم تهران خواهد شد تا با همتای ایرانی خود دیدار کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ