استفاده از دانش‌آموزان برای ترویج گیاهان دارویی

اقتصاد ایران: ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی اعلام کرد ۴ اقدام در راستای استفاده از ظرفیت دانش آموزان اجرایی شده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران به نقل از معاونت علمی، استفاده از ظرفیت آموزش و پرورش برای ترویج اهمیت گیاهان دارویی در سطح آموزش ابتدایی تا متوسطه یکی از اولویت‌هایی است که در معاونت علمی دنبال می‌شود.

ستاد توسعه علوم و فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان یکی از اهداف و اولویت‌های خود را ترویج صنعت گیاهان دارویی در مدارس کشور با هدف تامین نیروی انسانی ماهر، توانمند و کارآمد برای زیست‌بوم فناوری و نوآوری گیاهان دارویی و طب سنتی قرار داده است.

بر همین اساس معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، وزارت آموزش و پرورش و وزارت صنعت، معدن و تجارت در یک همکاری مشترک؛ به تعریف برنامه‌هایی همراستا و هماهنگ با یکدیگر برای ترویج اهمیت گیاهان دارویی در مدارس اقدام کرده‌اند.

در همین راستا نیز چند گام مشترک برداشته شده است تا از پتانسیل موجود در مدارس کشور برای توسعه این صنعت بومی استفاده بهینه شود. «تاسیس باشگاه دانش‌آموزی گیاهان دارویی با همکاری بخش خصوصی»، «جذب و شروع همکاری با تعداد بیش از ۲۷۰ پژوهش سرا و اجرای بسته‌های تدوینی جهت ارائه به دانش آموزان مخصوصا در تدابیر مرتبط با پاندمی کرونا» و «جذب و شروع همکاری با ۸۳۰ مدرسه و ۴۶۰ نفر از مربیان پژوهشی آنها و اجرای بسته‌های تدوینی مخصوص مدارس» از جمله این اقدامات است.

این تلاش‌ها با «عضویت مستقیم ۴۳۰۰ دانش‌آموز و جذب تعداد ۷۰۰۰ دانش آموز به‌صورت گروهی»، «فعالیت دانش آموزان در قالب برگزاری بیش از ۱۰ جشنواره، چالش، مسابقات مختلف و متنوع و ارائه بیش از ۲۳۰۰ تعداد خروجی از طرح‌های برگزار شده در قالب مقاله، طرح پژوهشی تحقیقاتی، عکس، داستان و غیره» و «تدوین بسته‌های آموزشی تولید قارچ و گیاهان دارویی برای دانش آموزان توسط بخش خصوصی» به شکل مدونی ادامه دارد و در حال اجرا است.

«تاسیس قطب گیاهان دارویی دانش آموزی با همکاری وزارت آموزش و پرورش» از دیگر اقداماتی است که در این زمینه صورت گرفته است. این مجموعه با اجرای پروژه‌هایی چون «تهیه برنامه اجرایی قطب کشوری گیاهان دارویی و برنامه سفیران گیاهان دارویی»، «آماده‌سازی محتوای علمی برای برنامه تهیه شده توسط گروه‌های زیست شناسی و شیمی برای سطح اجتماع، دبیران و دانش آموزان»، «آماده‎‌سازی پکیج گیاهان دارویی برای فرهنگ‌سازی»، «تالیف کتاب گزیده‌ای از گیاهان دارویی برای آموزش دبیران»، «برگزاری کارگاه آموزشی کشت گیاهان دارویی برای دانش آموزان»، «طراحی و اجرای دوره‌های آموزشی دانش آموزی در قطب گیاهان دارویی به صورت پایلوت»، توانسته نقشی اثرگذار در این زیست بوم بازی کند.

از دیگر اقدامات مشترک برای توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری گیاهان دارویی می توان به وری آو«برگزاری دو دوره جشنواره دانش آموزی» و «تالیف کتاب درسی فرآوری گیاهان دارویی و خشکبار برای دوره دوم آموزش متوسطه شاخه فنی و حرفه‌ای» اشاره کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ