معاون سازمان جنگل ها؛

جزئیات طرح کاشت یک میلیارد درخت اعلام شد

اقتصاد ایران: معاون جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: کاشت و نگهداری طرح یک میلیارد نهال در کشور در ۴ طبقه دسته بندی و اجرایی می شود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، نشست خبری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در هفته منابع طبیعی برگزار شد. نقی شعبانیان، معاون جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در پاسخ به پرسش مهر مبنی بر نحوه نگهداری کاشت یک میلیارد نهال در کشور گفت: کاشت طرح یک میلیارد نهال فقط ۲۰ درصد از کار بوده و ۸۰ درصد مربوط به مراقبت و نگهداری از این نهال‌ها است.

وی با بیان اینکه فعالیت‌ها در ۴ بخش دسته بندی شده است، افزود: نخستین دسته بندی در حوزه احیا و غنی سازی جنگل‌های طبیعی کشور است. اعتقاد ما در حفظ و نگهداری جنگل‌های موجود است که با توجه به افت کمی و کیفی احیا آنها ضروری است. بنابراین حدود ۳۰۰ میلیون نهال از این یک میلیارد نهال مربوط به این دسته است. دسته بندی دوم مربوط به زراعت چوب و پاسخ به نیاز کشور است.

شعبانیان تصریح کرد: از سال ۹۶ که بهره برداری از جنگل هیرکانی در تأمین چوب مورد نیاز کشور ممنوع شد فشار زیادی به بازار چوب وارد کرد. بنابراین طرح یک میلیارد نهال می‌تواند بخشی از نیاز این بازار را برآورده کند اگرچه شاید فقط ۲۰ درصد باشد.
شعبانیان در ادامه سخنان خود به طبقه سوم طرح کاشت یک میلیارد نهال اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌ها کنترل و مهار گسترش بیابان در کشور است. این طرح می‌تواند کمکی به مهار بیابان زایی باشد.

وی به دسته سوم فعالیت‌ها پرداخت و اظهار کرد: ایجاد سرانه فضای سبز جنگلی بر اساس قانون هوای پاک ضرورت دیگر این طرح است. هدف این است تا سال ۱۴۰۶ سرانه فضای سبز شهرهای بزرگ به ۱۵ متر مکعب برسد.

شعبانیان در ادامه پرسش نحوه نگهداری نهال‌های کاشته شده افزود: برای کاشت نهال مکان‌های مستعد مشخص و فعالیت‌ها در ۴ بخش تدوین شده است. همچنین آسیب شناسی شده و نقاط ضعف و قوت طرح‌های قبل بررسی شده و بناست طرح با حداقل اشتباه اجرا شود. یکی از دلایل عدم موفق طرح کاشت نهال در سال‌های گذشته این بود که گونه‌های مناسب انتخاب نشده بودند و محل کاشت مناسب نبوده و پس از کاشت رها شدند.

شعبانیان در پایان گفت: در قالب تفاهمنامه قرار است طرح کاشت و نگهداری به متولیان امر سپرده شود که افراد خود پس از کاشت دغدغه نگهداری آن را داشته باشند.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ