نماینده مردم آستارا:

نظام بانکی و بازار پولی کشور باید مدیریت شود

اقتصاد ایران: آستارا- نماینده مردم آستارا در مجلس بر لزوم مدیریت بازار پولی و نظام بانکی کشور تاکید کرد و گفت: ضمن مقابله با دشمن خارجی باید نظام بانکی و بازار پولی خود را به درستی مدیریت کنیم.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، غلامرضا مرحبا عصر پنجشنبه در نشست با اقشار نهضت تبلیغ شهرستان آستارا با اشاره به بحران ارزی موجود در کشور اظهار کرد: پس از جنگ سرد شاهد ریزش نظام تک قطبی اقتصادی هستیم به طوری که عربستان صعودی به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت دنیا و چین به عنوان بزرگترین واردکننده نفت دنیا توافق کردند که دلار را از مبادلات خود حذف کنند.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در واقع همه تلاش دنیا این است که خود را از زیر سایه سلطه دلار خارج کند افزود: اکنون بسیاری از کشورها تصمیم گرفتند ارز مشترکی ایجاد کنند و مبادلات خارجی خود را با آن انجام دهند و دلار را کنار بگذارند، ایران نیز هم اکنون مبادلات خود را با کشورهای دیگر بر اساس ارز آن کشورها انجام می‌دهد.

وابستگی دنیا به دلار به سمت سراشیبی است

مرحبا با اشاره به اینکه وابستگی دنیا به دلار حداقلی و سیادت آمریکا و دلار به سمت سراشیبی است، گفت: ما به سمت نظام چند قطبی مالی در حرکت هستیم اما در کشور در این شرایط دو ارز دولتی و بازار آزاد که قیمت‌های متفاوتی دارند و قیمت آن به عوامل مختلفی از جمله عرضه و تقاضا و … تعیین می‌شود.

وی با اشاره به کانال‌های موجود در شبکه‌های مجازی که در زمینه خرید و فروش و قیمت گذاری نرخ ارز در کشور فعالیت می‌کنند، گفت: هرات افغانستان و سلیمانیه عراق ۲ بازاری هستند که بخشی از دلار بازار کشور را تأمین می‌کنند و بازداشت برخی از شهروندان افغانستانی به دلیل دخالت در نوسان قیمت دلار در کشور نیز ناشی از همین موضوع است.

مرحبا ادامه داد: ما به عنوان حاکمیت و بانک مرکزی هیچگاه بازار آزاد را به رسمیت نشناختیم و اگرچه در آن تخلفات زیاد است اما اگر بانک مرکزی در کنار بازار آزاد به صورت رسمی حضور می‌یافت عرصه برای تخلف و سودجویان تنگ‌تر می‌شد، واقعیت این است که در حال حاضر از طریق بانک مرکزی به عنوان سیستم رسمی نمی‌توانیم به کشور ارز برسانیم.

توطئه خارجی در پشت پرده آشفتگی بازار ارز

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر وجود توطئه خارجی پشت قضیه آشفتگی بازار ارز تصریح کرد: البته نباید فرافکنی کرده و همه تقصیر را متوجه این موضوع کنیم اما این شرایط آشفته ناشی از آن است که در کنار بی انضباطی پولی و مالی و تولید و عرضه پول بدون پشتوانه در نظام اقتصادی به تضعیف ریال آن در برابر سایر ارزهای خارجی کمک می‌کند.

وی با اشاره به وجود منابع ارزی چندین میلیارد دلاری ایران در عراق، چین، کره جنوبی و امارات متحده عربی که به صورت مستقیم قابل دسترسی نیست، تصریح کرد: در این میان بانک‌های این کشورها که در آن پول داریم تحت نظارت آمریکا قرار دارند و مانع مبادلات می‌شوند و در این آشفته بازار برخی سودجویی می‌کنند، به طوری که شاهد هستیم در روز جمعه که بازارها تعطیل است و تقاضایی وجود ندارد قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند.

لزوم مدیریت نظام بانکی و بازار پولی کشور

نماینده مردم آستارا در مجلس بر مدیریت بازار پولی و نظام بانکی تاکید کرد و ادامه داد: ضمن اینکه باید با دشمن خارجی مقابله کنیم و مبادلات خارجی خود را سر و سامان دهیم رسیدگی به آنها باید در جای خود محفوظ باشد، باید حتماً نظام بانکی و بازار پولی خود را به درستی مدیریت کنیم و اجازه خلق پول بدون پشتوانه ندهیم.

وی افزود: در حال حاضر به نوعی از نظام پولی و ارزی دنیا کنار هستیم و در شرایطی که برتون وودز دوم در حال سقوط است و برتون وودز سوم و چندقطبی در حال بروز و ظهور است ما هم باید جایگاه خود را در اقتصاد دنیا پیدا کنیم و این مهم بر مبنای ارزهای ملی شرکای تجاری ما می‌تواند شکل بگیرد.

سیادت دلار در کشور باید از بین برود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه سیادت دلار باید در این کشور از بین برود افزود: کنترل این ارز در دست هیچیک از ارکان داخل کشور نیست و در واقع ارزی سرکش است که کلی سازمان امنیتی و اطلاعاتی و جاسوسی غربی پشت آن هستند و با شرایطی که در آن هستیم سو استفاده می‌شود.

وی افزود: دولت‌های ما در طول سال‌های متمادی برای پایین آوردن قیمت و افزایش عرضه بالای ۳۰۰ میلیارد دلار پول تزریق کردند که نشان می‌دهد سیاستی غلط است و تنها موجب اتلاف منابع کشور می‌شود و باید تغییر کند.

نماینده مردم آستارا با اشاره به گلایه‌ها از افزایش قیمت کالا و اجناس گفت: قیمت اجناس در کشور از طریق اصناف، تعزیرات و بازرگانی قابل کنترل نیست بطوریکه مشاهده می‌شود این همه سال نظارت و بازرسی و تعطیلی تا کنون جواب نداده و روشی غلط است.

وی تصریح کرد: اگر پول درست قیمت گذاری شود و از افت ارزش آن جلوگیری شود نوسان قیمت کالاها هم در نهایت قابل کنترل خواهد شد در واقع قیمت کالاها بیشتر نمی‌شود بلکه ارزش پول و قدرت خرید آن در حال پایین آمدن است.

نگهداری نقدینگی در خانه‌ها ناشی از سیستم بیمار اقتصادی است

مرحبا نگهداری نقدینگی ارزی مردم در خانه‌ها را ناشی از یک سیستم بیمار اقتصادی دانست و گفت: دلار در واقع وسیله مبادله ارز است نه وسیله نگهداری ارزش و هیچ آدمی عاقلی وسیله‌ای که باید با آن خرید شود و در چرخه بانکی باشد را در خانه نگهداری نمی‌کند.

وی افزود: ما باید نقدینگی سرگردان بسیار بسیار ویرانگر را کنترل کنیم و برنامه‌ای برای سرمایه گذاری درست و مولد کردن آن در راستای پیشرفت کشور ارائه دهیم.

باید اعتماد مردم به بورس را جلب کرد

نماینده مردم آستارا در مجلس، جلوگیری از بی انضباطی مالی، خلق پول بدون پشتوانه و کنترل نقدینگی را روش‌ها کنترل تورم دانست و افزود: با تعادل سیاست‌های پولی و مالی و تقویت بورس می‌توان اعتماد مردم به بورس را جلب کرد تا مردم به جای سرمایه گذاری در بورس پول خود را به سمت خودرو ارز سکه و زمین هدایت نکنند.

وی با اشاره به بخشنامه بانک مرکزی که هر شهروند با کارت ملی می‌تواند از صرافی‌های مجاز پنج هزار دلار دریافت کند، گفت: مشکل ما نبود ارز نیست بلکه مدیریت بازار ارز است، این حق مردم و شهروندان است که بخواهند برای مسافرت درمان یا هر موضوع دیگری ارز دریافت کنند و دولت وظیفه دارد نیاز آنها را تأمین کند.

مرحبا با بیان اینکه در راستای رفع این مشکلات گام‌هایی برداشته شده و اقدام‌هایی در حال انجام است افزود: باید پذیرفت که کار بسیار سنگین است اما این موضوع دلیلی برای خروجی ضعیف نیست اما هرکس به اندازه توان خود کار می‌کند و نظام تنبل و ناامید نیست.

نماینده مردم آستارا در مجلس بیان کرد: در همین وضعیت کنونی که دوستی در دنیا نداریم و با وجود تحریم‌هایی که خود دشمنان اذعان دارند که در تاریخ بی سابقه است و با وجود اینکه همه تلاش می‌کنند ما را زمین بزنند نظام همچنان سرپا ایستاده است و پیش می‌رود در این راستا قرار گرفتن افراد مناسب در جای درست بسیار اهمیت دارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ