سلول‌های یوزپلنگ کوشکی با موفقیت جداسازی شد

اقتصاد ایران: محققان مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با موفقیت بافت جنسی و سلول های یوزپلنگ کوشکی را جداسازی و ذخیره کردند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، انجماد بافت جنسی و همچنین جداسازی سلول ‌از بافت جنسی و پوست یوزپلنگ کوشکی برای ذخیره‌سازی در بانک سلول‌های انسانی و جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی کشور با موفقیت آمیز انجام شد.

همزمان با تلف شدن کوشکی، یوزپلنگ آسیایی معروف در سایت نگهداری توران به دلیل کهولت سن، از بافت جنسی و پوست آن بلافاصله مطابق پروتکل‌های استاندارد جهانی، نمونه برداری شد و برای ذخیره‌سازی و تولید رده سلولی به مرکز ملی ذخایرژنتیکی کشور انتقال یافت.

اکنون پس از گذشت 3 هفته و انجام آزمایشات و بررسی‌های لازم، زیست پذیری سلول ها تائید و نمونه‌های بافت و سلول برای استفاده های احتمالی آتی منجمد و ذخیره شدند.

دکتر رضا آذربایجانی سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت: ماموریت محوری این مرکز در حفظ و صیانت منابع ژنتیکی استراتژیک کشور در حوزه های تنوع زیستی، صنعت و حیات وحش است.

وی افزود: به پشتوانه استقرار استانداردها و ظرفیت های سخت افزاری و نرم افزاری، وارد مرحله جدیدی از ارتقا اقتدار علمی کشور جهت حفظ و صیانت از این ثروت های ملی شده ایم.

سرپرست مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران خاطر نشان کرد: در این راستا تفاهم نامه راهبردی بین این مرکز و سازمان حفاظت محیط زیست با تجمیع ظرفیت های ساختاری و عملیاتی دو سازمان، جهش بزرگی در راه اندازی یک سامانه پاسخ سریع جهت ذخیره نمونه های سلولی و ژنتیکی از گونه های در معرض انقراض حیات وحش در کشور شده است.

وی گفت: در همین‌راستا موفق شدیم توسط محققان مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران بافت جنسی و سلول های یوزپلنگ کوشکی را جداسازی و ذخیره کنیم.

وی با بیان اینکه علاوه بر یوزپلنگ کوشکی موارد موفقیت آمیز دیگری در خصوص سایر جانوران در معرض خطر انقراض صورت گرفته است، گفت: توسعه این اقدامات برای اهداف پژوهشی و پروژه احیا منابع ژنتیکی گام آتی برای معکوس کردن روند از دست رفتن منابع ژنتیکی کشور خواهد بود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ