خانه تکانی هم اگر نکردید، زیاد مهم نیست!

اقتصاد ایران: چند روزی است که اسفند بی‌سر و صدا آمده و برای خودش آن گوشه کنارهای زندگی‌مان لم داده. این ایام آخر سال بهترین زمان است برای پاک کردن ها و خانه تکانی ها. چه پاک کردن دل باشد از کینه‌ای که به در و دیوار خاطرش چسبیده، چه پاک کردن خانه مان باشد از کثیفی ها و زشتی ها.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،  چند روزی است که اسفند بی‌سر و صدا آمده و برای خودش آن گوشه کنارهای زندگی‌مان لم داده. تا چشم به هم بزنی هم بار و بندیلش را جمع کرده و جایش را به فروردین می‌دهد. این روزهای آخر سال بهترین زمان است، برای پاک کردن ها و خانه تکانی ها. چه پاک کردن دل باشد از کدورت ها و ناراحتی ها چه پاک کردن خانه مان باشد از کثیفی ها و زشتی ها.

خانه تکانی از رسوم بسیار قدیمی آماده شدن برای عید نوروز است. با نزدیک شدن به ماه‌های آخر زمستان خانه‌های ایرانی حال و هوای متفاوتی به خود می‌گیرند. خانواده ها برای اینکه با یک خانه پاکیزه و تمیز به پیشواز سال جدید بروند به تکاپو می افتند. هرچند که آپارتمان های کوچک و بدون پستو و انباری و زیرزمین امروزی تقریبا در تمام مدت سال نسبتا تمیز هستند، اما تمیزترین خانه‌ها هم مدتی مانده به نوروز، برای شگونش هم که شده روفته و شسته و برق انداخته می‌شوند. 

برخی از خانواده ها هم با تکرار عبارت «خانه پاک، افکار پاک» قبل از شروع هر تغییر بزرگ در خانه و زندگی، این کار را با علاقه و انرژی بیشتر انجام می‌دهند. 

* اولین رمز خانه تکانی؛ بنویسید تا انجام دهید!

اولین رمزی که برای شروع خانه تکانی باید در نظر داشته باشید، تهیه لیست کارهای خانه تکانی عید نوروز است. برای این کار بهتر است یک کاغذ و خودکار بردارید و لیست همه کارهایتان را بنویسید. مثلاً بنویسید آشپزخانه، پذیرایی اتاق خواب ها و نشیمن چه کارهایی دارد و کدام بخش‌های آن نیاز به تمیز کردن دارند. همه جزئیات مثل تمیز کردن کمدها، شیشه‌ها و جاروکشی و شستن یا دستمال کشیدن فرش ها و حتی تمیز کردن لوستر اتاق و یخچال و سرویس بهداشتی ها را هم بنویسید.

 شاید با خودتان بگوید در ذهنم می‌دانم چه کارهای برای انجام دادن دارم، مثلا باید لوستر را تمیز کنم، پرده را بشویم، پنجره را پاک کنم، جارو و تی بکشم. اما به محض شروع، تازه می‌بینید کارهایی که باید انجام بدهید، خیلی بیشتر از اینهاست، اما چون ننوشته بودید، وقتی دست به کار می‌شوید، کم می آورید.

برای شروع  بعد از تهیه فهرست کارهای خانه تکانی عید، اگر لوازم و شوینده های لازم را نداشته باشید، به لوازم متعددی برای شروع این کار نیاز دارید. پس یک لیست دیگر هم برای خرید لوازم و تجهیزات مورد نیازتان بنویسید. به عنوان مثال به پودر لباسشویی، سفید کننده، جرم گیر، جارو، برس، تی، شیشه پاک کن، تمیز کننده چند منظوره و حوله ها و دستمال های تمیزکاری نیاز دارید. پس بنویسید که وسط تمیزکاری ها لنگ نمانید.

*دومین رمز خانه تکانی؛ کمک از آقای همسر!/ کار را به دست کاردان بسپارید

دومین رمزی که برای یک خانه تکانی هدفمند و موفق لازم است، کمک گرفتن است. کمک از همسر و فرزندان. این نکته از رموزی است که شاید در ابتدا زیاد جدی اش نگیرید و با خودتان بگویید همسرمان آنقدر کار دارد که وقت کمک به ما را ندارد، اما  سعی کنید در کارهایی که مردانه است، حتما از آقایان کمک بگیرید. هم آن ها را در لذت خانه تکانی شریک کرده‌اید هم با یک کار گروهی شیرینی بیشتری به زندگی مشترک تان بخشیده اید.

خانم های خانه، حواستان باشد که با بلند کردن اشیاء های سنگین کمر درد و پا درد در کمین تان است، پس عقب بایستید و کار را به دست کاردان آن یعنی آقای همسر، بسپارید. 

*سومین رمز خانه تکانی؛ به بچه ها مسئولیت بدهید!

خانم های عزیز این عید، تنها عید شما نیست. پس فرزندان تان را هم در کارها شریک کنید و در هر هفته زمان خاصی را برای نظافت اختصاص داده و کارها را با فرزندان و همسر خود انجام دهید. اگر بچه ها کوچک تر هستند، از آنها بخواهید که تخت های خود را مرتب کرده، اسباب بازی‌ها و لوازم دیگر خود را جمع کرده و پس از گردگیری قفسه ها، سرجای خود بگذارند. یادتان باشد این کار جدا از اینکه باری را از دوش شما برمی‌دارد به فرزندان تان کمک کمی‌کند که مسئولیت پذیر شوند و عادات خوبی بیاموزند. اگر هم فرزندان تان بزرگتر هستند حتما به آنها مسئولیت تمیز کردن یکی از جاهای مهم را بدهید و خودتان هم از دور حواستان به او باشد و کمکش کنید.

*چهارمین رمز خانه تکانی؛ اهدا کنید، تعمیر کنید، دور بریزید!

برای یک خانه تکانی موفق قبل از شروع کار ،چند کارتن یا کیسه تهیه کنید. روی یکی از آنها بنویسید «اهدایی»، یکی «تعمیری» و دیگری «دور ریختنی». سپس تا انتهای خانه‌تکانی این سه کارتن یا کیسه را همراه خود داشته باشید تا اگر در حین تمیز کردن خانه به لوازمی برخورد کردید که نیاز به تعمیر و یا ایجاد تغییراتی دارند، آن‌ها را در کارتن تعمیری‌ها بگذارید.
در نهایت اگر بین وسایلتان چیزهایی پیدا کردید که دیگر کهنه و قدیمی هستند و هیچ کاربردی ندارند، بهتر است هر چه سریع‌تر آن‌ها را در کارتن دور ریختنی‌ها بریزید تا بیشتر از این فضای خانه را اشغال نکنند. قانونی که باید در اینجا مورد توجه قرار گیرد این است که: «اگر یک سال از این وسایل استفاده نکرده‌اید، دیگر نیازی به آن ندارید.» 

*پنجمین رمز خانه تکانی؛ لذت ببرید!

 یادتان باشد که قرار نیست در خانه تکانی کسی به شما جایزه داده و با زیاده رویی و کار زیاد، کسی به شما مقام اول  را بدهد! نظافت لزوما معادل با کار سخت نیست، پس یک موسیقی خوب یا یک برنامه رادیویی خوب و مفید برای خودتان بگذارید و خودتان و خانواده تان را به یک کار گروهیِ لذت بخش دعوت کنید. وسط کار برای خودتان و اهل خانه چای بریزید و از کاری که می‌کنید نهایت لذت را ببرید.

* خانه تکانی دل مهم تر است!

یادمان نرود خانه تکانی هم اگر نکردیم، زیاد مهم نیست. مهم خانه دل است که باید از کدورت‌ها و ناراحتی‌ها بتکانیم. آدم باید خانه دلش را از هر چه آلایش و زشتی است، پاک کند و اگر احتمالا کینه‌ای به در و دیوار خاطرش چسبیده، تمیزش کند.
از بهار مهربان بیاموزیم؛ اینکه چطور هر سال از راه می‌رسد و بدون هیچ دلخوری، زمستان سرد را می‌بخشد و به همه شکوفه و گل هدیه می‌دهد. پس چه وقتی بهتر از اکنون برای بخشیدن خطای دیگران!؟ 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ