دلایل نوسان ارز و صدمه جدی گرانی دلار به بورس

اقتصاد ایران: کارشناس بازار سرمایه با بررسی دلایل وضعیت نوسان ارز و صدمه جدی افزایش دلار به بورس، پیشنهاد داد عرضه خودرو چند هفته به تاخیر بیفتد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،محسن ذوالفقاری با بیان اینکه آنچه از وضعیت نوسان ارز بخصوص در یک ماه اخیر برداشت می شود از دو حال خارج نیست ،اعلام کرد: حالت اول این است که دولت از ماه ها پیش در جریان کمبود منابع ارزی و یا احتمال افزایش نرخ ارز به دلایل سیاسی و ... بود و یا در حالت دوم دشمنان نظام طبق طراحی پیچیده ای دولت را ناخواسته در این وضعیت قرار دادند.

اگر وضعیت کنونی بازار ارز در حالت نخست روی داده که مجلس باید دست از مدارا برداشته و بصورت جدی وارد میدان شود اما اگر این وضعیت طراحی دشمنان نظام بوده و به هر دلیل که شاید ضرورتی به افشای ابعاد آن حداقل در این برهه زمانی نباشد، نمایندگان ملت بهتر بود از همان روزهای نخست افزایش نرخ ارز از کانال 30 هزار تومان با احضار وزیر اقتصاد در تصمیمات آن مجموعه ورود می کردند.

در هر حالت سران قوا زودتر از ملت و حتی صاحبنظران اقتصادی در جریان این موضوع بودند و با بررسی رفتار مجموعه دولت در خصوص ارز احساس می شود دولت چندان موضوع را جدی نگرفته است. به عنوان مثال از سه ماه پیش مباحث مختلفی مانند عرضه خودرو در بورس، عرضه ربع سکه توسط بانک مرکزی و محدودیت ها و رفع محدودیت های دریافت ارز توسط مردم مطرح شده و هیچ کدام اثر مثبتی نداشتند.

این روزها دولت جهت برداشتن فشار عمومی نقدینگی بر بازار ارز قصد دارد با حجم بالا خودرو را بدون قرعه کشی به فروش رسانده و بخشی از نقدینگی را در بانک ها مسدود کند. پس چرا در دو ماه گذشته اینقدر بر عرضه‌ خودرو در بورس و سهم خواهی از مابه تفاوت، اصرار و موجب از دست رفتن زمان ارزشمند برای ساماندهی بازار ارز شد؟

یکی از مهمترین علت نوسانات شدید ارزی چند روز گذشته، عرضه و یا عدم عرضه خودرو در بورس کالا است که منجر به خروج میلیاردها تومان پول حقیقی و سرازیر شدن به بازار ارز و طلا شد. اما آیا دولتمردان مطلع هستند با سرگرم شدن در این موضوعات کم اهمیت چه اثرات منفی در نابسامانی بازار ارز بوجود آورده اند؟

همین امروز نیز که قصد فروش خودرو با حجم تولید یکسال را دارند بررسی کردند که اگر قیمت مقطوع نباشد عملا هر دو بازار ارز و خودرو را متشنج تر و این رانت را به نصیب دلالان خودرو خواهند کرد؟ اگر قیمت مقطوع و مشخص نباشد و با فرض مشارکت جدی مردم، سال آینده در صورت تغییر و افزایش قیمت کارخانه ای توسط خودروسازان ،قیمت خودرو در بازار سر به فلک خواهد کشید.

از سوی دیگر اگر قیمت مقطوع و با قیمت فعلی عرضه شود‌ عملا خودروساز باید تولید سال آینده را با ضرری به نسبت بیشتر از سال های قبل به مشتری بفروشد و در این حالت خودروساز به شدت متضرر خواهد شد و به مشکلات آنها افزوده می شود. همین امر با درجه اهمیت کمتر در مورد خودروهای وارداتی نیز صدق می کند.

اقدام به جمع آوری نقدینگی در این شرایط هرچند دیر انجام شده ولی تبعات منفی زیادی برای بورس نیز خواهد داشت. چراکه با این اقدام قطعا اصلاح بعدی بورس بسیار فرسایشی خواهد شد. چون عمده پول های نقد جذب بازار خودرو می شوند و بازهم به مشکلات دولت افزوده خواهد شد.

سوال دیگر این است که دولت چرا در همان ابتدای امر که متوجه موضوع احتمال افزایش نرخ ارز شده، اقدام به تغییر مدیریت بانک مرکزی نکرده تا مدیریت جدید فرصت کافی برای اجرای برنامه ها داشته باشد؟ چرا در خصوص عرضه ارز پتروشیمی و معادن و ... در بازار نیما از سه ماه پیش اقدام جدی انجام نداده است؟ وقتی بورس در ابتدای آبان در پایین ترین قیمت بود تلاش نکرد بخشی از نقدینگی را به سمت بورس سوق دهد؟

اینکه چرا دولت از ماه ها پیش اعطای وام های کلان را متوقف نکرده نیز کماکان بی جواب مانده است. دولت باید از خود بپرسد چرا بدون برنامه ریزی زمانی اقدام به افزایش نرخ سود سپرده ها کرده که هیچ اثر در بازار نداشته است؟ معمولا در چنین شرایطی ابزار افزایش نرخ سود همزمان با چند ابزار دیگر جهت پوشش نواقص و در اوج نوسان اعمال می کنند نه در زمانی که چنین برگ برنده ای بدون هیچ دستاوردی از بین برود.

به عرضه ربع سکه هم از نظر زمان و میزان و نوع عرضه عملا فقط موجب منفعت عده ای از مشتریان شد و بدون اثر مثبت از بین رفت؟ باتوجه به رویدادهای چند ماه گذشته، حواشی عرضه خودرو نه تنها موجب زیان سهامداران شد و مشکلی از خودروسازان حل نکرد که آنها را در عرضه جدید با چالش جدی روبرو کرد و دولت هم عملا هیچ منفعتی از این موضوع کسب نکرده که حتی با ورود پول های خارج شده از بورس به سمت بازار ارز زیان و آسیب جدی متحمل شده است.

انتظار می رود دولت و گروه اقتصادی در اخذ تصمیمات دقت بیشتری کنند و نمایندگان مجلس نیز نظارت بیشتری بر تصمیمات دولتمردان و در نظر داشته باشند این افزایش نرخ ارز قطعا در روزهای آینده بازار مسکن را با چالش جدی روبرو خواهد کرد و قطعا به بورس صدمه جدی وارد می کند. همچنین در صورتی که در روزهای آینده آرامش به بازار ارز برنگردد و مردم یقین پیدا کنند این افزایش ادامه دار خواهد بود باید منتظر تبعات بسیار گرانتر و پر هزینه تری چون احتکار لوازم و مواد ارز بَر و حتی گرانفروشی و کم فروشی از سوی عموم جامعه بود.

در این برهه از تاریخ موضوع فرزندآوری و ازدواج جوانان بیش از هر چیز دیگری اهمیت بیشتری دارد که امید است این نابسمانی منجر به آسیب به اهداف این موضوعات مهم و مانند خانه دار شدن جوانان و زوجین به آرزو تبدیل نشود. هرچند که کمتر از سه ماه دیگر فصل نقل و انتقال مستاجرین بینوا شروع می شود که با این وضعیت قطعا این گروه از جامعه نیز تحت فشارهای مالی و روانی قرار خواهند گرفت. پیشنهاد می شود عرضه خودرو چند هفته به تاخیر بیفتد تا حداقل این برگ برنده از بین نرود.

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ