رشد بازار سرمایه شروع شد؛

ریسک رشد نرخ بهره بین بانکی بر سر بازار سرمایه

اقتصاد ایران: اگرچه شاخص کل بازار سرمایه، در روزهای اخیر رشدهای شارپی را تجربه کرده است، اما همواره ریسک‌های سیستماتیکی وجود دارد که می‌تواند ترمزی جدی برای بازار به حساب بیاید.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،در روزهای اخیر که شاهد رشد بازارهای مالی و همچنین نرخ ارز بودیم، تنها بازاری که اقبالی به رشد از خود نشان نمی‌داد بازار سرمایه بود.

بازار سرمایه به عنوان بازاری که می‌توانست به عنوان سپری برای تورم نقش ایفا کند و با جذب نقدینگی، از سرازیر شدن این حجم از نقدینگی به سایر بازارهای جلوگیری کند، هر روز شاهد خروج پول توسط حقیقی‌ها بود. اگرچه پارامترهای بنیادی همگی به ارزندگی بازار سرمایه گواه می‌دادند و نظر اکثر کارشناسان بر مفت بودن قیمت اکثر سهام بود، اما تابلوی معاملات و ارزش معاملات چیز دیگری را نشان می‌دادند.

گفتنی است همانند هفته گذشته، شاخص کل بورس در روز جاری با رشدی 75 هزار واحدی آغاز به کار کرد که نوید، رشد در روزهای آینده را برای فعالان بازار به همراه داشت.

بسته ارزی بانک مرکزی عامل اصلی رشد شاخص کل

در روزهای اخیر و با نوسانات شدید نرخ ارز، بانک مرکزی برای سروسامان بخشیدن به بازار ارز، دست به اقداماتی زد که همین اقدام عامل اصلی رشد بورس به حساب می‌آید.

راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا و تالار دوم نیما، یقیقنا عامل اصلی رشد بورس است، چرا که از این پس مقرر شده است تمام شرکت‌های صادراتی ارزهای خود را به نرخ کشف شده در این تالار که در محدوده (36 تا 41) است به فروش برسانند و دیگر مانند سابق این شرکت‌ها مجبور نیستند تا ارز خود را به نرخ 28.500 بفروشند.

در همین راستا جواد اوجی وزیر نفت در گفت‌وگویی گفته بود: همه ارز حاصل از صادرات شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی در مرکز مبادله ارزی عرضه خواهد شد.

همه ارکان دولت موظف به حمایت از بسته جدید سیاست‌های ارزی دولت و اجرای دقیق آن هستند.

افزایش نرخ بهره بانکی، یکی از ترمزهای رشد شاخص

همانطور که در تصویر زیر مشخص است، نرخ بهره بین بانکی در هفته گذشته به بالای 23 درصد رسیده است، فعالان قدیمی‌تر بازار به خوبی به یاد دارند، که در زمان ریزش عجیب بازار در سال 99، روند افزایشی نرخ بهره بین بانکی چطور بلای جان بازار شده بود و به طور غیرمستقیم بر فشار فروش سهام اثر گذاشته بود.

ابطال نرخ تسعیر 45 هزار تومانی ملی مس

در روز گذشته، مدیرعامل شرکت ملی مس در نامه‌ای به بورس کالا اعلام کرد که در خصوص عرضه کاتد مس در رینگ صادراتی، با توجه به ضرورت انطباق با الزامات ارزی جدید اعلام‌ شده از جمله نرخ ارز سامانه مرکز مبادله‌ ارزی ایران، نسبت به ابطال آگهی عرضه مذکور اقدام شود.

براساس تاکید وزارت صمت، تمام شرکت‌های صنعتی و معدنی صادرات‌ محور مکلفند در چارچوب بسته جدید ارزی بانک مرکزی، نسبت به فروش ارز خود در مرکز مبادلات ارز و طلا طبق مکانیسم قیمتی آن اقدام کنند.

این در حالیست که در هفته گذشته ملی مس، توانسته بود با نرخ 45 هزار تومانی ارز خود را تبدیل کند. بنابراین به نظر می‌رسد اگر سیاستگذار قصد مدیریت نرخ ارز را داشته باشد، ممکن است فشار بر شرکت‌های صادرات محور همچنان در خصوص عرضه ارزهای خود با نرخ بازار ساز وجود داشته باشد که همین امر سبب کاهش سودسازی این شرکت‌ها می‌شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ