معرفی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر

اقتصاد ایران: پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر، با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر مراسم اختتامیه جشنواره تجسمی فجر، با تقدیر از تعدادی از هنرمندان باسابقه هنر‌های تجسمی همراه شد.معرفي معرفی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر

رضا بدرالسماء (نگارگر)، محمدکاظم حسنوند (نقاش)، محمدعلی کشاورز (پژوهشگر)، محمد موحدیان عطار (طراح گرافیک)، فرهاد جمشیدی (تصویرساز) و محمدعلی جدیدالاسلام (عکاس) و محمدطا‌ها بهبهانی (مجسمه‌ساز) هنرمندان پیشکسوتی بودند که با حضور وزیر ارشاد، معاون هنری، مدیرکل هنر‌های تجسمی و دبیر جشنواره روی سن تجلیل شدند.

محمدطا‌ها بهبهانی (مجسمه‌ساز) به دلیل کسالت در مراسم حاضر نشده بود که شیخ‌الحکمایی به نمایندگی، این جایزه را تحویل گرفت.

به تمامی این هنرمندان از سوی دفتر تجسمی ارشاد، نشان عالی هنر‌های تجسمی، تندیس طوبای زرین و لوح مفاخر اهداء شد.

سخنران ابتدایی این مراسم میرهاشمی، دبیر جشنواره بود که ضمن خیرمقدم به حضار گفت: خدا را شاکرم جشنواره تجسمی فجر آخرین بخش‌های فصل پانزدهم را طی می‌کند. بزرگان عرصه هنر از جمله حبیب‌الله صادقی و عبدالرحیم سیاهکارزاده، ۱۵ سال زحمت کشیدند و این جشنواره را به امانت گذاشتند و ما وظیفه داریم ادای دین کنیم به کسانی که توقع رشد این جشنواره دارند.


او ادامه داد: سعی داشتیم رویه این دوره جشنواره در محتوا و فرم، خودش را به آنچه وظیفه دارد نزدیک کند و به همین دلیل قالب‌های جدیدی را طراحی کردیم. همچنین قالب‌های متفاوتی را در نظر گرفتیم تا در گستره جغرافیایی ادای دین به هنر‌های تجسمی کنیم.معرفي معرفی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر


وی افزود: در بخش طوبای زرین هشت رشته از ۴۰۰۰ هنرمند داشتیم. آثار فوق‌العاده ارزشمندی که برای نقطه نقطه آن احترام قائل هستیم.


میرهاشمی درباره بخش استانی جشنواره گفت: مهمترین بخش ما که شاید بدهی جشنواره به استان‌ها بود، تجسم هنر نام دارد و تلاش شد همه استان‌ها در جریان کار قرار بگیرند. بر این اساس ما در همه استان‌ها نمایشگاه داشتیم و این اتفاقی بود که ما را خوش‌بین به آینده تجسمی می‌کند. همچنین در حوزه بین‌الملل نیز آثار جشنواره را با بخش لبخندآفرینان جهان میزبانی کردیم. در بخش به افق امید، بحث جهاد تبیین را داشتیم که آثاری در این حیطه ارائه شد و فصل دوم این بخش با محوریت عکس در قالب نمایشگاه «آینه در آینه ۲» در موزه هنر‌های معاصر تهران ارائه شد و امیدوارم فصل سه و چهار این برنامه نیز به همین شکل ادامه پیدا کند.


پس از او عبدالرضا سهرابی، مدیرکل هنر‌های تجسمی با قرائت یادداشت خود، گفت: «ساحت هنر از دیرباز تاکنون، تجلی‌گاه ناب معارف، مبانی و آرمان‌های بلند و معناساز انسانی و بستر مستعدی برای پالایش و تعالی فرهنگ، افکار و اندیشه‌های جاری در جوامع بوده است. اکنون، نقش بی‌بدیل و آینده‌ساز هنر در نمایش قله‌های پیشرفت، افتخار، رشد و شکوفایی ملّت‌ها و ترسیم حرکت در امتداد افق این قُلل رفیع، بر کمتر کسی پوشیده است.
زبانِ هنر به عنوان بلیغ‌ترین و رساترین سیاق ممکن برای بیان حقایق و معانی ناب دینی و معرفتی، هماره در متن توجه اهالیِ خوش‌قریحه و هنردوست سرزمین هنرپرورمان ایران، قرار داشته و دستمایه‌ی هنرنمایی‌های سِحرانگیز و چشم‌نواز هنرمندان توانمند و متعهد ایران اسلامی واقع شده است.معرفي معرفی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر
فجر به مَثابه آرمان بلند، یگانه و شکوهمند انقلاب اسلامی، تبلور اندیشه‌های متعالیِ پیر و مرادِ روشن‌ضمیرمان بوده و در امتداد آن با هدایتِ‌های داهیانه و رهبری حکیمانه فرزند خلفش، پیوندی استوار و ناگسستنی دارد.
جشنواره هنر‌های تجسمی فجر در قامت بزرگترین آوردگاه هنرمندان این ساحت، در گستره ملّی، همواره کوشیده است تا بستر مناسبی برای ارائه‌ی بهترین و برجسته‌ترین آثار هنری در رشته‌های: نگارگری، خوشنویسی، نقاشی، عکاسی، گرافیک، مجسمه‌سازی، سفال و سرامیک، تصویرسازی، کارتون و کاریکاتور و هنر‌های جدید باشد تا عرصه‌ای مهیّا برای ترغیب و تشویق رقابت سالمِ هنری و امکانی درخورِ شأن به منظور هرچه بهتر دیده شدن تلاش‌ها و تکاپو‌های آحاد هنرمندان در نگارخانه‌ای به وسعت ایران اسلامی، میسّر شود.
اینجانب، رجاء واثق دارم که جشنواره هنر‌های تجسمی فجر در کنار دیگر جشنواره‌های هنری متعلق به همه مردم ایران بوده و از ظرفیت‌های لازم برای عرض اندام حداکثری عموم هنرمندان با علایق و سلایق گوناگون برخوردار است.
پانزدهمین جشنواره‌ی هنر‌های تجسمی فجر؛ ضمن اهتمام به رسالت، مأموریت و اهداف عالی خود، کوشید تا بیش از همیشه، شرایط و زیرساخت‌های لازم برای تحقق عدالتِ فرهنگی و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های ارزنده عموم هنرمندان سراسر کشور را به منظور جلوه‌نماییِ ایشان، فراهم آورد و برای نخستین بار در طول همه‌ی ادوار گذشته، زمینه‌ی حضور و مشارکتِ ۳۱ استان کشور در بِستر این رویدادِ ملّی را میسّر کند تا از این رهگذر، بر اهمیتِ گردشِ چرخه‌ی اقتصاد هنر و بهبود وضعیتِ اقتصادی هنرمندان این عرصه تأکید ورزد.
آثار نمایش‌یافته در فجر پانزدهم از یک سو نمایانگر افق‌های روشن رشد، پیشرفت و آبادانی ایران اسلامی و از سوی دیگر تبلور روحیه‌ی ایثار، مقاومت و حماسه‌آفرینی ملّت بزرگ ایران بودند.
بی‌تردید، موفقیت و سربلندی جشنواره هنر‌های تجسمی فجر در گام پانزدهم، مرهون بصیرت، آگاهی و هوشمندی هنرمندان شریف و غیرتمند سرزمین عزیز مادری‌مان ایران است که با حضور و همراهی پرشور خود در این رخداد هنری، برگ زرین دیگری را در دفتر خوش‌نقش و نگارِ هنر‌های تجسمی انقلاب اسلامی ایران ورق زدند.
خداوند مهربان را شاکریم که توفیق و تفضّل مداوم خود را شامل حالمان ساخت تا برای نخستین بار در تاریخ برگزاری جشنواره‌های هنری فجر، مفتخر به اعطای «جایزه ویژه جهاد تبیین» به هنرمندان برگزیده، از سوی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی باشیم. امید است که این توفیقِ مبارک، زمینه‌ساز ورود و عملگریِ مضاعف و موثرِ هنرمندان عزیزمان در میدان خطیر جهاد تبیین باشد.
اکنون، می‌توان امیدوار بود که جشنواره هنر‌های تجسمی فجر با کوله‌باری ارزنده از تجارب و اندوخته‌های هنریِ برآمده از دوره پانزدهم، با رویکردی خلاقانه و ایده‌های نو به سوی رخداد شانزدهم گام بردارد.

در پایان این مراسم، برگزیدگان و تقدیرشدگان پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر به این شرح معرفی شدند:معرفي معرفی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر

بخش طوبای زرین

تصویرسازی: برگزیده: مجید ذاکری- تقدیرشده: سیدرسول میردامادی، الهام زمانی

حجم: برگزیده: مجتبی شاکری- تقدیرشده: زهرا شهامت‌پور، امیرحسین میرقیصری، احمد رنجبر رفیع

خوشنویسی: برگزیده: حامد فقیهی- تقدیرشده:‌امیر دانش‌مراغی، رحمان غلامی، محمد بازیار

طراحی گرافیک: برگزیده: محمد ترک - تقدیرشده: علی پیشدار، محمد متقی‌منش

عکاسی: برگزیده: امین برنجکار - تقدیرشده:‌امیر عنایتی، سعید قاسمی

کاریکاتور: برگزیده: عباس محمدجو - تقدیرشده: حسین رحیم‌خانی، سالار عشرت‌خواه

نقاشی: برگزیده: آذر‌امیدی - تقدیرشده: علیرضا حسینی صدر، سجاد گمار

نگارگری: برگزیده: زینب شاهی - تقدیرشده: روح‌الله پروین، زینب رجبی، ژیلا شیری

بخش ویژه قله‌ها

رشته خوشنویسی: مصطفی عابدینی - رشته عکاسی: روح‌الله جوانی - رشته کاریکاتور: محمدعلی رجبی - رشته نگارگری: رضا بدرالسماء - رشته طراحی گرافیک: محمدصابر شیخ‌رضایی.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ