کارشناس پولی و بانکی:

نرخ ۲۰ درصدی سود بانکی مناسب تورم ۴۰ درصدی نیست

اقتصاد ایران: کارشناس حوزه پولی و بانکی با بیان اینکه با تورم بالای ۴۰ الی ۵۰ درصد، قطعا نرخ سود بانکی ۲۰ درصد جوابگو نیست گفت: نرخ سود بانکی اگر در حد متعادل خود و متناسب با اقتصاد نباشد موجب ایجاد تقاضاهای کاذب در بازار ارز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، سید بهادالدین حسینی هاشمی با اشاره به کاهش ارزش پولی ملی و ضرورت اقدام فوری و مناسب گفت: دو عامل باعث تورم و افزایش قیمت‌ها است؛ یک عامل حجم نقدینگی و نرخ بهره یا همان سود بانکی است. نرخ بهره بانکی اگر در حد متعادل خود و متناسب با اقتصاد نباشد موجب ایجاد تقاضاهای کاذب در بازار می‌شود زیرا صاحبان سپرده‌های کوچک به بازارهای مختلف از جمله ارز می‌روند تا کاهش ارزش پول خود را جبران کنند.

این کارشناس ارشد حوزه پولی و بانکی با بیان اینکه با تورم بالای 40 الی 50 درصد، قطعا نرخ سود بانکی 20 درصد جوابگو نیست درباره افزایش حجم نقدینگی اظهار کرد: افزایش حجم نقدینگی باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود. هر چقدر دولت و بانک مرکزی ارز به بازار تزریق کند، ارزها جذب بازار می‌شود زیرا جایگزین پس انداز محسوب می‌شود.

وی با اشاره به راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا توسط بانک مرکزی بیان کرد: در ابتدای خبر راه اندازی این مرکز، مقداری قیمت کاهش یافت اما مجددا شاهد رشد آن هستیم. آن کاهش قیمت ابتدایی به دلیل شوک قیمتی بود اما پس از یک روز شاهد بازگشت شرایط به حالت قبل یعنی رشد قیمت‌ها هستیم.

حسینی هاشمی از نابرابر بودن قدرت ارزها گفت و اشاره کرد: وقتی نرخ ارزها بر مبنای قدرت برابری خرید تعریف نشود، ارزی که ضعیف تر است باعث خروج ارز قوی تر می‌شود و در واقع پول بد، پول خوب را از دور خارج می‌شود. در کشورمان، ریال باعث خروج ارز از کشور می‌شود. تعیین دلار نیمایی با قیمت 28 هزار و 500 تومان باعث خروج ارز از کشور می‌شود زیرا با دلار بازار آزاد فاصله قیمت زیادی دارد. این مسئله سبب می‌شود همیشه تقاضا برای ارز وجود داشته باشد.

این کارشناس ارشد حوزه پولی و بانکی به تعیین ارز 41 هزار تومانی توسط بانک مرکزی اشاره و اظهار کرد: هیچ خریداری برای دلار با این قیمت وجود ندارد و نمی‌توان به شکل دستوری قیمت‌ها را تعیین کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ