پژوهشگر موسیقی مازندرانی:

موسیقی بی محتوا به فرهنگ مازندران لطمه می زند

اقتصاد ایران: ساری- آهنگساز، پژوهشگر و نوازنده موسیقی بومی و محلی مازندران گفت: اشعار ناهنجار و بی محتوا به موسیقی و فرهنگ اصیل مازندرانی لطمه و آسیب می زند.

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،سید جلال محمدی  درباره استفاده از اشعار موسیقیایی ناهنجار در جامعه اظهار داشت: این مسائل سال‌هاست دغدغه ما محسوب می‌شود و تاکنون توجهی به آن نشده است.

وی که بیش از ۳۰ سال در زمینه رونق، گسترش و احیای موسیقی اصیل مازندرانی در حال فعالیت است، افزود: موسیقی مازندران فقط موسیقی نیست بلکه در آن لباس، فرهنگ، آداب و رسوم زندگی، ادبیات گفتاری و غیره را شامل می‌شود.

وی با اشاره به تأثیرات مخرب موسیقی کوچه بازاری و ناهنجار بر موسیقی اصیل مازندران اظهار داشت: موسیقی بیش از همه بر کودکان تأثیر می‌گذارد و همه به راحتی می‌توانند در فضای مجازی موسیقی‌های مختلفی را دانلود و ذخیره کند.

محمدی نقش دستگاه‌های فرهنگی و تعلم و تربیتی و نظارتی و صدا و سیما را در اشاعه موسیقی اصیل مهم دانست و گفت: بارها به دستگاه‌های فرهنگی پیشنهاد دادیم تا شورایی تشکیل شود و به هنرمندان بگوییم بر چه اساس و فاکتورهایی اثر موسیقیایی تولید کنند.

موسیقی بی محتوا به فرهنگ مازندران لطمه می زند/تشکیل شورای نظارتی

اشعار و محتوای برخی موسیقی‌های ناهنجار مایه شرمساری است

این پژوهشگر موسیقی مازندرانی با بیان اینکه باید راهکاری برای تولیدکنندگان موسیقی روز و جدید تعریف شود، با اشاره به محتوای ناهنجار برخی موسیقی‌های محلی آن را مایه شرمساری توصیف کرد، افزود: در برخی از این موسیقی‌ها اشعاری استفاده می‌شود که افراد بزرگسال تاکنون این ادبیات را نشنیده اند چگونه توقع داریم کودکان خردسال و نوجوانان آن را بپذیرند و گوش دهند.

محمدی با اظهار اینکه جایی را برای عرضه موسیقی خوب فراهم نکرده ایم، گفت: قبل زیر سوال بردن تولیدکنندگان موسیقی ناهنجار باید متولیان، دستگاه‌های فرهنگی و ناظر را زیر سوال ببریم که چگونه نظارت می‌کنند و چنین آثاری تولید می‌شود.

ماه‌ها درگیر ثبت اثر در سامانه‌ها هستیم

این نوازنده موسیقی فولکلور مازندران با اشاره به اینکه بیش از ۲۰ اثر محتوایی تولید کرده‌ام باید حمایت‌های لازم از این آثار صورت گیرد، یادآور شد: تولیدکنندگان آثار با محتوا و فاخر با مشکلات و محدودیت‌هایی روبرو هستند و یک ماه تمام درگیر ثبت در سامانه‌های مختلف وزارت هستیم تا بتوانیم یک کنسرت موسیقی اجرا کنیم.

وی کاغذبازی و سامانه بازی را از جمله مشکلات فراروی اهالی موسیقی برای ثبت اثر و کنسرت ذکر کرد و گفت: متأسفانه موسیقی محلی را با موسیقی لس آنجلسی مقایسه و ممیزی می‌کنند بنابراین بخشی از دلایل بروز موسیقی ناهنجار به سخت گیری ها در حوزه ممیزی برمی گردد که صاحب اثر را وامی دارد از ثبت آن جلوگیری کند.

محمدی عنوان کرد: وظیفه ممیزان و ناظران باید ممیزی موسیقی ناهنجار باشد نه آنکه کار افرادی را که بیش از ۳۰ سال سابقه تولید آثار فرهنگی و هنری دارند را ممیزی کنند.

دستگاه‌های فرهنگی حامی نیستند

این پژوهشگر موسیقی با بیان اینکه وضعیت باید به گونه‌ای باشد که تولیدکنندگان آثار فاخر منتظر مجوز سامانه‌ها نباشند، درباره حمایت دستگاه‌های فرهنگی گفت: به رغم تولید ۲۰ کار محتوایی دستگاه‌های فرهنگی هیچ حمایتی نکردند.

موسیقی بی محتوا به فرهنگ مازندران لطمه می زند/تشکیل شورای نظارتی

وی با اشاره به تولید اثری درباره معلم و آموزش و پرورش گفت: متأسفانه آموزش و پرورش محلی برای تمرین و ضبط لوکیشن نداد و دستگاه‌ها فرهنگی حامی نیستند.

جلال محمدی همچنین به تولید آثاری در زمینه موسیقی کودکان اشاره کرد و گفت: به رغم ثبت این اثر آموزش و پرورش حمایتی برای انتشار و پخش آن بین دانش آموزان نکرد تا آنان با شعر و موسیقی مازندرانی آشنا شوند.

وی گفت: ارشاد، میراث فرهنگی، صدا و سیما، آموزش و پرورش و غیره باید معیارها و ملاکی را برای تولید و حمایت از آثار هنری و موسیقی ارائه دهند و تشکیل شورایی در این حوزه لازم است.

این نوازنده و آهنگسازی مازندران با اشاره به در پیش بودن نوروز و آثاری در زمینه نوروزخوانی گفت: وقتی هیچ معیاری برای تولید نداشته باشیم، کار دست تولیدکنندگان موسیقی ناهنجار قرار می‌گیرد.

وی افزود: مخالف فعالان و تولیدکنندگان موسیقی‌های غیرمحتوا نیستم در حالی که باید این افراد را ساماندهی و نظام مند کرد.

وی خواستار تسهیل در اجرای صحنه‌ای و برپایی کنسرت‌ها شد و گفت: باید ساختار و فضای مناسب برای صدور مجوزها تسهیل و آسان شود و سختگیری‌های موجود سبب می‌شود هنرمندان برای دریافت مجوزها با چالش‌هایی روبرو شوند.

محمدی در عین حال ادبیات و مضمون شعر را بسیار مهم دانست و گفت: استفاده از اشعار نامضمون و ناهنجار به فرهنگ و موسیقی اصیل مازندران لطمه خواهد زد و ما برای تشکیل شورای مشورتی و تعیین راهکارها و معیارها برای اعتلای موسیقی مازندران آمادگی کامل داریم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ