تأثیر سرمایهگذاری چین در ارتقای درآمدهای ترانزیتی ایران
اقتصاد ایران: مدیر دپارتمان راه اندیشکده جهان معاصر گفت: کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب در صورت توسعه هر چه بیشتر، میتواند سالانه 11 میلیارد دلار برای کشور درآمدزایی داشته باشد.
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،فرشاد عادل درباره توافقات انجام شده در دیدار روسای جمهور ایران و چین درباره تکمیل کریدور شرق به غرب، اظهار داشت: کریدور شرق به غرب، با مشکلات زیرساختی مواجه است و برای تکمیل آن باید سرمایهگذاری گسترده انجام شود؛ علاوه بر موضوع سرمایهگذاری در این کریدور، باید توان جذب بار نیز برای آن وجود داشته باشد.
مدیر دپارتمان مطالعات کریدورها و سیاستپژوهی راه اندیشکده جهان معاصر ادامه داد: به عنوان نمونه کریدور شمال به جنوب در شرایط فعلی با تقاضا مواجه بوده و باید کریدور شرق به غرب نیز این تقاضا ایجاد شود.
این کارشناس حمل ونقل و ترانزیت با اشاره به فعالیتهای انجام شده در زمینه کریدور شرق به غرب، تاکید کرد: باید از اقدامات مقطعی در این موضوع خودداری کرده و با یک برنامه میان مدت و بلندمدت، نظیر همین قرارداد سرمایهگذاری ایران و چین، به سمت اجرایی کردن این کریدور برویم.
عادل افزود: باید دید کشور چین چه مقدار از سرمایه 400 میلیارد دلاری که در توافقنامه وجود دارد، به سرمایهگذاری در کریدور شرق-غرب، اختصاص میدهد.
به گفته وی، در مجموع کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب در صورت توسعه هر چه بیشتر، میتواند سالانه 11 میلیارد دلار برای کشور درآمدزایی داشته باشد.
وی به شیوههای سرمایهگذاری اشاره کرد و افزود: در صورتی که بتوانیم یکسوم تقاضای موجود در بخشهای ترانزیتی محدوده شرق به غرب و شمال به جنوب را به دست بیاوریم، میتوانیم به درآمد قابل توجهی در این زمینه دست یابیم.
مدیر دپارتمان مطالعات کریدورها و سیاستپژوهی راه اندیشکده جهان معاصر اضافه کرد: با شکل گیری کریدور شرق به غرب، چین می تواند به سواحل مدیترانه نیز دست پیدا کند و می تواند این کریدور یک بخش قابل توجهی از نیازهای ترانزیتی شرق آسیا به آفریقا و شمال اروپا را فراهم کند.
بنابراین گزارش کریدور شرق به غرب (جاده قدیم ابریشم)، با قدمتی بیش از دو هزار سال، ارتباط قاره اروپا و آسیا را از طریق ایران برقرار میسازد، از طریق این کریدور، کالاهای ترانزیتی کشورهای چین و آسیای میانه در شرق و شمال شرقی از طریق ایران به حوزه های قفقاز، آسیای غربی و حوزه دریای مدیترانه منتقل می شود.
این کریدور با پوشش دادن 6 مسیر مختلف حمل و نقل (ایران به کشورهای آسیای میانه، خاور دور، شرق آسیا و آسیای جنوب شرقی، اروپا و آفریقا)، اتصال اروپا و آفریقا به خاور دور از طریق دریای مدیترانه و گذر از ایران را امکان پذیر کرده است.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه