وزیر ارشاد:

آماده میزبانی از هنرمندان ترکمنستانی هستیم

اقتصاد ایران: وزیر ارشاد در دیدار با معاون رئیس جمهور ترکمنستان گفت: آماده میزبانی از هنرمندان ترکمنستانی در تمامی جشنواره‌های هنری هستیم.

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، محمدمهدی اسماعیلی  که برای افتتاح روزهای فرهنگی و نمایشگاه صنایع دستی ایران عازم عشق آباد پایتخت کشور ترکمنستان شده است، عصر امروز دوشنبه بیست و چهارم بهمن ماه با خانم مایسا مرادوف باز محمود اوا معاون رئیس جمهور ترکمنستان در امور فرهنگ و رسانه دیدار و گفتگو کرد.

اسماعیلی در جریان این دیدار گفت: برگزاری آئین نوروزی در یکی از شهرهای مرزی، تولید فیلم سینمایی با حوزه تمدنی مشترک و تولید آثار در حوزه کودک و نوجوان بخشی از توافقات کارگروه مشترک تفاهم نامه ایران و ترکمنستان به شمار می‌رود که با توجه به ظرفیت‌های عظیمی که هنرمندان ایرانی از آن بهره مند هستند، شرایط مناسبی برای تحقق این اهداف مشترک مهیا است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین تاکید کرد: پیوندهای عمیق فرهنگی، به تعمیق روابط همه جانبه دو کشور منجر شده است بطوری که روسای جمهور دو کشور، از اراده راسخ برای گسترش همکاری بین ایران و ترکمنستان برخوردارند.

وی با بیان اینکه در سفر اخیر رئیس جمهور رییس جمهور ترکمنستان، تفاهم نامه‌های مشترک بین دو کشور به امضا رسید، تصریح کرد: اهتمام به مفاد این تفاهم نامه‌ها در تحکیم روابط دو کشور اهمیت بسزایی دارد و وزارت فرهنگ دولت جمهوری اسلامی به اجرای مفاد فرهنگی و هنری این تفاهم‌نامه پایبند خواهد بود.

اسماعیلی با اشاره به اینکه در تمامی جشنواره های هنری، آمادگی میزبانی از هنرمندان ترکمنستانی را داریم، خاطرنشان کرد: برگزاری آیین نوروزی در یکی از شهرهای مرزی، تولید فیلم سینمایی با حوزه تمدنی مشترک و تولید آثار در حوزه کودک و نوجوان بخشی از توافقات کارگروه مشترک این تفاهم نامه به شمار می‌رود که بر اساس تجربیات و ظرفیت های عظیمی که در این حوزه ها داریم، آمادگی همکاری همه جانبه با دولت ترکمنستان هستیم.

وزیر فرهنگ در ادامه به حوزه وسیع همکاری های دو کشور در حوزه های فرهنگ، هنر و رسانه اشاره کرد و گفت: بیش از 14 هزار سایت خبری از معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ مجوز فعالیت دارند و بر همین اساس آماده توسعه همکاری های رسانه ای دو کشور و برپایی دوره های آموزش روزنامه نگاری برای اهالی رسانه ترکمنستان هستیم.

وی در ادامه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را یکی از بزرگترین نمایشگاه های کتاب در سطح منطقه برشمرد و گفت: در این نمایشگاه که با حضور نمایندگان فرهنگی ده ها کشور برگزار می‌شود، هر دوره یک کشور به عنوان میهمان ویژه حضور خواهد داشت و برای دوره جدید علاقمندیم که کشور ترکمنستان به عنوان میهمان ویژه در این نمایشگاه حضور داشته باشد.

روابط فرهنگی ترکمنستان با ایران از سابقه طولانی برخوردار است

همچنین خانم مایسا مرادوف باز محمود اوا  معاون رئیس جمهور ترکمنستان در امور فرهنگ و رسانه در این دیدار با تاکید بر اینکه روابط فرهنگی ترکمنستان با ایران از سابقه طولانی برخوردار است از حضور چشمگیر هنرمندان ایرانی در برنامه های هفته فرهنگی ایران قدردانی کرد و گفت: با حمایت های ویژه روسای جمهور دو کشور، هیات‌های فرهنگی در حال تبادل نظر ‌هستند تا راهکارهای مختلفی برای گسترش روابط فرهنگی ایران و ترکمنستان را مورد بررسی قرار دهند.

وی در پایان از حضور اهالی فرهنگ و هنر ایران در جشنواره های پیش روی ترکمنستان استقبال کرد و گفت: می توان در راستای  چهارچوب بعضی از برنامه های مشترک، تفاهم نامه هایی را به امضا برسانیم.

همچنین شاهمرادف وزیر فرهنگ ترکمنستان در حاشیه این دیدار ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص جزئیات هفته فرهنگی ایران در ترکمنستان و نمایشگاه صنایع دستی هنرمندان ایرانی در عشق آباد گفت: وزارت فرهنگ ترکمنستان از اراده کافی برای تولیدات مشترک و اجرای برنامه های مشترک با وزارت فرهنگ ایران برخوردار است‌.

گفتنی است، روزهای فرهنگی ایران و نمایشگاه صنایع دستی ایران در ترکمنستان با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعباس ارباب خالص سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان، سیدمحمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ، محمدرضا بهمنی معاون همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مقامات عالی رتبه ترکمنستان بطور رسمی گشایش یافت.

بنا بر این گزارش بیش از 50 نفر از هنرمندان حوزه های مختلف فرهنگی هنری اعم از موسیقی، صنایع دستی تجسمی، نقاشی، بازی های رایانه ای و .. از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای حضور در هفته فرهنگی ایران در ترکمنستان اعزام شده اند و قرار است در قالب هفته فرهنگی ایران در ترکمنستان برنامه هایی چون نمایش فیلم‌های سینمایی ایرانی با ترجمه زبان ترکمنی، اجرای موسیقی هنرمندان دو کشور، صنایع دستی، جشنواره غذاهای ملی ایرانی و ... برگزار شود.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ