امضا ۱۱۱میلیاردتومان قرارداد ماموریت‌های ملی تحقیقات و فناوری

اقتصاد ایران: قراردادهایی به ارزش ۱۱۱ میلیارد تومان میان ۱۷ دانشگاه علوم پزشکی و معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در راستای ماموریت سپاری اولویت‌های تحقیقاتی سلامت کشور امضا شد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،در نشستی که با حضور ۱۷ رئیس و معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی و دکتر یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و مدیران معاونت برگزار شد؛ اولویت‌های تحقیقات و فناوری نظام سلامت کشور در قالب مأموریت‌های ملی جهت هزینه کرد سهم یک درصد آئین نامه اجرایی ماده ۵۶، به دانشگاه‌های علوم پزشکی به صورت رسمی واگذار شد.

دکتر یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اعلام این خبر افزود: این مأموریت‌ها با هدف ارتقای تأثیرگذاری تحقیقات حوزه سلامت و پیرو اطلاع رسانی و پیگیری فرآیندهای منجر به تعریف پروژه‌های کلان منطبق با مأموریت‌های محوله به دانشگاه سپرده شده است.

وی با اشاره به اینکه مأموریت‌های شناسایی شده در سه حوزه در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: توسعه علم و دانش و مرجعیت‌های علمی در وهله اول است زیرا صنعت و فناوری ایجاد نمی‌شود مگر اینکه دانش در آن حوزه تولید شده باشد و پشتوانه آن مقالات و تحقیقات علمی باشد.

پناهی افزود: نگاه دوم حوزه فناوری است؛ در سالی که گذشت به دلیل نام گذاری سال توسط مقام معظم رهبری به این حوزه توجه ویژه شد برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی بسیار قوی عمل کردند. سومین حوزه زیرساخت‌هاست که برای تکمیل زیرساخت‌های اتاق‌های تمیز، مراکز رشد و فناور و دانش بنیان از این ظرفیت می‌توان استفاده کرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، به مشکلات کشور مانند بار بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلب و عروق، سرطان‌ها، بیماری‌های تنفسی و تروماهای ناشی از تصادفات و غیره اشاره و تصریح کرد: اگر به این مقوله‌ها به صورت جدی پرداخته نشود در آینده با تبعات آن در جامعه مواجه می‌شویم.

وی گفت: بنابراین با پیش بینی‌های انجام شده اولویت‌های و نیازهای کشور در این حوزه شناسایی شده است و طبق آن ماموریت‌هایی به دانشگاه‌ها متناسب با توانمندی و ظرفیت هر یک واگذار می‌شود.

پناهی با تاکید بر اینکه ماموریت‌مداری برگرفته از فرمایشات مقام معظم رهبری است، یادآور شد: دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در برابر چالش‌های سلامت کشور مسئول هستند و در احصا و واگذاری مأموریت‌ها به توانمندی و سوابق فعالیت دانشگاه‌ها توجه شده است. امروزه امکان ندارد دانشگاه‌ها به صورت جزیره‌ای و مستقل از یکدیگر فعالیت کنند انتظار می‌رود کلان مناطق کشور با یکدیگر همکاری کنند.

اعطای جوایز به برگزیدگان حقوقی جشنواره رازی

وی خاطرنشان کرد: جوایز بیست و هشتمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی در بخش حقیقی پرداخت شده است و علاوه بر آن برای نخستین بار جوایزی برای دانشگاه علوم پزشکی برتر در نظام ارزشیابی دانشگاه و مراکز تحقیقاتی در نظر گرفته شده است. رتبه نخست یک میلیارد، رتبه دوم ۷۰۰ میلیون تومان، رتبه سوم ۵۰۰ تومان اعطا خواهد شد. به مراکز تحقیقاتی برگزیده نیز هر یک ۲۰۰ میلیون تومان اعطا خواهد شد.

بودجه مؤسسه نیماد فراخوان محور می‌شود

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد: از سال آینده درصد عمده بودجه مؤسسه نیماد را به صورت مأموریت مداری در قالب دریافت طرح‌های RFP با محوریت دانشگاه‌های علوم پزشکی در حوزه‌های مورد نیاز کشور تحت نظر کمیته‌های تخصصی صرف خواهد شد.

زیرساخت‌های تحقیقاتی کشور به اشتراک گذاشته شوند

دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی، تهران با اشاره به اینکه وقتی کشور به سمت بهبود پیش می‌رود که تضاد منافع رفع شود، اظهار داشت: باید همه کمک کنیم تا یکپارچگی در سطح کشور برقرار شود. عدالت در پژوهش فقط به معنای برابری نیست بلکه به معنای همکاری هم هست.

وی پیشنهاد کرد: شبکه زیرساخت تحقیقات و فناوری سلامت در کشور فعال شود.

دکتر عبدالرضا پازوکی رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، با بیان اینکه دانشمندان ما در قله‌های علمی و پژوهشی دنیا حضور دارند، عنوان کرد: دانشگاه‌های بزرگ امکانات خود را در اختیار دانشگاه‌های کوچک‌تر قرار دهند.

وی پیشنهاد کرد: بانک جامعی از تجهیزات تحقیقاتی کشور با امکان دسترسی عمومی برای پژوهشگران ایجاد شود تا از منابع موجود به صورت بهینه استفاده کنیم.

دکتر علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: ماموریت‌سپاری یک مقوله ضروری است در دنیا هم دانشگاه‌ها در فضای حرفه‌ای خود به سمت واگذاری مأموریت‌ها حرکت کرده‌اند و اکنون معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به درستی به این سمت حرکت کرده است. امروزه رقابت در تولید علم به سوی علم هنجاری متمایل شده است.

وی خاطرنشان کرد: بیانات مقام معظم رهبری در توصیه به مأموریت مداری نیز به این مقوله اشاره دارد که مبانی فلسفه تولید علم هم نباید استقراضی باشد بلکه باید علاوه بر محصول، فلسفه تولید آن نیز بومی باشد.

فهرست اولویت‌های تحقیقات و فناوری نظام سلامت کشور در قالب مأموریت‌های ملی

ردیف دانشگاه مادر ماموریت
۱ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سرطان با محوریت سرطان‌های شایع
۲ دانشگاه علوم پزشکی تهران بیماری‌های غدد و متابولیسم با محوریت دیابت
۳ دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیوتکنولوژی با محوریت تغذیه سالم و فراگیر
۴ دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیماری‌های قلب و عروق
۵ دانشگاه علوم پزشکی تبریز علوم دارویی با محوریت تأمین داروهای بیماری‌های خاص و صعب العلاج
۶ دانشگاه علوم پزشکی ایران مدیریت و اقتصاد سلامت ایران
۷ دانشگاه علوم پزشکی شیراز سوانح و حوادث با محوریت سوانح جاده‌ای
۸ دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عوامل محیطی و آلودگی هوا
۹ دانشگاه علوم پزشکی مازندران - کلان منطقه یک جوانی جمعیت
۱۰ دانشگاه علوم پزشکی قم بررسی اثر بخشی مداخله آموزشی مبتنی بر طب ایرانی، سبک زندگی ایرانی- اسلامی
۱۱ دانشگاه علوم پزشکی همدان اعتیاد
۱۲ دانشگاه علوم پزشکی لرستان با همکاری ایلام - کلان منطقه ۴ گیاهان دارویی
۱۳ دانشگاه علوم پزشکی اهواز - کلان منطقه ۴ ریزگردها و بیماری‌های تنفسی
۱۴ دانشگاه علوم پزشکی کرمان - کلان منطقه ۸ آینده پژوهی تحقیقات حوزه سلامت
۱۵ دانشگاه علوم پزشکی زنجان - کلان منطقه ۶ فرآورده‌های بیولوژیک با تمرکز بر طراحی، ساخت و ارزیابی ایمنی زایی نانو واکسن
۱۶ دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ارتقای سلامت اجتماعی
۱۷ دانشگاه علوم پزشکی ایلام خودکشی
برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ