سرمایه گذاری ۴.۸ میلیارد دلاری بخش خصوصی درمنطقه آزاد ارس

اقتصاد ایران: سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد ارس گفت: در ۱۷ سال سپری شده از عمر این منطقه ۴.۸ میلیارد دلار در بخش‌های مختلف آن سرمایه‌گذاری شده که کل این مبلغ توسط بخش خصوصی هزینه شده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، علی نوید ظهر سه‌شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری نمایشگاه ارس اکسپو ۲۰۲۳ اظهار داشت: طرح ایجاد منطقه آزاد ارس سال ۸۲ داده شده و این منطقه از سال ۸۳ فعالیت خود را آغاز و در ۱۷ سال گذشته از عمر منطقه ۴.۸میلیارد دلار در بخش‌های مختلف آن سرمایه‌گذاری شده و با توجه به اینکه مناطق آزاد هیچ ردیف بودجه دولتی ندارند، کل این مبلغ توسط بخش خصوصی هزینه شده است.

وی، بزرگترین دستاورد مناطق آزاد به ویژه منطقه آزاد ارس را ارائه مدلی برای اداره امور بدون درآمدهای نفتی است، افزود: منطقه آزاد ارس علاوه بر اقدامات توسعه‌ای و هزینه برای زیرساخت‌های خود توانسته سرمایه‌گذار نیز جذب کند و حتی در مناطق همجوار نیز برای ایجاد زیرساخت‌هایی چون توسعه شبکه‌های راهی و فاضلاب هزینه کند و مدل اداره مناطق آزاد بدون اتکا به نفت می‌تواند الگویی برای اداره بخش‌های مختلف کشور باشد.

سرپرست معاونت اقتصادی منطقه آزاد ارس، خاطرنشان کرد: نتیجه و دستاوردهای مسیر طی شده در ۱۷ سال گذشته از عمر منطقه آزاد ارس کاملا مشهود است و اگر جلفا را تنها با شهر مجاور یعنی مرند مقایسه کنیم، به وضوح شاهد تفاوت رشد دو شهر با وجود سرمایه‌گذاری‌ها و اعتبارات دولتی در مرند خواهیم بود.

۹۴۰۰ میلیارد تومان میزان تولید ناخالص در منطقه آزاد ارس

وی در تشریح وضعیت کنونی منطقه آزاد ارس از نظر تولید و صادرات نیز گفت: میزان تولید ناخالص داخلی منطقه ۹۴۰۰ میلیارد تومان است که بخش قابل توجهی از این تولیدات صادر می‌شود و مثبت‌ترین تراز تجاری در بین مناطق آزاد کشور داریم به‌طوریکه تراز تجاری کل مناطق کشور در سال ۱۴۰۰ منفی ۱۰ هزار دلار بوده اما این عدد برای منطقه آزاد ارس مثبت ۳۷۴ میلیون دلار است که یکی از دلایل آن سرریز فعالیت‌های تجاری تبریز به منطقه در کنار موقعیت استراتژیک ارس است.

فعالیت ۲۴۰ واحد صنعتی در منطقه آزاد ارس

نوید، تعداد واحدهای صنعتی فعال در منطقه آزاد ارس را ۲۴۰ مورد اعلام و تصریح کرد: ۱۴۰ واحد نیز در مرحله بهره‌برداری در خوشه‌های مختلف صنعتی از جمله خوشه خودرویی و صنایع وابسته قرار دارند و علاوه بر این توسعه کشاورزی و شیلات نیز یکی دیگر از ویژگی‌های منطقه آزاد ارس به عنوان صنعتی‌ترین منطقه آزاد کشور است به‌گونه‌ای که در محدوده جلفا ۴۵۰۰ هکتار باغات قطره‌ای وجود دارد و در خداآفرین نیز  ۲۴ هزار هکتار برای شرکت کشت و صنعت بزرگ شهید سلیمانی تخصیص یافته است.

شکل‌گیری مغان جدید در منطقه آزاد ارس

وی با بیان اینکه در حال شکل‌دهی مغان جدید در منطقه آزاد ارس هستیم، متذکر شد: وجود سه سد ارس، خداآفرین و قیز قلعه سی با بیش از سه میلیارد متر مکعب آب پشت مخزن این سدها یک قدرت و مؤلفه مهم کشاورزی محسوب می‌شود و نشان می‌دهد که در بحث دیپلماسی آب باید حقابه‌های بین‌المللی در حوزه رود ارس را با جدیت پیگیری کنیم، چرا که این امکان بستری مناسب برای توسعه کشاورزی در منطقه آزاد است.

سرپرست معاونت سرمایه‌گذاری منطقه آزاد ارس احداث گلخانه‌های هیدروپونیک و شیشه‌ای را از دیگر اقدامات در حوزه کشاورزی این منطقه برشمرد و افزود: در این حوزه قطب کشوری هستیم و بزرگترین گلخانه هیدروپونیک خاورمیانه و یکی از ۱۰ گلخانه بزرگ جهان در ارس حضور دارند.

وجود ۵۰۵ هکتار هیدروپونیک در جلفا 

وی ادامه داد: در حال حاضر ۵۰۵ هکتار گلخانه هیدروپونیک در جلفا وجود دارد که ۲۲۰ هکتار آن در دست بهره‌برداری و ۲۸۵ هکتار در مرحله ساخت هستند و علاوه بر این ۴۵۵ هکتار نیز در حال آماده سازی زمین برای واگذاری به سرمایه‌گذار است و با توجه به میزان نورگیری مناسب روزانه و منابع آبی علاوه بر مزیت‌های ذاتی منطقه تلاش داریم ارس را به قطب گلخانه‌ای خاورمیانه تبدیل کنیم.

صادرات محصولات گلخانه‌ای منطقه آزاد ارس به روسیه

نوید خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمام تولیدات گلخانه‌ای منطقه آزاد ارس به روسیه صادر می‌شود و امسال نیز صادرات به اروپا و کشورهای سی آی اس آغاز شده و یکصد هزار تن محصولات با کیفیت و دارای استانداردهای برتر جهانی آماده صادرات به کشورهایی چون انگلیس در آینده نزدیک هستند و میزان تولید بخش کشاورزی در منطقه ۳۰۰ هزار تن است.

وی از امکان افزایش میزان صادرات ارس تا دو برابر نیز خبر داد و یادآور شد: این امر از طریق رفع موانع تولید و تسهیل صدور مجوزهای لازم و سرمایه در گردش امکان‌پذیر است و البته این در شرایطی است که میزان تولیدات منطقه تنها ۱۵ درصد افزایش یافته و این تولیدات به‌جای ورود به سرزمین اصلی، صادر شده‌اند و با افزودن ۹ شرکت به حوزه صادراتی در صدد هستیم تا تمام تولیدات منطقه با توجه به ماهیت اصلی مناطق آزاد به سمت صادرات و رشد تولید و ارزآوری بروند.

معاون منطقه آزاد ارس با اشاره به شکل‌گیری اقتصاد این منطقه با محوریت چهار حوزه صنعت، کشاورزی،گردشگری و بازار و تجارت بیان داشت: به دنبال توسعه فعالیت‌های منطقه در دو حوزه دیگر هستیم که یکی حمل و نقل و لجستیک است، چرا که در دهه ۵۰ و ۶۰ بیش از ۶۳ درصد مبادلات مرزی کشور از طریق گمرک جلفا با سابقه یکصد ساله و مسیر ریلی نخجوان اتفاق می‌افتد و در سال‌های اخیر به دلیل تحولات منطقه‌ای و برخی بی‌توجهی‌ها این ظرفیت به فراموشی سپرده شده است.

وی ادامه داد: با توجه به تحولات منطقه‌ای اخیر و وقوع جنگ کریدورها در سطح جهانی و منطقه‌ای و با در نظر گرفتن این نکته که جلفا گره و تقاطع سه کریدور از پنج کریدور عبوری از ایران است، به دنبال احیای ظرفیت لجستیکی و استفاده از ظرفیت‌هایی چون مرز نخجوان و مرز نوردوز برای گسترش فعالیت‌های حمل و نقلی در منطقه هستیم. 

نوید، حوزه اقتصاد دیجیتال را از دیگر محورهای توسعه‌ای منطقه آزاد ارس اعلام و تصریح کرد: در این حوزه سه بخش اکوسیستم بلاکچین، توسعه خدمات ارتباطی (ICT) و پرداختی (PAYMENT) مورد توجه هستند و افق سال ۱۴۰۸ منطقه آزاد ارس را نیز با برش‌های سالانه ترسیم کرده‌ایم و برگزاری نمایشگاهی برای برندینگ و هویت‌سازی منطقه‌ای با این مختصات ضروری است و برپایی نمایشگاه ارس اکسپو ۲۰۲۳ نیز با این هدف و ارائه هویت واحد از منطقه صورت می‌گیرد.

سرپرست معاونت اقتصادی منطقه آزاد ارس : سعی کرده‌ایم با نمایش گذشته و حال منطقه در این نمایشگاه، آینده منطقه را نیز در قالب معرفی ۱۱۰ فرصت سرمایه‌گذاری  ترسیم کنیم و امیدواریم با برنامه ریزی صورت گرفته بتوانیم از ظرفیت این نمایشگاه برای معرفی ظرفیت‌های منطقه زمینه جذب هر چه بیشتر سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فراهم شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ