بودجه ۱۰۵هزار میلیاردی جوابگوی تولید و تامین دارو نخواهد بود

اقتصاد ایران: دست اندرکاران تولید و تأمین دارو و تجهیزات پزشکی در کشور، معتقدند بودجه ۱۰۵ هزار میلیاردی هم جوابگوی نیازها نخواهد بود. در حالی که فعلا ۶۹ هزار میلیارد دیده شده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، به دنبال بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در کمیسیون تلفیق، مشخص شد که دولت برای طرح دارویاری در سال آینده، رقم ۶۹ هزار میلیارد تومان را در نظر گرفته است.

گفته می‌شود این بودجه، شامل دارو و تجهیزات پزشکی خواهد بود که با این اوصاف، به نظر می‌رسد اگر پیشنهاد بودجه ۱۰۵ هزار میلیاردی هم در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ محقق شود، باز هم جوابگوی نیازهای دارو و تجهیزات پزشکی نخواهد بود.

در نامه‌ای که مؤسسه پشتیبانی، رفع موانع و انتقال دانش‌های نوین به تولیدکنندگان، تأمین کنندگان، متخصصین تجهیزات، ملزومات پزشکی، آزمایشگاهی، دندانپزشکی و دارویی ایران؛ به سیدجلیل میرمحمدی عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی نوشته است، هفت علت را مورد توجه قرار داده که نشان می‌دهد اگر بودجه ۶۹ هزار میلیاردی به ۱۰۵ هزار میلیارد هم برسد، به هیچ عنوان مکفی و پاسخگوی نیاز این بخش نخواهد بود.

۱- مبنای نرخ محاسبه ارز ۲۸۵/۰۰۰ ریال است که عملاً نرخ حواله زیر ۳۲۰/۰۰۰ ریال نخواهد بود.

۲- افزایش حداقلی بهای تمام شده تولید با توجه به نرخ تورم زیر ۴۵ درصد نخواهد بود مقایسه این عدد با مبلغ ۳/۲۰۰/۰۰۰ یورویی نیاز تجهیزات پزشکی و دارو با توجه به ارز سال پیش کسری حداقل ۴۰ درصدی خواهد داشت.

۳- کمبودهای مادی در دارو و تجهیزات پزشکی اکنون آشکار است که اگر بودجه سال قبل را ملاک قرار دهیم وضعیت فعلی با توجه به انباشت کمبودها بسیار وخیم‌تر خواهد بود.

۴- با توجه به سخنان مسئولین در رایگان سازی هزینه بستری بیمار در مراکز دولتی که به حمدالله خدمت شایان به امت همیشه در صحنه خواهد بود افزایش ۲۰ درصدی مراجعه درمانی را خواهیم داشت که در هیچ جای بودجه دیده نشده است.

۵- تغییرات حتی ۱۰ درصدی نرخ ارز نیمایی با توجه به محاسبه بودجه به صورت ریالی و ثابت ضربات سهمگین بر زنجیره درمان وارد خواهد ساخت.

۶- هدف اصلاح وضعیت وجود و اجرای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در تسکین آلام بیمار است با این ترتیبات نه تنها وضع موجود حفظ نخواهد شد، بلکه اوضاع بسیار غیر قابل وصف تر خواهد گردید.

۷- با توجه به ۳۵ درصد تأمین دارو با ارز ۴۲۰۰ تومانی و ۶۰ درصد تجهیزات پزشکی مصرفی با ارز ۴۲۰۰ تومانی با محاسبات مستند. ۴۲ درصد ریال اضافه بر بودجه نیاز داریم که نیاز ۱۸۵ هزار میلیاردی را برای حفظ شرایط حال و نه بهبود، اثبات می‌سازد.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ