انتقادات عشقی از شورای رقابت بالا گرفت؛

شورای رقابت عامل ریزش بی سابقه شاخص است

اقتصاد ایران: رئیس سازمان بورس با انتقاد از عملکرد ۷ سال شورای رقابت در بازار خودرو ، علت ریزش بی سابقه و ۵۸ هزار واحدی شاخص را ناشی از توقف عرضه خودرو در بورس کالا اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، مجید عشقی در واکنش به این موضوع که عرضه خودرو در بورس در دنیا سابقه ندارد به خانه ملت، گفت: محصولات قابل عرضه در بورس‌های کالایی، متناسب با شرایط اقتصادی خاص هر کشور مانند عرضه ادویه و تخم مرغ در بورس های هند و دالیان چین است.

وی افزود: بورس کالا تا سال گذشته موافق عرضه خودرو در بورس کالا نبود اما با توجه به شرایط فعلی، یکی از راهکارهای نجات صنعت، افزایش عرضه و در نهایت نفع مصرف‌کننده خواهد بود اما مسیر مدنظر شورای رقابت طی 7 تا 8 سال گذشته به دیوار برخورد کرده و منجر به کاهش تولید و کیفیت خودرو و زیان مصرف‌کننده شده است. بنابراین تداوم مسیر شورای رقابت به شکست خواهد انجامید اما راه درست، انتفاع تولیدکننده و عرضه کالای باکیفیت به مصرف‌ کننده است.

این مقام مسئول، انحصاری بودن خودرو را رد کرد و ادامه داد: خودرو در دنیا جزو صنایع محدود تولیدکننده بوده و در تمام بخش‌های بازار، انحصاری نیست. در این صورت خودرو در همه کشورها، کالایی انحصاری می شد. خودروهای متفاوتی در محدوده قیمتی وجود دارد و به دلیل سرمایه‌گذاری، تقاضا برای خودرو افزایش یافته اما اعلام می شود خودرو بازار انحصاری است. بنابراین به شرط نبود تقاضای سرمایه‌گذاری ، عرضه‌ خودرو متناسب با تقاضای واقعی است.

عشقی در واکنش به انتقاد برخی مبنی بر اینکه مابه تفاوت قیمت خودرو در بورس کالا و بهای تمام شده به همراه سود معقول نباید به دلیل جلوگیری از مهندسی بازار، نصیب خودروسازان شود ، توضیح داد: با روش‌هایی مانند تعیین کف عرضه و ضوابطی می‌توان مانع از مهندسی بازار شد. همچنین با منطقی شدن قیمت پایه، مابه تفاوت طی چند ماه کاهش و صفر خواهد شد. ولی با موضع شورای رقابت، عرضه خودرو در بورس متوقف شد و باید در شورای عالی بورس  تصمیم گیری شود.

وی گفت: علت ریزش بی سابقه و 58 هزار واحدی شاخص بورس در یکشنبه گذشته هم ناشی از تصمیم شورای رقابت به توقف عرضه خودرو در بورس کالا بود که سیگنال بسیار منفی به بازار داد. چرا که عرضه خودرو در بورس، نشانه فاصله گرفتن از قیمت‌گذاری دستوری و احترام به حقوق سهامداران بود اما مصوبه شورای رقابت موجب ایجاد جو بی‌اعتمادی و کاهش تقاضای سهام و عقب نشینی خریداران و ریزش قیمت ها شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ