دود دعوای دو شورا در چشم سهامداران بورسی

اقتصاد ایران: گروه خودرویی، به اشتباه هدایت گر اصلی این روزهای بازار سرمایه شده است به طوری که اخبار مثبت و منفی آن وضعیت سایر سهام را مشخص می‌کند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  بازار سرمایه این روزها بسیار پرالتهاب دنبال می شود، شاید مهم تر از موقعیت تکنیکالی و ارزندگی سهام، درست یا غلط چشم بیشتر بورسی ها به اخبار گروه خودرویی در این برهه دوخته شده است. اخبار ضد و نقیضی که در هفته های اخیر در خصوص گروه خودرو و روش های مختلف عرضه ی آن منتشر می شود، مستقیما شاخص کل بورس تهران را دچار نوسان می کند.


دعوای شورای رقابت و شورای عالی بورس

اولین عاملی که بر التهاب این روزهای بازار سرمایه روز به روز می افزاید، بی شک، دعوای بالا گرفته ی شورای عالی بورس و شورای رقابت است، دعوایی که بر سر، جایگزینی عرضه خودرو در بورس کالا به جای شیوه ی عرضه خودرو به سبک قرعه کشی است. عرضه خودرو در بورس توانسته بود، سودسازی شرکت های خودرویی را تا حد زیادی بهبود ببخشد و از زیان های انباشته آن ها تا حد خوبی بکاهد و به همین واسطه سبب شده بود تا اقبال بر صنایع گروه خودرو سازی و به تبع آن گروه قطعه سازی به شدت بالا رود.

در روز های اخیر، ابلاغیه ای که شورای رقابت منتشر کرده است، جنجال بسیاری به پا کرده به طوری که شاید بتوان شروع ریزش بازار و بهم ریختن وضعیت سهام گروه خودرویی را از زمان ابلاغ آن نامه دانست. طبق این ابلاغیه عرضه خودرو باید به سامانه جامع فروش خودرو منتقل شود و ادامه ی عرضه از طریق بورس کالا عملا از دستور کار خارج شده است.

زلف بازار نباید به گروه خودرویی گره بخورد

فراتر از دعوای این روزها و فارغ از اینکه عرضه ی خودرو در بورس کالا ادامه پیدا کند یا به شیوه ی قدیم از طریق قرعه کشی عرضه شود، باید این نکته را مدنظر داشت که نهایت تاثیر این اتفاق، باید صرفا بر فضای گروه خودرویی بازار سرمایه باشد چرا که سودسازی این شرکت ها مستقیم از این ابلاغیه تاثیر می پذیرند، اما متاسفانه ادبیات غلطی این روزها در بین اهالی بازار سرمایه رایج شده است که یک گروه خاص را لیدر بازار در نظر می گیرند و نوسانات آن هر سو که باشد مابقی بازار و صنایع و گروه های دیگر را تحت تاثیر قرار می دهد.

این رفتاری غلط است که در وهله ی اول سبب زیان خود سهامداران می شود و در وهله ی دوم باعث می شود تا به هر دلیلی بتوان با اخبار یک گروه به نوعی کلیت بازار را تحت تاثیر قرار داد و به نوعی بازار را اسیر یک صنعت خاص کرد.

به بیانی دیگر، وقتی کل بازار دنباله رو یک گروه یا یک صنعت خاص می شود، گروه های ذی نفع می توانند با پمپاژ اخبار زرد یا انواع و اقسام فشارها برای به کرسی نشاندن حرف خودشان، بازار سرمایه را گروگان بگیرند و با تحت تاثیر قرار دادن اکثریت فعالان بازارسرمایه به خواسته خود دست پیدا کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ