مازندران در آرزوی دهکده‌های فناوری کشاورزی؛

لزوم حضور شرکت های دانش بنیان درکشاورزی مازندران

اقتصاد ایران: ساری- کشاورزی مازندران در سال های پس از انقلاب با تکیه بر توان داخلی و بهره گیری از ابزارهای نوین و هوشمند نظیر پهپادهای کشاورزی اوج گرفته است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، مازندران بخش مهمی از غذا و تولیدات کشاورزی ایران اسلامی را تأمین می‌کند و این استان پس از انقلاب اسلامی به گذرگاه و لنگرگاهی در حوزه اقتصاد و کشاورزی تبدیل شده است.

تولید بیش از ۷.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی نام مازندران را در ایران و جهان شهره کرده و بسیاری از تولیدات کشاورزی آن در سال‌های پس از انقلاب کام مردم جهان را شیرین نیز کرده است.

بررسی آمارها طی چهار دهه اخیر نشان می‌دهد که سرمایه گذاری قابل توجهی با رویکرد کشاورزی اقتصادی و دانش بنیان و صادرات محور در استان مازندران صورت گرفته و در سایه این تلاش‌ها این استان به قطب تولیدات کشاورزی در کشور مبدل شده است.

اجرا شدن طرح‌های ناقص و پرتنش در دوران رژیم پهلوی سبب شد تا بسیاری از فرصت‌های اقتصادی و کشاورزی مازندران از بین برود و این استان با برای تأمین نیازهای اولیه چشم به دیگران و کشورهای خارجی داشته باشد.

برچیده شدن نظام ارباب رعیتی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه کشاورزی به شمار می‌رود و طی سال‌های بعد از انقلاب اسلامی تولیدات کشاورزی ایران به مرز ۱۳۰ میلیون تن رسیده که ۷.۵ میلیون تن آن مختص مازندران است.

افزایش سرانه تولیدات کشاورزی، باغبانی و دام طیور و آبزیان مازندران را امروز در جرگه استان‌های صاحب نام در حوزه امنیت غذایی و صادرات تبدیل کرده و برخی طرح‌هایی که در زیرشاخه کشاورزی استان اجرا شد، تحقق آن در دوران قبل از انقلاب یک رؤیا بوده است.

مازندران لنگرگاه اقتصاد کشاورزی/اوج گیری باروش های نوین و پهپادها

تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی، سامانه‌های آبیاری نوین و هوشمند، ایجاد گلخانه‌ها، توسعه خدمات گیاهپزشکی و نباتات، توسعه و نوسازی مکانیزاسیون کشاورزی، ایجاد صنایع تبدیلی و غذایی از جمله دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی در حوزه کشاورزی مازندران بوده است.

مازندران قلب تپنده کشاورزی ایران است / ‏‬ ارتقای ضریب مکانیزاسیون

حسن عنایتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه این استان قلب تپنده کشاورزی ایران به شمار می‌رود، افزود: مازندران سهم بالایی در تولیدات کشاورزی دارد و برای تجهیز و مکانیزاسیون بخش کشاورزی طی ۱۰ سال گذشته هزار و ۷۰ میلیارد تومان تسهیلات داده شد و ۱۵ هزار دستگاه انواع ماشین آلات مکانیزه در استان افزوده شده است.

وی  اظهار داشت: به برکت نظام شکوهمند انقلاب اسلامی ضریب مکانیزاسیون در کشاورزی به ۳.۴۱ درصد ارتقا پیدا کرد که در کشور بی نظیر است.

عنایتی با بیان اینکه کشاورزی اولویت اول استان و پیشران اقتصادی به شمار می‌رود، حضور شرکت‌های دانش بنیان را در دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی و دولت سیزدهم بیان کرد و گفت: در سال جاری ۱۲۸ شرکت دانش بنیان کشاورزی در استان شناسایی و مورد پشتیبانی قرار گرفته است.

وی افزود: در راستای تحقق شعار سال و دانش بنیان کردن کشاورزی، پردیس‌های واحدهای فناور و نوآور کشاورزی در استان ایجاد و راه اندازی شده است.

رشد تولیدات کشاورزی در سایه تأمین زیرساخت‌ها و بسترهای تولید سبب شده تا هم اکنون مازندران یک میلیون تن از برنج کشور معادل ۴۲ درصد نیاز ایران اسلامی را تأمین کند و ۱۱ درصد کل تولیدات گوشت مرغ کشور را به خود اختصاص داده است.

حسن خیریان پور معاون استاندار مازندران نیز با اشاره به رشد و جهش اقتصاد کشاورزی استان بعد از انقلاب اسلامی گفت: ظرفیت‌های تولیدات بخش کشاورزی مازندران بالا است و این استان با تولید سالانه ۷.۵ میلیون تن محصول کشاورزی در تولید ۱۴ محصول رتبه نخست کشور را کسب کرده است.

وی  با بیان اینکه مازندران استان ویژه و پیشانی صنعت طیور و کشاورزی کشور است، گفت: ۴۰ درصد جوجه یکروزه کشور در استان تولید می‌شود و زنجیره کامل طیور خاورمیانه با داشتن واحد مرغ لاین نژاد آرین در استان وجود دارد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های تولیدی استان در حوزه کشاورزی گفت: این ظرفیت‌ها سبب شده تا استان در حوزه صادرات محصولات کشاورزی گام بردارد و امسال از ظرفیت دریایی برای صادرات بهره گرفتیم و ۱۰ کانتینر کیوی و مرکبات را ارزان‌تر و سریع‌تر و با قیمت مناسب صادر کردیم. خیریان پور با اشاره به راه اندازی پایانه‌های متعدد صادراتی در حوزه کشاورزی از جمله گل و گیاه، مرکبات، پایانه شیلاتی و غیره گفت: همه این ظرفیت‌ها بعد از انقلاب اسلامی در استان ایجاد شده است.

مازندران در آرزوی دهکده‌های فناوری کشاورزی

وی ادامه داد: در حال حاضر ۶۵۰ محصول دانش بنیان در استان تولید می‌شود و مجوز راه اندازی دهکده فناوری در استان را اندازی می‌شود.

تولید انواع محصولات کشاورزی سبب شده تا مازندران در حوزه امنیت و حکمرانی غذایی در کشور و جهان حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد و از آن به عنوان لنگرگاه امنیت غذایی کشور یاد می‌شود که در اکثر تولیدات کشاورزی رتبه نخست را داراست.

سید محمود حسینی پور استاندار مازندران با اظهار اینکه تنها چیزی که در کشور و بین الملل می‌تواند مازندران را به عنوان قدرت مطرح کند، اقتدار تولید غذا است.

وی با تاکید بر حرکت از کشاورزی سنتی به صنعتی گفت: باید زیرساخت‌های صادرات در حوزه کشاورزی تقویت شود و از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان نیز در این حوزه بهره گیری شود.

استان مازندران با توانمندی‌هایی که پس از انقلاب در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی کسب کرده است نیاز غذایی درصد بالایی از جمعیت کشور را تأمین می‌کند و این وضعیت در حالی است که این استان به رغم همه توانمندی‌ها از تأمین نیازهای اولیه در قبل از انقلاب عاجز بوده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ