وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

ایران با مکتب عاشورا و اربعین گره خورده است

اقتصاد ایران: وزیر ارشاد با اشاره به اینکه مسیر حرکت و نقطه عطف جمهوری اسلامی ایران با مکتب عاشورا و اربعین‌ گره خورده است، گفت: انقلاب اسلامی در تقویم شیعی به پیروزی رسیده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و‌ارشاد اسلامی در اختتامیه هشتمین جایزه جهانی اربعین با تبریک چهل ‌‌‌و چهارمین سال پیروزی انقلاب اسلامی از برپایی هشتمین دوره جایزه جهانی اربعین تقدیر کرد و گفت: امیدواریم سال آینده این جایزه با ابعاد بیشتر و و‌سیع‌تری برگزار شود.

وی با بیان اینکه حق اربعین و این حرکت انسان‌ساز این است که جشنواره‌ای در خور آن برپا شود، افزود: با همتی که از دوستان سراغ دارم، امیدوارم بخش‌های مختلف همچون شعر در این مراسم توسعه یابد. شعرای ما قرن‌هاست درخصوص این مناسبت اشعاری سرودند و حماسه اربعین هم چشمه ذوق و هیجان را در همه دلدادگان به خروش آورده است.

وزیر ارشاد با اشاره به تقارن اربعین با دهه فجر تصریح کرد: چند سال قبل مقاله‌ای با عنوان اربعین و انقلاب اسلامی نوشتم و در آن اشاره کردم که انقلاب اسلامی در تقویم شیعی به پیروزی رسیده است. در مهرماه سال ۴۱ که همزمان با فاطمیه بود و از سال ۵۶ با نام اربعین انقلاب اسلامی به حرکت افتاد. همچنین اربعین رحلت مصطفی خمینی در قم و سایر شهرهای ایران در نهم آذر سال ۵۷ و بعد از آن ۱۹ دی مراسم‌هایی برپا شد که موج‌ فزاینده انقلاب را گسترش داد و در نهایت انقلاب اسلامی در عاشورا و تاسوعا سال ۵۷ و بعد اربعین سال ۵۷ به پیروزی رسید. 

وی با بیان اینکه مسیر حرکت و نقطه عطف جمهوری اسلامی ایران به نوعی با مکتب عاشورا و اربعین‌ گره خورده است، ادامه داد: با سرنگونی رژیم بعثی، مردم مظلوم عراق سنت اربعین را به خوبی احیا کردند و حتی در سال‌های اختناق با محدودیت‌ها که نتیجه آن قتل و آزار و اذیت بود، سعی در حفظ آن داشتند. مردم عراق سنت بزرگ را احیا کرده و بزرگانی مثل حاج قاسم و در رأس همه رهبر انقلاب، اربعین را به عنوان مولفه فرهنگساز دینی معرفی کردند.

اسماعیلی به حضور چهار میلیون ایرانی در اربعین امسال اشاره کرد و افزود: در اربعین ۱۴۰۱ با وجود‌گرما میلیونرها ایرانی به عراق مشرف شده و در مراسم اربعین شرکت کردند. اداره این اقیانوس جمعیت شبیه معجزه بود چرا که میلیون‌ها‌ عراقی و ایرانی عاشق در کنار سایر ملیت‌ها با نام حسین کنار هم جمع شده بودند. 

وی با بیان اینکه بدخواهان اسلام نمی‌خواهند عظمت اربعین را ببینند و از دشمن بیش از این هم توقع نیست، ادامه داد: با وجود موج جمعیت در کربلا هم‌زمان با اربعین حسینی، رسانه‌های غربی و عبری به آن نپرداختند. در حالی که وقتی موضوعی که خودشان می‌خواهند پوشش داده ‌‌و آن را برجسته می‌کنند.

پایان پیام/ ت 715

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ