نیاز به اعتبار 105 هزار میلیاردی در اجرای طرح دارویار

اقتصاد ایران: رئیس سازمان غذا و دارو با بیان این‌که به اعتبار ۱۰۵ هزار میلیارد تومانی برای اجرای طرح دارویار در سال ۱۴۰۲ نیاز داریم، گفت: بیشترین داروی تجویز شده در اقلام بیمه‌ای در کشور، سدیم کلراید بوده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، سید حیدر محمدی در نشست خبری امروز در وزارت بهداشت درباره وضعیت تولید تجهیزات پزشکی و داروها اظهار کرد: در ایام کرونا هیچ‌کشوری حاضر نبود به ما ونتیلاتور بفروشد و تعدادی از این دستگاه‌ها به کشور ما اهدا شد اما الان یکی از صادرکننده‌های ونتیلانور هستیم. ماشین دیالیز نیز در ایران تولید شده و در برخی بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: اصالت‌سنجی و شناسه گذاری تجهیزات پزشکی را در بیمارستان‌ها آغاز کردیم و برنامه داریم که تمام تجهیزات پزشکی را مورداصالت سنجی قرار دهیم، با توجه به شرایط موجود، ارز دولتی برای تجهیزات و ملزومات مصرفی و شیرخشک هنوز باقی مانده است.

وی با بیان اینکه تبدیل ارز ترجیحی به نیمایی یکی از اقدامات بزرگ در حوزه صنعت دارو در دولت سیزدهم بود، گفت: در 23 تیرماه سال جاری ارز ترجیحی برای اقلام دارویی تولید داخل و یکماه بعد برای داروهای وارداتی برداشته شد و الان معضلی به نام ارز ترجیحی در حوزه دارو نداریم و این امر منجر شد که قاچاق معکوس داروها به حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند‌.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه تنها مشکلی که در حوزه دارو داریم موضوع نقدینگی صنعت دارو است، خاطرنشان کرد: قرار است 4 هزار میلیارد تومان از منابع عمومی، 5هزار میلیارد تومان از محل صادرات گاز مایع و هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات وزارت بهداشت به حوزه سلامت تخصیص یابد. این 10 هزار میلیارد تومان با دستور ریاست جمهوری به دارو تخصیص می‌یابد و بخش بزرگی از مشکلات و چالش‌های مربوط به نقدینگی مرتفع می‌شود‌.

محمدی درباره اعتبارات اجرای طرح دارویار بیان کرد: اعتباری که در بودجه 1402 برای طرح دارویار در نظر گرفته شده 69 هزار میلیارد تومان است اما نیاز ما برای صنعت دارو حداقل 105 هزار میلیارد تومان بودجه است. با مذاکراتی که با نمایندگان کمیسیون تلفیق داشتیم وعده دادند که این عدد اصلاح شود زیرا اگر اعتبار تخصیص یافته برای طرح اصلاح سیاست‌های ارزی دارو اصلاح نشود شرایط در سال آینده برای تامین دارو بسیار سخت خواهدشد.

وی با بیان این‌که بیشترین قلم داروی تجویز شده در اقلام بیمه‌ای در کشور، سدیم کلراید بوده است، تاکید کرد: چیزی به نام سرم‌تراپی نداریم، میزان مصرف سرم به دلیل درخواست مردم و تجویز پزشکان افزایش یافته از 10.5 میلیون عدد سرم در سالهای گذشته به 15 میلیون عدد در دروان کرونا رسید و در دی‌ماه سال جاری 21 میلیون عدد سرم در کشور مصرف شد. 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ