تحلیلگر بازار سرمایه بررسی کرد؛

دلایل روند نزولی بورس و خروج پول حقیقی ها

اقتصاد ایران: تحلیلگر بازار سرمایه، سه عامل موثر در نزول شاخص بورس و خروج ۱۰ هزار میلیارد تومانی نقدینگی سهامداران حقیقی را از اول بهمن بررسی کرد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  محمد خبری‌زاد با انتشار مطلبی با عنوان "دلایل روند نزولی بورس" اعلام کرد: بازار سرمایه از اول بهمن‌ ماه با ۱۰ هزار میلیارد تومان خروج پول حقیقی ها مواجه و نزولی بود. نامه‌ای که شورای رقابت مبنی بر توقف عرضه خودرو در بورس کالا منتشر و دستورالعملی که این شورا دیروز صادر کرد، یکی از مهم‌ترین دلایل شروع روند نزولی، ادامه آن و خروج سنگین پول حقیقی از بازار سرمایه بود. اجرای این دستورالعمل به زیان انباشته خودروسازان می‌افزاید و در همان بیراهه‌ای که طی سال‌های اخیر بودند، می‌مانند.

موضوع بعدی سرکوب قیمتی دلار نیما است. ‌عرضه‌کننده اصلی دلار نیما شرکت‌های پتروشیمی و فولادی هستند و این نرخ همچنان در کانال ۲۸۵۰۰ تومان باقی مانده است. این یعنی شرکت‌های بزرگ بورسی باید محصولات را با دلار ۲۸۵۰۰ تومانی بفروشند. بازار با افزایش قیمت دلار هیچ عایدی ندارد. این موضوع نیز دورنمای سوددهی شرکت‌ها را برای سرمایه‌گذار مبهم کرده و باعث می‌شود ورود به بازارهای رقیب برای سرمایه‌گذار به‌صرفه شود تا بتواند خود را در مقابل این تورم حفظ کند.

موضوع بعدی بودجه ۱۴۰۲ است. در این لایحه بندها و موادی آمده که شرکت‌های بورسی را مشمول هزینه‌های بیشتری می‌کند. بطور مثال سقف نرخ خوراک گازی از ۵ به ۷ هزار تومان رسیده و در کنار آن حق مالکانه معادن نیز افزایش پیدا کرده است. نرخ سوخت و انرژی شرکت‌ها نیز سال بعد دوباره افزایش پیدا خواهد کرد. البته سازمان بورس و بخش‌هایی از وزارت اقتصاد در حال مذاکره با کمیسیون‌های مرتبط با این موارد در مجلس هستند تا از افزایش این نرخ‌ها جلوگیری کنند. اما همین ابهام موجود نیز باعث فراری دادن سرمایه‌گذار از بازار سهام شده که اتفاق مثبتی نیست. 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ