کنایه حمد بن جاسم به سودان؛

هزینه استقبال گرم از هیأت اسرائیلی چیست؟

اقتصاد ایران: نخست وزیر و وزیر امور خارجه اسبق قطر ضمن محکومیت تلاش شورای حاکمیتی سودان برای عادی‌سازی روابط با صهیونیستها گفت که این اقدامات هیچ سودی برای ملت سودان نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، حمد بن جاسم نخست وزیر و وزیر امور خارجه اسبق قطر به شدت از شورای حاکمیتی سودان و تلاش آن برای عادیسازی روابط با رژیم موقت صهیونیستی انتقاد کرد.

پایگاه خبری الخلیج الجدید به نقل از بن جاسم نوشت، اقدامات سودان در راستای عادیسازی روابط، موفق نیست؛ هر چند نظام حاکم بر سودان وعده‌هایی [اقتصادی] دریافت کرده باشد.

وی ادامه داد: هنگام استقبال از هیأت اسرائیلی که اخیرا به خارطون سفر کرد، خنده و شادی را بر روی صورت رئیس شورای انتقالی نظامی سودان دیدم. هزینه این استقبال گرم چیست و چه فایده‌ای برای سودان خواهد داشت؟».

این دیپلمات قطری خاطر نشان کرد: مطمئن هستم که سودان و ملت این کشور، بیشترین تعهد را به مسئله فلسطین دارند و از مسئله فلسطین و سایر مسائل جهان عرب، حمایت می‌کنند. سودان به خاطر این مواضع ملی اصیل، هزینه‌های گزافی پرداخت کرده است».

بن جاسم با بیان اینکه قطر هم در یک شرایط خاصی، دفتر تجاری برای رژیم صهیونیستی افتتاح کرده بود، ولی بلافاصله آن را پلمپ کرد، عنوان کرد: اگر سودان –بنا بر توصیه‌ای- بر این باور است که رابطه با اسرائیل باعث خواهد شد که به آمریکا نزدیک شود، این توصیه راه به جایی نخواهد برد».

در همین ارتباط، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، جمعه گذشته بیانیه وزارت خارجه سودان درباره عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را به‌شدت محکوم کرد.

حماس تأکید کرد: «ما این گام را انحراف از موضع تاریخی و اصیل ملت سودان می‌دانیم که رویکرد عادی‌سازی روابط را رد می‌کند و از مردم فلسطین، عادلانه بودن آرمان این مردم، حقوق ملی آن‌ها، عربیت قدس و اسلامی بودن مسجد الاقصای شریف حمایت می‌نماید.»

حماس در ادامه اشاره کرد: «اعلام وزارت خارجه سودان با تشدید جنایت‌‌های اشغالگران فاشیست علیه ملت فلسطین و کشتار حدود ۳۵ فلسطینی -از جمله زنان و کودکان-  از آغاز سال جاری [میلادی] و همچنین سرقت زمین، توسعه‌شهرک‌نشینی، هتک حرمت مقدسات اسلامی و مسیحی به‌ویژه مسجدالاقصای شریف -قبله نخست مسلمانان- همراه بوده است. این اقدام باعث حمایت بیشتر از اشغالگران برای ارتکاب جنایت‌، کارشکنی و اقدامات نژادپرستانه علیه ملت فلسطین می‌شود.»

در پایان این بیانیه آمده است: «ما بر رد هرگونه عادی‌سازی روابط با رژیم فاشیست صهیونیستی تأکید می‌کنیم و از سران سودان می‌خواهیم که از این مسیر اشتباه بازگردند؛ مسیری که تنها به نفع برنامه‌های اشغالگران خواهد بود و غایت آن، هدف قرار دادن وحدت امت است. این اقدام همچنین با عقیده و منافع ملت برادر سودان در تناقض می‌باشد.»

 «الی کوهن»، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی پنجشنبهبعد از بازگشت از سودان گفت که رباط و تل‌‌آویو با یکدیگر توافق سازش امضا می‌کنند. وزارت خارجه سودان هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو طرف در جریان سفر الی کوهن بر سر ادامه تلاش‌ها برای عادیٰ‌سازی روابط با یکدیگر توافق کرده‌اند.

این نخستین بار بود که دولت سودان به صورت رسمی سفر یک مقام رژیم صهیونیستی به آن کشور را تأیید می‌کرد؛ اگرچه در سال‌های اخیر گزارش‌هایی از ارتباطات غیررسمی مقام‌های دو طرف منتشر شده بود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ