نائب رئیس برنامه و بودجه مجلس:

نظام بانکی و ارزی در کشور باید اصلاح شود

اقتصاد ایران: تربت حیدریه ـ نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: نظام بانکداری، ارزی و شایسته سالاری باید در کشور اصلاح شود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،محسن زنگنه شامگاه شنبه در ویژه برنامه گرامیداشت دهه فجر در مسجد جامع تربت حیدریه تورم و گرانی‌ها در کشور را متوجه مشکلات ساختاری دانست و اظهار کرد: بر همین اساس نظام بانکداری، ارزی و شایسته سالاری باید در کشور اصلاح شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر بین همان مردمی که ۹۸.۲ درصد به جمهوری اسلامی رأی دادند و مقابل رژیم شاهنشاهی ایستادند و هشت سال جنگ تحمیلی را مدیریت و تا امروز در صحنه‌های مختلف حضور دارند، شکافی ایجاد شده بخاطر آن است که به اسلام و قانون اساسی درست عمل نکردیم.

وی تصریح کرد: در نظام اسلامی حکومت و مردم وظایفی بر هم دارند که معمولاً در پشت تریبون‌ها و ایام الله دهه فجر بیشتر از حقوق امت بر نظام و حاکمیت سخن می گوئیم و کمتر از حقوق نظام بر مردم سخن گفته می‌شود و این خلاف شیوه امام و رهبری است.

زنگنه ادامه داد: در شرایطی که در حوزه نظامی و سیاسی به مردم اعتماد شد و نتایج قابل قبولی احصا شد، اما در حوزه اقتصاد و واگذاری آن به مردم اعتماد نشد و وضعیت اقتصادی امروز جامعه نتیجه این عدم اعتماد است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر کجا این مهم (اعتماد به مردم) رعایت نشده آسیب دیدیم، افزود: در حوزه نظامی مردم جان برکف آمدند و حکومت هم به تمام تکالیف خود عمل کرد و امروز پیشرفت‌ها قابل ملاحظه است، همچنین در حوزه‌های سیاسی مردم مشارکت داشتند و پای صندوق‌ها آمدند و حکومت هم از آرای مردم صیانت کرده است.

وی بیان کرد: در مسائل فرهنگی و اقتصادی ضعف داریم و حکومت و دولت‌ها به تکالیف خود عمل نکردند، ما در حوزه اقتصاد به مردم اعتماد نکردیم و این بزرگترین معضل اقتصادی امروز کشور است.

زنگنه ریشه این مشکلات را از همان ابتدای انقلاب عنوان کرد و گفت: کسانی که در دولت میرحسین موسوی با شعار اینکه اقتصاد باید توسط دولت مدیریت شود تمام آن را دولتی کردند و امروز ثروتشان بیش از سه هزار میلیارد تومان است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کسانی که مدعی حقوق مردم بودند همه را به نفع دولت مصادره کردند و امروز صاحبان ثروت‌های چند هزار میلیارد تومانی شدند و حتی آنقدر اقتصاد کشور را به دست خود وصل کردند که عملاً تهدید می‌کنند.

وی افزود: شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا جایی برای دورهمی آقازاده‌ها شده و همان تفکرات به جای اینکه این شرکت‌ها به مردم منتقل شود اعلام می‌کنند که خودروها را در بورس بفروشند که در مجموع به نفع خودرو ساز شده است.

زنگنه با اشاره به اینکه احترام به مردم در حوزه اقتصاد باید متناسب با سخن امیرالمومنین علی علیه السلام باشد، خطاب به مدیران گفت: مدیرانی که در حوزه صنعت و معدن و تجارت و سایر عرصه‌ها فعالیت دارند حتماً نامه ۵۱ امیرالمومنین علی علیه السلام را بخوانند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مردم این اتفاقات و تبعیض‌ها و بی عدالتی‌ها را به حساب نظام اسلامی نمی‌گذارند، گفت: این فهم و شعور مردم را می‌رساند اما از آن طرف مسئولان باید مردم را تکریم و احترام کنند.

وی اظهار داشت: گرانی و تورم ارتباطی به دولت‌ها ندارد و این یک واقعیت است، البته دولت‌ها برخی راه‌ها را رفتند که وضع را وخیم‌تر کرد اما ما مشکلات ساختاری داریم.

زنگنه به مشکلات ساختاری در حوزه اقتصاد اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات ساختاری بانک‌ها هستند که موتور تولید پول شدند، به عنوان مثال بانک آینده ۸۰ درصد منابع خود یعنی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان را به یک نفر تسهیلات پرداخت کرده واین در حالی است که رهبری و مراجع بارها تاکید کردند نظام بانکی باید اصلاح شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اصلاح نظام ارزی در کشور را از دیگر ضروریات رسیدگی به ساختارها برشمرد و گفت: چهل میلیارد دلار ارز در خانه‌ها داریم و بدلیل عدم اعتماد این ارز در چرخه تولید قرار نمی‌گیرد، لذا در نظام ارزی نیاز به کار جهادی و انقلابی داریم

وی اظهار کرد: حوزه مدیریت باید به سمت شایسته سالاری که از اصول اسلام است توسط دولت و مجلس هدایت شود.

زنگنه گفت: امروز اروپا و آمریکا در یک جبهه هماهنگ علیه جمهوری اسلامی کار می‌کنند و به رغم فشاری که در حوزه نفت داشتند در دی ماه امسال بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت صادر کردیم، البته تحریم‌ها واقعاً مشکل ساز است و کسی منکر آن نیست.

فاز نخست فولاد رخ بهمن ماه آینده وارد مدار می‌شود

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به پروژه‌های در حال احداث این خطه اشاره کرد و افزود: پروژه فولاد رخ امروز با ۴۷ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست و طبق قولی که به ما دادند در بهمن سال آینده فاز نخست آن وارد مدار می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین در جاده سیوکی دو فولاد مجوز داشتند که یکی از آنها یعنی بنیاد مستضعفان احیا شد و متعلق به شرکت ماهان سپهر البرز و در حال اجراست

زنگنه با اشاره به اینکه خوراک دو فولاد جاده سیوکی را قبلاً پروژه‌های فولادی بزرگ کشور می‌بردند، گفت: با رایزنی‌ها انجام گرفته پنج میلیون تن فولاد مبارکه اصفهان (آهن اسفنجی) در تربت حیدریه در محل فولاد توسعه ملی یا منطقه گرماب راه اندازی می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اضافه شدن پروژه‌های فولادی در این خطه را متوجه معادن سنگان خواف دانست و گفت: تربت حیدریه در کنار سنگان خواف که ۲۰ میلیون تن تولید و تا ۱۰۰ میلیون تن نیز ظرفیت دارد قرار گرفته و چون به لحاظ موضوعات پدافندی کارخانه فولادی آنجا نمی‌توان زیاد احداث کرد پروژه‌های فولادی در نزدیکترین نقاط به آن اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه مشکل آب فولاد در این خطه حل شده است، گفت: یک لیتر از چاه‌های کشاورزی آب استفاده نمی‌شود و پساب تربت حیدریه در اختیار فولاد رخ و دیگر فولادها قرار می‌گیرد.

زنگنه با اشاره به اینکه پروژه احیا ریل آماده و ظرف دوماه آینده افتتاح می‌شود، گفت: همچنین کشتارگاه صنعتی و بزرگترین کارخانه کائولن کشور هفته اینده به بهره برداری می‌رسد و نیروگاه سیکل ترکیبی برق راشد که وارد مدار شده احتمالاً با حضور رئیس جمهور افتتاح می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پایان یک خبر خوش هم برای مردم تربت حیدریه اعلام کرد و گفت: جوانانی در این خطه در حوزه دانش و فناوری فعالیت و مکانی نداشتند و هرکدام در گوشه‌ای مشغول به کار بودند که با همراهی خانواده مرحوم دکتر قرایی بیمارستانی که در میدان آزادی ۲۰ سال خاک می‌خورد برای مرکز رشد و فناوری خریداری شد.

وی با بیان اینکه برای خرید و بازسازی این مکان اعتبار گرفته شده، گفت: با خریداری این مکان، مرکز رشد و فناوری تربت حیدریه نخستین مرکزی است در استان که بعد از مشهد دارای مکان مستقل و مجزاست.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ