شاعر ازبکستانی:

جشنواره شعر فجر در ایران تبدیل به یک سنت شد

اقتصاد ایران: یک شاعر ازبکستانی با بیان این که جشنواره بین‌المللی شعر فجر در پیوند ملل آسیای مرکزی و فارسی زبانان دنیا نقش محوری دارد، گفت: اکنون این جشنواره به یک سنت در ایران تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، جعفر محمد ترمذی شاعر ازبکستانی، استاد دانشگاه خاورشناسی تاشکند، عضو اتحادیه نویسندگان ازبکستان و تاجیکستان و عضو انجمن علمی نقد ادبی ایران، ضمن اشاره به اینکه همراه با شاعرانی از کشورهای فارسی زبان دیگر سعادت حضور و شعرخوانی در پنجمین دوره این جشنواره را داشتم، بیان کرد: خرسندم که پس از دوازده سال دوباره این سعادت نصیب من شد؛ جشنواره بین‌المللی شعر فجر اکنون به یک سنت در ایران تبدیل شده است که برای حیات معنوی، فرهنگی و ادبی تمام فارسی زبان دنیا بسیار مهم و مفید است.

استاد دانشگاه خاورشناسی تاشکند در ادامه افزود: به بهانه حضور در این جشنواره با دوستان، همکاران، ادیبان و شاعران فارسی‌گو از کشورهای مختلف همچون تاجیکستان، افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان و هند آشنا شدیم، خود را معرفی کردیم و در این راستا دوستی‌ها و هکاری‌های ادبی و علمی بین ما شکل گرفت که رواج پیدا می‌کند.

وی با اشاره به محفل شعر خلیج فارس در جزیره ابوموسی گفت: این که شاعرانی از نقاط مختلف دنیا در این محفل شرکت کرده و با لهجه، گویش و زبان خود به شعرخوانی پرداختند و تابش‌ها و جلوه‌های گوناگون زبان به ویژه زبان فارسی به نمایش درآمد بسیار جالب بود. برگزاری جشنواره بین‌المللی شعر فجر و همچنین برپایی محافل مختلف شعری در ایام برگزاری این جشنواره برای پیوند ملل آسیای مرکزی و فارسی زبانان دنیا نقش محوری دارد؛ همچنین گسترش زبان و ادبیات فارسی و معرفی ایران به جهان و معرفی فارسی زبانان دنیا به جامعه ایران را در پی دارد.

این شاعر ازبکستانی با طرح این نکته که اکنون نیز شعر و ادبیات در ایران عزیز بسیار گران‌مایه بوده، یک ثروت ملی محسوب می‌شود، افزود: من هم معتقدم نعمت معنوی و ملی اقوام فارسی زبان دنیا همین ادبیات و شعر است. زندگی ما فارسی‌گویان بدون شعر و ادبیات معنایی نخواهد داشت؛ ما در شادی، غم، کار، عشق و در عرصه‌های مختلف با شعر و ادبیات زندگی می‌کنیم. این میراث معنوی بزرگی که از گذشتگان ما از رودکی تا آخرین شاعران فارسی‌گوی خراسان و ماوراء‌النهر و مناطق مختلف به یادگار مانده است برای امروزیان و آیندگان به عنوان یک غذای روحی، روانی و معنوی در مشکلات زندگی لازم است.

جعفر محمد ترمذی در پایان با ذکر نام شاعرانی همچون حافظ، مولوی، بیدل، صائب تبریزی، نیما یوشیج و سهراب سپهری گفت: من تحصیل کرده تاجیکستان هستم اما در ازبکستان متولد شده و زندگی می‌کنم. تا جایی که می‌دانم شعرای معاصر ایران در کشور تاجیکستان و ازبکستان معروف و مشهورند و در این بحث شکی نیست. اکنون ازبکستان جای خود را به عنوان چهارمین حوزه زبان و ادبیات فارسی باز کرده است؛ گرچه کمرنگ و بی‌نور به نظر می‌رسد و تجلی زمان‌های قدیم را نمی‌دهد و شکوه دوران باستان را ندارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ