مازندران، ذخیره‌گاه ارزشمند مواد معدنی ایران

اقتصاد ایران: رئیس سازمان نظام مهندسی معدن مازندران با اشاره به قابلیت‌های معدنی مازندران، گفت: مازندران ذخیره‌گاه ارزشمند فلورین ایران است اما برای بهره‌برداری نیاز به حمایت‌های دولتی دارد.

خبرگزاری فارس استان مازندران ـ جاوید عباسی|عامه مردم، مازندران را به عنوان سرزمینی با قابلیت‌های بخش کشاورزی و گردشگری می‌شناسند.

صنایع در استان با وجود پیشرفت‌های انجام شده به قابلیت‌های مناسب مثل دیگر استان‌ها نرسیده و از یک عقب ماندگی جدی تاریخی برخوردار است.

البته قابلیت‌های بخش کشاورزی و گردشگری هم استان با وجود ظرفیت‌های مناسب به توسعه اقتصادی درخور شأن نرسیده و توانمندی‌های این استان در حد و اندازه‌های تعاریف روی کاغذ باقی مانده است.

در این گفت‌وگو بنا داریم یکی دیگر از قابلیت‌های مغفول مانده استان مازندران را به رشته تحریر در بیاوریم تا برگ زرین دیگری از نعمت‌های ارزشمند خدادادی در استان مازندران را بر شمریم و به متولیان امر در استان مازندران متذکر شویم که سفره رنگارنگ روزی در جای جای این استان به اندازه کافی پهن است و برای تقسیم این روزی نیاز به کار و تلاش جهادی است.

 

سیدمجتبی مرتضوی رئیس سازمان نظام مهندسی معدن مازندران از ذخایر ارزشمند، فلورین، ذغال‌سنگ، سیلیس و گچ صحبت به میان آورده است اما در بین عامه مردم وقتی صحبت از معدن در استان مازندران می‌شود، بحث واحدهای شن و ماسه برجسته است.

گفت و با این متولی معدنی در استان مازندران را با ظرفیت‌های معدنی استان آغاز کردیم.

*شناسایی ۱۱ معدن فلورین در مازندران 

فارس: درباره قابلیت‌های معدنی مازندران برای ما صحبت کنید:

مرتضوی: ۱۶ ماده معدنی در استان مازندران شناسایی شده که در برخی از مواد معدنی استان ذخایر مناسبی داریم اما واحدهای معدنی شن و ماسه و ذغال سنگ در استان بیشتر جلوی چشم است.

در استان مازندران در بحث  سلیس، فلورین، گچ و ذغال سنگ ذخایر ارزشمندی داریم به ویژه در ذخایر معدنی فلورین و ذغال سنگ ذخایر ارزشمندتری وجود دارد اما به قابلیت‌های واقعی در این زمینه نرسیدیم.

۱۱ معدن فلورین در استان مازندران شناسایی شده که تنها سه واحد فعال بوده و با حداقل مقدار تولید تنها ۳ هزار تن از این ذخایر ارزشمند بهره‌برداری می‌شود که با توجه به ذخایر مناسبی که داریم این حجم می‌تواند افزایش یابد.

فارس: میزان استخراج معدن فلورین استان مازندران چه مقدار است؟

مرتضوی: با سه معدن فعال ۳هزار تن در سال فلورین استخراج می‌شود که متناسب با پتانسیل‌های موجود استان نیست.

فارس: برای افزایش میزان تولید استان، چه اقداماتی باید انجام شود؟

مرتضوی: پیگیری‌هایی از سوی مسؤولان استانی در حال انجام است، بخش خصوصی برای ورود نیاز به حمایت‌های دولت دارد، برای اکتشافات باید دولت در این بخش ورود پیدا کند.

 

مازندران دومین استان دارای ذخیره معدنی فلورین

فارس: آیا در نقطه خاصی از استان شاهد ذخیره مناسب فلورین هستیم؟

مرتضوی: حجم فلورین در منطقه سوادکوه بسیار مناسب بوده و مازندران دومین استان دارای ذخیره معدنی فلورین است، مسؤولان استانی و استاندار پیگیر این موضوع برای استخراج مناسب هستند.

واردکننده بودن در عین داشتن ذخیرگاه غنی

فارس:درباره ذغال سنگ و میزان ذخیره‌ای که در استان مازندران وجود دارد، صحبت بفرمایید؟

مرتضوی: مازندران دومین تولیدکننده ذغال سنگ ایران بوده است اما در حال حاضر وارد کننده این محصول هستیم.

میزان ذخایر ما بسیار مناسب است اما به دلیل واگذاری به بخش خصوصی و همچنین اهلیت و صلاحیت نداشتن برخی از بهره‌برداران در این بخش با عقب ماندگی‌های مواجه شدیم.

معدن داری ذغال سنگ بسیار پیچیده است و باید شرکت‌های در این زمینه ورود پیدا کنند که سابقه، دانش مناسب و تجهیزات کافی داشته باشند.

فارس: در کدام مناطق می‌شود حجم تولیدات ذغال سنگ استان را افزایش داد؟

در شهرهای نور، سوادکوه، چمستان، چهاردانگه و گلوگاه ذخیرگاه مناسبی برای ذغال سنگ وجود دارد.

رعایت استانداردهای حداقلی

فارس: برنامه‌های خودتان را برای احیا واحدهای معدنی استان تشریح کنید.

مرتضوی: ما در ابتدا آسیب شناسی مناسبی انجام دادیم به عنوان نمونه در بحث اکتشاف و استخراج مشکل داریم روی کاغذ ۵۵ تا ۵۷ معدن در استان وجود دارد اما تنها ۲۳ واحد معدنی در ذغال سنگ فعال است این ۲۳ معدن هم با حداقل استانداردها مشغول کار هستند.

با حمایت‌های دولت و پیگیری‌های مسؤولان استانی در بازه زمانی کوتاه در ماده فلورین و ذغال سنگ می‌توانیم نقش بسیار مناسبی در تولید داشته باشیم.

مهاجرت نیروی کار متخصص 

 

فارس: برای افزایش تولیدات معدنی آیا دانش فنی لازم را در اختیار دارید؟

مرتضوی: نیروی فنی و دارای دانش در استان مازندران داشتیم اما به دلیل اینکه نتوانستیم مهندسان معدن‌کار، دارای دانش را در استان نگه‌داشته باشیم از استان مهاجرت کردند و همین موضوع باعث کاهش حجم بهره‌برداری معادن در استان شده است.

فارس: در بحث آموزش چه اقداماتی انجام شده است؟

مرتضوی: در بحث آموزش ما با چالش‌های مواجه هستیم در این زمینه باید به صورت مفصل صحبت کرد.

در این بخش از معدن کارها یعنی نیروی کار معدنی تا خود بهره‌برداران نیاز به آموزش دارند اما چون الزامات کاهش پیدا کرده، آموزش‌ها به صورت جدی انجام نمی‌شود.

فارس: کدام ارگان‌ها برای توسعه آموزشی باید پای کار باشند؟

مرتضوی: وزارت صمت در سطح کلان باید در این بخش جدی‌تر عمل کرده و زمینه را برای توسعه مبانی آموزشی در بخش معدن فراهم کند.

 

بسیاری از معادن ذغال سنگ مازندران مسؤول فنی ندارد

فارس: یکی از نکات قابل توجه در معدن توجه به مباحث آموزشی است و هراز چند گاهی شاهد بروز حوادث معدن در استان مازندران هستیم در این بخش چه اقداماتی انجام شده است؟

متولی برگزاری دوره‌های آموزشی و ایجاد حساسیت سازمان صمت است. ما هر ساله دوره‌های آموزشی برای جلوگیری از بروز حوادث در معادن برگزار می‌کنیم اما به دلیل عدم الزام آور بودن از سوی متولیان امر میزان شرکت‌کنندگان در این دوره‌ها بسیار پائین است.

به عنوان نمونه ۲۵ معدن ذغال سنگ فعال در استان داریم باید به تعداد معادن فعال در مازندران مسؤول فنی داشته اما آیا واقعا داریم. بسیاری از معادن ذغال سنگ استان مازندران مسؤول فنی ندارد.

 با یک نامه نمی‌توان معدن کار را ملزم به جذب مسؤول فنی کرد

فارس: چه کسی در این زمینه باید ورود پیدا کند؟

مرتضوی: سازمان صمت ـ  این سازمان باید اهرم‌های نظارتی خویش را قوی‌تر کرده از ما درخواست کند که نسبت به جلوگیری از معادن فاقد مسؤول فنی اقدام کنیم، با یک نامه نمی‌توان معدن کار را ملزم به جذب مسؤول فنی کرد.

فارس: تجربه دیگر استان‌های کشور در توسعه معدنی بررسی کردید؟

مرتضوی: بله در هر استانی که نظام مهندسی معدن و متولیان صمت با همدیگر همراه هستند فعالیت معدنی مناسبی انجام می‌شود، فاصله بین این دو سازمان باعث می‌شود که معدن داران از این فضا استفاده کرده و الزامات معدنی را رعایت نکنند.

در استان مازندران ۲۶۰ واحد معدنی داریم اما تنها نصف از این واحدها در حال کار است و دلیل استفاده از این قابلیت بخشی از مطالبی است که در گفت و گو به آن اشاره کردم.

انتهای پیام/۸۶۰۰۴/غ

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ