مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی عنوان کرد:
سهم ۳۵درصدی بندر کاسپین در تجارت با آسیای میانه
اقتصاد ایران: رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، عمده کشورهای مورد تجارت بندر کاسپین را کشورهای آسیای میانه بهویژه روسیه اعلام کرد و گفت: بیش از 35درصد تجارت آسیای میانه از طریق بندر کاسپین انجام می شود که سهم قابلتوجهی است.
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، عیسی فرهادی با حضور در برنامه گفتوگوی ویژه خبری «شبکه باران» صداوسیما، گزارشی تنظیم و منتشر نمود که از قرار ذیل است:
فرهادی، مناطق آزاد را یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی عنوان کرد و اظهار داشت: منطقه آزاد انزلی یکی از مناطق آزاد منحصربهفرد کشور با سابقه ۱۶سال فعالیت است.
وی با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی با امکانات در اختیار و به کمک بخش خصوصی برای ۲۳هزار نفر شغل ایجاد نموده، افزود: علاوهبر بخش اداری و تجاری و بازار، ۱۶۴کارخانه در منطقه آزاد انزلی وجود دارد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، با اشاره به سرمایهگذاری خارجی ۲۵۰میلیون دلاری در این منطقه، تصریح کرد: با افزایش سرمایهگذاری خارجی، ظرفیت توسعه بیش از پیش منطقه آزاد انزلی وجود دارد.
فرهادی، منطقه آزاد انزلی را تنها منطقه دارای بندر اعلام کرد و ادامه داد: همه بنادر کشور تحت مدیریت سازمان بنادر و دریانوردی هستند، اما بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی واقع شده و ۱۴اسکله دارد؛ البته چهار اسکله فعال بوده که دو اسکله توسط بخش خصوصی ساخته میشود.
وی اسکلههای بندر کاسپین را دارای امکانات پسکرانه مناسبی بیان نمود و تصریح کرد: بندر کاسپین به عنوان بندر نسل سوم نقش ویژهای در توسعه تجارت کشور برخوردار است؛ ۱۵۰کارخانه از ۱۶۴کارخانه در پسکرانه این بندر فعال بوده و شاهد سرمایهگذاری خارجی و مشترک داخلی و خارجی و ایرانیان خارج از کشور هستیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، عمده کشورهای مورد تجارت بندر کاسپین را کشورهای آسیای میانه بهویژه روسیه اعلام و خاطرنشان کرد: بیش از ۳۵درصد تجارت کشورمان با آسیای میانه از طریق بندر کاسپین انجام میشود که سهم قابلتوجهی است.
فرهادی، منطقه آزاد انزلی را دارای دو بندر عنوان کرد و افزود: بندر انزلی سابقه ۳۰۰ساله دارد، اما بندر کاسپین جدیدالاحداث بوده و به سرعت درحال توسعه است؛ به زودی با اتصال راهآهن رشت به بندر کاسپین و تکمیل راهآهن رشت-آستارا، منطقه آزاد انزلی به هاب کالاهای روسی تبدیل میشود.
وی، با بیان اینکه سالانه ۳۰درصد روغن کشور از طریق بندر کاسپین وارد میشود، تاکید کرد: واردات کالاهای اساسی، مواد اولیه، غلات، چوب و قطعات یدکی در کنار صادرات مواد پتروشیمی و میوه و پوشاک و… انجام میشود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به افزایش واردات و صادرات در بندر کاسپین، افزود: در ۹ماهه امسال بیش از ۴۰۰هزار تن واردات و صادرات از طریق دو اسکله انجام شده؛ در آینده نزدیک دو اسکله دیگر نیز با پسکرانه و انبار غلات و مخازن روغن و مخازن سوخت جهت تامین نیازمندیهای کشور احداث میشود.
فرهادی، در ادامه از رشد ۱۶۰درصدی فعالیت های منطقه آزاد انزلی خبر داد و گفت: امسال ۱۲هیات روسی به منطقه سفر کردند که منجر به سرمایهگذاری خواهد شد؛ همچنین سامانه صدور کارت بازرگانی و ثبت شرکت را راهاندازی کردیم.
وی با اشاره به شرایط خاص صادرات میوه و محصولات کشاورزی، گفت: با ایجاد سردخانه و حملونقل کانتینری یخچالی شرایط برای صادرات محصولات کشاورزی فراهم میشود که درحال حاضر سرمایهگذاران بخش خصوصی آماده ورود به بخش سردخانهای و خرید کانتینرهای یخچالی هستند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، با بیان اینکه در ۹ماهه امسال بیش از هشت میلیون نفر ورودی به منطقه آزاد انزلی داشتیم، اضافه کرد: باید ظرفیت ماندگاری گردشگر را فراهم کنیم و لذا تا اوایل سال آینده گردشگری دریایی و مارینای جدید را فعال خواهیم کرد.
فرهادی، فاصله ۱۰کیلومتری دو بندر انزلی و کاسپین را فرصت مناسب گردشگری ارزیابی کرد و متذکر شد: دومین و بزرگترین آکواریوم ایران در منطقه آزاد انزلی قرار دارد و ۴۱هتل در کنار بومگردی و واحدهای اقامتی ارزان قیمت مشغول به خدماترسانی هستند.
وی با اشاره به ساخت یک هتل، یک بیمارستان تخصصی و یک پارک آبی توسط بخش خصوصی، عنوان کرد: در دهه فجر امسال یک سالن ورزشی با زیربنای ۱۷هزار و ۵۰۰مترمربع را افتتاح خواهیم کرد.
فرهادی، از افتتاح ۱۰پروژه با سرمایهگذاری بالغبر ۹۱۵میلیارد تومانی بخش خصوصی و اشتغالزایی ۱۱۲۵نفری در دهه فجر خبر داد و افزود: همچنین عملیات اجرایی پنج پروژه با سرمایهگذاری ۱۸۵۸میلیارد تومان و اشتغالزایی ۴۱۵نفر در منطقه آزاد انزلی آغاز میشود.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در پایان از پیشرفت ۸۳درصدی راهآهن ۳۵کیلومتری رشت-بندر کاسپین خبر داد و خاطرنشان کرد: با دستور رئیسجمهور، عملیات اجرایی این پروژه شتاب میگیرد تا بتوانیم بندر کاسپین را به شبکه ترانزیت ریلی کشور متصل کنیم.