رئیس شورای عالی نظام پرستاری :

امیدواریم عدالت درپرداختی پرستاران رعایت شود

اقتصاد ایران: رئیس شورای عالی نظام پرستاری گفت: برداشته شدن سقف پرداختی برای گروه‌های خاص نشان دهنده افزایش منابع وزارت بهداشت است و امیدواریم عدالت در پرداختی پرستاران نیز رعایت شود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، اجلاسیه مشترک اعضای شورای عالی نظام پرستاری و رؤسای هیئت مدیره سراسر کشور برگزار شد.

شمس الدین شمسی در این مراسم درباره دستاوردهای دوره پنجم نظام پرستاری اظهار کرد: یکی از دستاوردهای مهم سازمان این است که در سال ۹۸ احکام پرستاران قرار بود لغو شود که مداخلات سازمان نظام پرستاری، مانع از برگشت احکام شد. یکی دیگر از دستاوردهای سازمان در دوره پنجم، اجرای فوق العاده ویژه است که از فروردین ۹۷ کلید خورد و به کل کارکنان بهداشت و درمان از جمله پرستاران تعلق گرفت.

وی ادامه داد: سومین دستاوردی که داشتیم اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری بوده است. برخی از اجرای قانون ناامید شده بودند اما خوشبختانه با پیگیری‌هایی که سازمان نظام پرستاری داشت و دیداری که با مقام معظم رهبری و مقامات مسئول انجام گرفت؛ این قانون اجرایی شد که البته نواقصی در اجرای آن وجود دارد که امیدواریم به زودی برطرف شود.

شمسی افزود: پرستاران ما در بحران کرونا زحمات زیادی کشیدند و جانبازان و شهدایی تقدیم مردم کردند اما بحران کرونا را به فرصتی برای اجرای قانون تعرفه گذاری تبدیل کردیم. با توجه به اینکه این قانون مورد تأکید و دستور مقام معظم رهبری قرار گرفت مسئولین اجرایی خود را موظف به اجرای این قانون دانستند و پیگیری‌ها و زحمات زیادی نیز برای تدوین دستورالعمل‌های آن کشیده شد.

وی با اشاره به ضعف‌های اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری گفت: در سال جاری بودجه ۵۲۰۰ میلیارد تومانی برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در نظر گرفته شد اما متأسفانه آنچه از اجرای قانون تعرفه گذاری انتظار می‌رفت اتفاق نیفتاد. البته باید توجه داشت که سازمان نظام پرستاری مطالبه گر اجرای این قانون و وزارت بهداشت، تأمین اجتماعی، مراکز خصوصی و نیروهای مسلح مجری این قانون هستند.

شمسی بیان کرد: استقلال حرفه‌ای ناشی از اجرای این قانون برای پرستاران اهمیت بیشتری از بعد مالی آن دارد. بعد هویتی قانون تعرفه خدمات پرستاری نیز اهمیت ویژه‌ای داشت و در این راستا نیز با اجرای این قانون عضویت پرستاران در سازمان نظام پرستاری افزایش یافت.

وی تصریح کرد: اعتبار قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری باید در بودجه تثبیت می‌شد که این اتفاق در بودجه ۱۴۰۲ افتاد و اعتبار آن از سوی سازمان برنامه و بودجه و مجلس در سرانه سلامت قرار گرفت و جزو احکام دائمی بودجه شد که باعث می‌شود در زمینه بودجه اجرای قانون دیگر دغدغه‌ای نداشته باشیم و بنابراین پرستاران از سهم خود در سرانه سلامت بهره مند خواهند شد.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری خاطرنشان کرد: نقص‌هایی در اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری وجود دارد اما این نواقص قابل حل است و باید برای حل نقاط ضعف در اجرای این قانون، صبوری پیشه کنیم تا مسیر اجرای قانون هموار شود و از سازمان تأمین اجتماعی، بیمارستان‌های بخش خصوصی و دولتی و نیروهای مسلح درخواست داریم تا پایان سال نسبت به رفع ایرادات اقدام کنند.

شمسی افزود: اگر پرداخت تعرفه‌ها اتفاق نیافتد نشان دهنده سهل انگاری و کم‌کاری دستگاه‌های مجری است زیرا در حال حاضر مشکلی در زیرساخت‌ها و اعتبارات اجرای قانون وجود ندارد.

وی با اشاره به اهمیت جذب نیروی پرستاری بیان کرد: تخت‌های زیادی به کشور اضافه شده و تعدادی از پرستاران نیز بازنشسته شده‌اند و نیاز است تا برای جذب نیرو، روی موضوع استاندارد نیروی انسانی به ازای هر تخت بیمارستانی توافق حاصل شود. در این راستا سازمان نظام پرستاری و وزارت بهداشت در زمینه عدد کمبود پرستار توافق دارند و عمده مشکل در سازمان امور اداری و استخدامی است و درخواست داریم تا این سازمان عدد و رقم مورد نظر خود را درباره استاندارد تعداد پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی را اعلام کند.

وی با بیان اینکه بحث دیگر احیای جایگاه از دست رفته پرستاری است، گفت: در دوره پنجم با مقام معظم رهبری، رؤسای جمهور و رؤسای مجلس و قوه قضائیه و اعضای کمیسیون بهداشت و مسئولین دیگر جلساتی برگزار شده تا جایگاه و پایگاه اجتماعی پرستاران که در دوره قبلی تضعیف شده بود دوباره احیا شود که این اتفاق نیز رخ داد.

شمسی یادآور شد: دو اقدام اصلی در این دوره از سازمان باید انجام شود که یکی اجرای کامل قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است که قدم‌های خوبی برای اجرای آن برداشته شده اما باید کامل شود. دوم تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی، قراردادی و…، است.

وی افزود: برداشته شدن سقف پرداختی برای گروه‌های خاص نشان دهنده افزایش منابع موجود در وزارت بهداشت برای پرداختی‌ها است و در همین راستا مطالبه ما این است که عدالت در پرداختی پرستاران نیز رعایت شود و فوق العاده خاص برای پرستاران برقرار شود.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ