دلایل سقوط سنگین روز گذشته بورس چه بود؟

اقتصاد ایران: هلن عصمت پناه گفت: با هر اتفاقی یک واکنش هیجانی در بین سهامداران دیده می شود و این بی اعتمادی به ترس در بین مردم تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،هلن عصمت پناه، تحلیلگر و مدرس بازار سرمایه  درباره سقوط سنگین بورس در روز یکشنبه گفت: اتفاق شنبه شب در اصفهان در بازار تأثیر هیجانی گذاشت و شاهد اصلاح ۵۷ هزار واحدی و سنگین‌ترین اصلاح بورس در ۳۰ ماه اخیر بودیم، ابهامات در بورس انباشت شده است و موضوعاتی مانند اظهارات متعدد شورای رقابت، مفروضات مبهم بودجه، نوسانات ارزی، وضعیت تورم، تثبیت نرخ ارز در محدوده ۲۸۵۰۰، مجموع اینها ترس و هیجانی را در بازار حاکم کرده است و در این میان شاخص کل در منطقه‌های مقاومتی خود بوده و برای بسیاری از تحلیلگران روند شاخص بسیار مهم بوده و با توجه به اینکه روند شاخص کل بورس بر بازار تأثیر گذار است.

عصمت پناه در ادامه گفت: در ماه‌های اخیر وقتی شاخص کل مثبت بود بسیاری از صنایع با صعود مواجه شدند و پول در تمام صنایع ریالی و دلاری چرخید و بسیاری از نمادهای بورسی رشد خوبی را تجربه کردند و یک نیازی هم به اصلاح در صنایع بعد از رشد طبیعی بود.

این مدرس بازار سرمایه اضافه کرد: سهامداران بعد از ریزش سال ۹۹ یک بی اعتمادی بزرگ در بازار سرمایه داشته و باید یک برنامه ریزی درست برای اعتمادسازی سهامداران خرد شود، بنابراین با هر اتفاقی یک واکنش هیجانی در بین سهامداران دیده می‌شود و این بی اعتمادی به ترس در بین مردم تبدیل شده است و با اینکه اتفاق پهبادی آن قدر مهم نبود اما واکنش به آن اتفاق بسیار سنگین بود.

عصمت پناه در ادامه با بیان اینکه مؤلفه‌های بنیادی بازار سرمایه تغییری نکرده است، گفت: مولفه‌هایی مانند تورم، رشد نرخ ارز آزاد، گزارش‌های خوب بسیاری از شرکت‌ها و نزدیک پایان سالی هستیم و بسیاری از سهامداران حرفه‌ای به دنبال رفتن به مجامع با نمادهای پرپتانسیل هستند.

تحلیلگر بنیادی بازار سرمایه افزود: تقاضا از فعالان بازار سرمایه این است که اگر با روند شاخص کل معامله می‌کنند باید حد ضرر برای نمادهای خود گذاشته و باید پایبند به حد ضرر و حد سود باشند، معامله گران باید در هر شرایطی به استراتژی معاملاتی خود پایبند باشند. عده‌ای دیگر دیدگاه سرمایه گذاری دارند که برای آنان تحلیل وضعیت اقتصاد کلان، تحلیل صنایع و شرکت‌ها اعتبار مهمتری دارد،

هلن عصمت پناه در پایان گفت: بالا و پایین شاخص طبیعی بوده و در این میان یک عده از مدیران و حامیان بازار در کنار مردم باشند و خود عاملی برای افزایش هیجان مردم نباشند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ