انواع ورق ساندویچ پانل، معرفی کامل، مقایسه و کاربرد

اقتصاد ایران: منظور از ورق ساندویچ پانل، ورق‌های فلزی هستند که به عنوان پوشش خارجی و لایه محافظ عایق میانی پانل عمل می‌کنند. ورق‌های ساندویچ پنل را متناسب با نیاز کاربر در انواع مختلفی دسته بندی می‌کنند.

اخبار شرکت ها- در صنعت امروز به منظور عملکرد و کارایی بهتر از فلزاتی استفاده می‌شود که هم از لحاظ هزینه و هم از نظر دوام در سطح مطلوبی باشند. ساندویچ پانل یکی از پیشرفته ترین مصالح پیش ساخته است که ساختاری سه لایه دارد. 

انواع ورق ساندویچ پانل

در صنعت امروز به منظور عملکرد و کارایی بهتر از فلزاتی استفاده می‌شود که هم از لحاظ هزینه و هم از نظر دوام در سطح مطلوبی باشند. ساندویچ پانل یکی از پیشرفته ترین مصالح پیش ساخته است که ساختاری سه لایه دارد. برای قسمت بالایی و زیرین از ورق‌های فلزی اعم از گالوانیزه، آلومینیوم و الوزینک و برای قسمت میانی از فوم‌های عایقی نظیر پشم سنگ، پلی یورتان و پلی استایرن استفاده می‌شود. استفاده از ورق ساندویچ پانل به علت بالا بودن کیفیت و هزینه ی کم در مقایسه با مصالح سنتی و همچنین مقاوم بودن در برابر حوادثی مانند طوفان، زلزله، برف و باران طرفداران زیادی پیدا کرده است و در این مقاله قصد داریم انواع ورق‌های ساندویچ پانل را از نظر کیفی و ویژگی‌های ظاهری معرفی نماییم.

ورق ساندویچ پانل درواقع ورق‌هایی هستند که برای پوشش‌دهی لایه رویی و زیرین ساندویچ پنل‌ها به کار می‌روند با توجه به نوع کاربردی که در صنعت ساختمان سازی دارند متفاوت هستند. ورق‌های ساندویچ پنل که اطراف هسته مرکزی پانل را می‌پوشانند، شامل ورق‌هایی از جنس فولاد اعم از ورق آلومینیوم، گالوانیزه و آلوزینک هستند که هر یک ویژگی‌ها و مزایای مخصوص به خود را دارند و با توجه به کاربرد ساندویچ پانل از آن‌ها استفاده می‌شود.

ورق‌های به کار رفته برای اطراف ساندویچ پنل‌ها معمولا از جنس فولاد ضد زنگ هستند و با روش‌هایی مانند گالوانیزاسیون در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاوم می‌شوند که این خاصیت مانع از خورده شدن این فلزات می‌شود.

از ورق‌های ذکر شده می‌توان برای ساخت پانل ساندویچی براساس شرایط فنی و آب و هوایی پروژه ای که قرار است با استفاده از ساندویچ پنل پوشش داده شود، استفاده نمود. در این مقاله قصد داریم انواع ورق‌هایی که برای تولید ساندویچ پانل به کار می‌رود را به صورت کاملا فنی و تخصصی مورد ارزیابی قرار دهیم و در مورد کاربرد هر یک صحبت نماییم. لذا در صورتی که می‌خواهید اطلاعات بیشتری در خصوص انواع ورق‌های به کار رفته در تولید ساندویچ پنل کسب نمایید، پیشنهاد می‌کنیم ما را در ادامه این مقاله همراهی نمایید.

انواع ورق ساندویچ پانل

انواع ورق‌هایی که برای ساخت پنل ساندویچی مورد استفاده قرار می‌گیرند براساس نوع کاربردی که بایستی در سازه‌ها داشته باشند از مواد متفاوتی تشکیل می‌شوند که در ادامه به بررسی هر یک از آنها خواهیم پرداخت.

ورق‌گالوانیزه

ورق گالوانیزه یکی از انواع ورق‌های پرکاربرد، برای تولید ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل دیواری است. این ورق ترکیبی از فولاد است که با استفاده از آلیاژ روی روکش شده است. پوشش روی در ساخت ورق گالوانیزه علاوه بر اینکه به استحکام و دوام بالای این فلز کمک خواهد کرد، بلکه باعث می‌شود این فلز در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت بسیار بالایی از خود نشان دهد و این امر احتمال خوردگی در ساندویچ پانل را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد.

از طرفی هر چه ضخامت فلز روی به کار رفته در این پوشش بیشتر باشد مقاومت سطح نیز بیشتر خواهد شد. لازم است بدانید که ورق‌های گالوانیزه در محیط‌های مرطوب و برای پوشش‌دهی سقف‌های شیروانی و سقف گلخانه‌ها کاربرد فراوانی دارند و ضخامت این ورق بین 18/0 تا 6 میلی‌متر است.

گالوانیزه کردن ورق پنل‌های ساندویچی به دو روش گالوانیزه سرد و گالوانیزه گرم انجام می‌شود. در روش گالوانیزاسیون سرد از روش الکترو شیمیایی بهره گرفته می‌شود که با عنوان گالوانیزه کردن الکترونیکی معروف می‌باشد در حالی که در روش گالوانیزاسیون گرم فولاد با روی مذاب پوشش داده می‌شود و اینکار باعث استقامت بیشتر این فلز می‌شود. روش گالوانیزاسیون گرم یکی از بهترین روش‌هایی است که می‌توان برای گالوانیزه کردن فولاد استفاده نمود.

ورق گالوانیزه به واسطه‌ی داشتن ویژگی‌هایی مانند شکل پذیری بالا، رنگ آمیزی و همچنین مقاومت بسیار بالایی که دارد طرفداران زیادی دارد و پانل‌هایی ( https://sandewichpanel.com ) که با استفاده از این ورق ساخته می‌شوند با نام ساندویچ پانل گالوانیزه شناخته می‌شوند.

ورق آلومینیوم

یکی دیگر از ورق‌های به کار رفته در پانل‌های سقفی و دیواری، ورق آلومینیوم است که به خاطر شکل پذیری بسیار خوب و قابلیت انعطاف پذیری بالا و مقاوم بودن در برابر خورده شدن و زنگ زدن نظر بسیاری از علاقمندان به ساندویچ پنل را به خود جلب کرده است. از خصوصیات ورق آلومینیوم می‌توان به انعطاف پذیری بسیار خوب در برابر خم شدگی و شکل پذیری مناسب، ظاهر تمیز و سطحی براق و یکدست، مقاوم در برابر اکسیداسیون و خوردگی، وزن کم و قیمت مناست و قابلیت رنگ پذیری خوب اشاره کرد که مجموع این ویژگی‌ها باعث شده این ورق طرفدار زیادی داشته باشد.

ضریب انتقال حرارت بسیار بالا، نداشتن قابلیت شستشو، از دست دادن شکل اولیه خود در برابر آتش، نداشتن طرح و رنگ زیبا و مقاومت پایین در مقایسه با سایر فلزها از معایب ورق آلومینیوم است که در کنار مزایای آن بایستی توجه داشت.

ورق آلوزینک

ورق آلوزینک یکی دیگر از پرمصرف‌ترین ورق‌هایی است که برای ساخت ساندویچ پنل استفاده می‌شود و از ترکیب آلیاژهایی مانند آلومینیوم، روی و سیلیکون ساخته شده است. این ورق با نام تجاری aluzink یا zincalume نیز در بازار موجود است و عنصر آلومینیوم به کار رفته در این ورق خواص ضد سایش ورق را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

یکی از مهم‌ترین خاصیت‌های ورق آلوزینک که آن را از سایر ورق‌های ساندویچ پانل متمایز می‌نماید، مقاومت بالای آن در برابر مواد اسیدی و خوردگی است و در مناطقی که رطوبت بسیار بالا است، استفاده از این ورق‌ها یکی از بهترین گزینه ها به شمار می‌رود.

مقایسه انواع ورق ساندویچ پانل

مقایسه ورق آلوزینک، ورق گالوانیزه و ورق آلومینیوم از نظر کاربرد

ورق‌های گالوانیزه همانند ورق آلوزینک در مکان هایی با رطوبت بالا، کاربرد فراوانی دارد و برای ساخت انواع پروفیل، نبشی، ناودانی، ساخت لوازم خانگی برقی یا غیر برقی، اجرای پانل‌ها و تابلوهای برقی شهری یا صنعتی، بدنه و ساخت ساندویچ پانل سقفی برای سالن‌ها و انواع سوله‌های و .... استفاده می‌شود.

ورق آلوزینک مقاومت بسیار خوبی از خود در برابر رطوبت، خوردگی نشان می‌دهد و برای مکان‌های مرطوب گزینه مناسبی است. همچنین از کاربردهای دیگر ورق آلوزینک می‌توان به ساخت انواع پروفیل‌های در و پنجره، تولید انواع تابلوهای راهنمایی و رانندگی، ساخت تابلوهای برقی در خیابان‌ها و .... اشاره نمود.

ورق آلومینیوم شکل پذیری بسیار بالایی دارد و دارای سطحی براق، صاف و یکدست است و در صنایعی مانند حمل و نقل، مخازن نگه دارنده سوخت (در دمای پایین)، ریل‌های آهن، صنایع نظامی، ساخت لوازم خانگی، صنعت داروسازی و .... کاربرد فراوانی دارد.

تفاوت ورق آلوزینک و گالوانیزه در چیست؟



  • شکل ظاهری

ورق الوزینک ظاهری یکدست‌تر نسبت به ورق‌های گالوانیزه دارد و به صورت رنگ شده در بازار موجود است. این در حالی است که ورق گالوانیزه با ظاهری براق و بدون رنگ تولید می‌شود. معمولا از ورق‌های آلوزینک برای رنگ آمیزی و استفاده در قسمت‌های بیرونی ساختمان استفاده می‌شود.

  • مشخصات فنی

ورق‌های گالوانیزه همان ورق‌های فولادی نورد سرد یا گرم هستند که با استفاده از یک لایه روی پوشش داده می‌شوند. در مقابل ورق‌های آلوزینک ساختار پیچیده‌تری دارند و برای ساخت آن از عناصری اعم از آلومینیوم، روی و سیلیکون استفاده می‌شود.

  • ابعاد

قابل ذکر است که ورق‌های آلوزینک و گالوانیزه هر دو ابعاد بسیار محدودی دارند اما ورق‌های گالوانیزه در ابعاد گسترده‌تری تولید عرضه می‌شوند.

  • بقا در برابر خوردگی

برای ساخت ورق‌های آلوزینک از درصد زیادی آلومینیوم استفاده می‌شود که آلومینیوم موجود در این فلز باعث می‌شود ورق آلوزینک مقاومت بسیار خوبی پیدا کند و مقاوم‌تر شود. با نگاهی دقیق می‌توان به این نتیجه رسید که ورق‌های آلوزینک از ورق‌های گالوانیزه دوام بهتری داشته و از اینرو برای بسیاری از صنایع حساس از این ورق بهره گرفته می‌شود.

  • هزینه تولید و قیمت تمام شده محصول

با توجه به این موضوع که ورق الوزینک ساخته شده از عناصری مانند آلومینیوم، سیلیکون و روی است و بقای بهتری دارد، قیمت این ورق نیز بیشتر خواهد بود.

به طور کلی اگر بخواهیم این سه نوع ورق را از نظر کیفی با یکدیگر مقایسه نماییم باید گفت ورق آلوزینک نسبت به ورق آلومینیوم و گالوانیزه مقاومت بیشتری در برابر خورده شدن و زنگ زدن از خود نشان می‌دهد و وجود ماده‌هایی به نام روی و آلومینیوم موجب می‌شود ورق آلوزینک دچار زنگ زدگی نشود؛ به نحوی که حتی اگر سطح ورق خراشیده شود همچنان خاصیت خود را حفظ می‌کند و از خوردگی و آسیب دیدن ورق جلوگیری می‌کند.

از تفاوت‌های ورق گالوانیزه و آلومینیوم مربوط به وزن آنها است. آلومینیوم فلز بسیار سبکی است و چگالی آن حدود یک سوم چگالی فولاد است که ورق گالوانیزه با آن ساخته می‌شود. لذا در مکان هایی که نیاز به وزن سبک وجود داشته باشد، استفاده از ورق آلومینیوم در اولویت قرار می‌گیرد.

  • تفاوت ورق آلومینیوم، آلوزینک و گالوانیزه از نظر قیمت

پلیت‌های آلومینیوم ساخته شده از شمش‌های آلومینیوم هستند و قیمت‌شان از قیمت این فلز تاثیر می‌گیرد. از طرف دیگر قیمت ورق‌های گالوانیزه بستگی به قیمت آهن و فلز روی دارد زیرا بخش اصلی آن از فولاد و فلز روی تشکیل شده است. اما اگر بخواهیم این سه نوع ورق را از نظر قیمت با یکدیگر بررسی کنیم میتوان گفت ورق آلوزینک در مقایسه با ورق آلومینیوم و گالوانیزه از قیمت بیشتری برخوردار هستند.

لذا ساندویچ پانل‌های آلوزینک با قیمت بیشتری عرضه می‌شوند. اما ورق گالوانیزه و آلومینیوم قیمت پایین‌تری دارند و به همین دلیل است که در حال حاضر ساندویچ پانل گالوانیزه به دلیل قیمت پایین‌تر، متقاضیان بیشتری دارد.

امیدوارم با خواندن این مطلب اطلاعات کاملی در مورد ورق‌های ساندویچ پنل، کاربرد و تفاوت هر یک کسب کرده باشید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ