کاهش رنج «برنج» با دانش‌بنیان‌ها؛

طلای سپید با تلاش متخصصان مازنی قد می‌کشد

اقتصاد ایران: دانش‌بنیان‌ها در دیار مازندران دست روی دست نگذاشتند بلکه فرزندان همین کشاورزان هستند که از نزدیک شاهد درد و رنج پدران و آبا و اجدا خود بودند و با چاشنی علم تلاش می‌کنند قدری از زحمات‌شان کم کنند‌.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، حتی فکرش هم عذاب‌آور است، در روزهایی که کشاورزان بدون ادوات کشاورزی مجبور بودند بیشتر وقت‌شان را در زمین‌ها بگذرانند، آن روزها خبری از ماشین‌آلات نبود زمان نشا یک دردسر، زمان وجین دردسر دیگر و زمان درو و برداشت هم هزار دردسر چاشنی روزهای کشت‌وکار بود.

کشاورزان مجبور بودند برای نشا تا زانو در گل فرو روند و برای درو زیر آفتاب داغ تابستانی متحمل مشقت فراوانی شوند که حتی تصورش هم دشوار است.

برنج‌کاران برای نشا، درو و وجین باید روزها و روزها مشغول کار طاقت‌فرسا می‌شدند درحالی‌که زیر سایه علم و فناوری فرزندان این سرزمین برنج‌کاران کشاورزی آسان را تجربه می‌کنند.

 آغاز کشت مکانیزه برنج از نشا تا وجین و درو گرفته موجب شده نیاز به کارگر برای نشا، وجین و درو کاهش یابد تا دست‌کم خیال کشاورزان از غصه دستمزد کارگری که بخش مهمی از هزینه‌ها را به خود اختصاص می‌یابد، آسوده شود.

*دانش‌بنیان‌ها بیکار ننشستند

در این راستا فرزندی از همین دیار در قالب شرکت دانش‌بنیان اقدام به تولید دستگاه وجین کن برنج کرده که این دستگاه به‌منظور مبارزه با علف‌های هرز، در دو نوبت پس از نشاکاری در مزارع شالیزاری که به‌صورت مکانیزه کشت شدند، مورد استفاده قرار می‌گیرد، که نشان می‌دهد دانش‌بنیان در دیار مازندران دست روی دست نگذاشتند بلکه همه فرزندان همین کشاورز هستند که از نزدیک شاهد دردورنج پدران و آبا و اجدا خود بودند و با چاشنی علم تلاش می‌کنند قدری از زحمات‌شان کم کنند‌.

دستگاه وجین علف‌های هرز با قابلیت‌های ویژه مانند کاهش هزینه کارگری، صرفه‌جویی در وقت، کاهش طول دوره رشد برنج، افزایش عملکرد در واحد سطح و نیز حمل و نقل آسان در اراضی شالیزاری بکارگیری می‌شود که با ورود این دستگاه کشاورزان نفس راحتی کشیدند.

بکارگیری دستگاه وجین کن پس از انجام عملیات نشاکاری باعث حذف علف‌های هرز موجود در اطراف بوته‌های نشا شده، هوادهی به خاک، خروج گازهای سمی از اطراف ریشه گیاه و اختلاط بهتر کود با خاک و در نهایت سبب اثرگذاری بهتر کود اضافه شده به زمین می‌شود.

البته بهترین زمان برای کار وجین در نوبت اول ۹ تا ۱۲ روز پس از نشاکاری و در نوبت دوم ۲۱ تا ۲۴ روز پس از نشاکاری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مزایای ویژه استفاده از این دستگاه وجین‌کن شامل کاهش نیاز به سرویس و نگهداری سیستم انتقال قدرت، افزایش میزان دوام و عمر مفید آن، افزایش بازده وجین، افزایش سهولت کار با آن، ساده سازی مکانیزم‌های انتقال قدرت و در پی آن افزایش سهولت سرویس و نگهداری، افزایش کیفیت کار، افزایش ظرفیت مزرعه‌ای و کاهش وزن دستگاه است.

*تولید انبوه از ۶سال گذشته

حبیب ربیعیان مسؤول شرکت دانش‌بنیان طبرستان که از این شرکت به‌عنوان یک شرکت دانش‌بنیان روستایی در باقرتنگه بابلسر مازندران یاد می‌شود در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: از سال ۹۵ با تولید دستگاه وجین‌کن فعالیت خود را آغار کردیم.

این شرکت برای حدود ۴۰ نفر به‌صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده و از سال ۹۵ به تولید انبوه رسیده و تاکنون هزار دستگاه به بازار عرضه شده است.

*کاهش رنج کشاورزی؛ انگیزه‌ای برای تولید

این کارآفرین اضافه می‌کند: اینکه چطور شد این دستگاه تولید شد، اولین موضوع به اعتقادم نیاز منطقه بوده که انگیزه‌ای شد تا رنج کشاورزان را کمتر کنیم‌.

البته در این مسیر تلاش شبانه‌روزی کشاورزان در استان‌های مختلف کشور انگیزه‌ای برای من بوده که دست به تولید بزنم و در این راه با این تولید بتوانم خدمتی به کشاورزان زحمت‌کش کنم.

*دوست داریم مردم سراغ محصولات داخلی بروند

ربیعیان ادامه می‌دهد: موضوع مهم دیگر جلوگیری از واردات بوده؛ چراکه دوست داریم مردم سراغ محصولات داخلی بروند و مطمئنا این محصولات هم با شرایط منطقه سازگار و هم از کیفیت بالایی هم برخوردار است.

برای تولید حدود ۲ میلیارد تسهیلات دریافت کردم اکنون هم درخواست ۲۰ میلیارد تسهیلات دادم که درحال دریافت هستم.

*صادرات محصولات دانش‌بنیان

وی تصریح می‌کند: به اعتقاد من موضوع مهم برای تولید این است باید همه بسترها و ظرفیت‌های تولید در منطقه شناسایی شود؛ خیلی‌ها به‌دنبال تولید از صفر تا صد هستند بلکه در مسیر تولید با بهره‌گیری از ظرفیت‌های منطقه می‌تواند زودتر به اهداف مدنظر دست یابد.

هر تولیدکننده‌ای باید ببیند و احصا کند در منطقه چه ظرفیت‌هایی وجود دارد و با بهره‌گیری از آنها تولید نهایی را خودش برعهده بگیرد.

این کارآفرین بیان می‌کند: همه ما در مازندران به‌نوعی شرایط کار در حوزه کشاورزی را لمس کردیم و می‌بینیم راز موفقیت، انجام درست کار است.

طی سال‌های اخیر صادرات داشتیم اما باید وسیع‌تر باشد و برای اینکه این هدفم به نتیجه برسد تمام تلاشم را در این مسیر بکارگیری می‌گیرم.

*زمین‌هایی که با وجین‌گر زنده شدند

ربیعیان یادآور می‌شود: بهترین خاطراتم در زمین‌های احیا شده کشاورزان با استفاده از نشاگرها رقم خورد؛ زمانی‌که کشاورز علف‌های هرز در زمینش به اندازه برنج بود و نمی‌دانست چکار کند، با استفاده از ماشین نشاگر عملا زمینش زنده و امیدواری‌اش بیشتر و در نتیجه درآمدش حفظ می‌شد که این موضوع برایم خیلی ارزشمند است، موضوعی مهم که قدرت داد تا سرپا در راه تولید بایستم و در برابر مشکلات قد خم نکنم.

کشاورز برای وجین کردن یک هکتار نیاز به ۱۵ نیروی انسانی دارد درحالی‌که یک دستگاه در روز ۱.۵ هکتار وجین می‌کند که عملا دستمزدش نسبت به بکارگیری نیروی انسانی ناچیز است.

*آغاز توسعه کشت مکانیزه از دهه ۷۰

بهمن نادری رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه جهاد کشاورزی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه توسعه کشت مکانیزه از دهه ۷۰ شروع شد، اظهار کرد: این روال از دهه ۷۰ ادامه پیدا کرد و در قالب آن زیرساخت‌ها انجام شد.

وی عنوان کرد: اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری نیز در بیش از ۵۰درصد از اراضی در این راستا هم توسعه پیدا کرد.

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه در سال زراعی گذشته ۱۴۰ هزار هکتار از ۲۱۵ هزار هکتار از شالیزارهای استان به‌صورت مکانیزه کشت شده است، اضافه کرد: این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از دو برابر رشد داشته است.

نادری خاطرنشان کرد: در همین راستا می‌طلبد به همان میزان که به بحث طرح توسعه کشت مکانیزه توجه شده در بحث مکانیزاسیون مرحله داشت ازجمله وجین و مبارزه با علف‌های هرز نیز تمهیدات لازم اندیشیده شود که مزایای دیگری هم دارد.

وی دامه می‌دهد: استفاده از دستگاه وجین‌کن در اراضی که به‌صورت مکانیزه کشت شدند باید توسعه پیدا کند.

*هنوز اول راه هستیم

وی با اعلام اینکه درحال حاضر در اول راه مرحله داشت مکانیزاسیون هستیم، تصریح می‌کند: در بحث استفاده از پهبادهای کشاورزی نیز گام‌های خوبی برداشته شده که امیدواریم توسعه یابد.

به گزارش فارس، همیشه وقتی نام برنج بر زبان می‌آید ناخودآگاه ذهن انسان به رنج خطور می‌کند، درست است طی سال‌های اخیر تلاش شده تا از رنج برنج‌کار کاسته شود اما گویی عهد برنج‌کار با دردورنج ناگسستنی است، چراکه هنوز هم برنجکارانی به‌صورت سنتی درحال کاشت و برداشت برنج هستند که لازم است زمینه کشاورزی آسان برای همه کشاورزان فراهم شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ