کاهش واردات مواد غذایی به کمک زیست فناوری

اقتصاد ایران: دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی گفت: زیست فناوری می‌تواند در طی ۴ سال، به میزان ۳ میلیارد دلار از واردات مواد غذایی را کاهش دهد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، صنعت غذایی در کشور ما با توجه به شرایط آب وهوایی، تنوع و کیفیت مطلوب کشاورزی و منابع آبی فراوان می‌تواند به یکی از پر رونق‌ترین صنایع کشور بدل شود و ارزش افزوده فراوانی ایجاد کند. ضمن اینکه خودکفایی ایران در این زمینه نقش اثرگذاری در تامین امنیت غذایی و آینده کشور خواهد داشت.

اما کارشناسان و متخصصان امر معتقدند که مدیریت و استفاده از روش‌های سنتی در این زمینه راهگشا نیست و باید با استفاده از فناوری و نوآوری در صنعت کشاورزی؛ محصولات را باکیفیت و کمیت و سرعت بیشتر تولید کرد. ایران کشوری با جمعیت بالا و نیازهای مشخص و منابع طبیعی محدودی است بنابراین باید این دو چالش مهم را به یک مزیت ملی بدل کنیم.

یعنی از نوآوری‌های نیروی انسانی توانمند کمک بگیریم و محدودیت منابع را به فرصتی مناسب بدل کنیم. این کار هم تنها با استفاده از فناوری‌های کاربردی قابل اجرا است.

مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری معتقد است یکی از فناوری‌های راهبردی که در این زمینه می تواند به خوبی نقش‌آفرینی کند، زیست‌فناوری است.

به گفته قانعی، در حال حاضر بیشترین حجم واردات در کشور، واردات مواد غذایی است و زیست‌فناوری پاسخ مشخصی در این راستا دارد و می‌تواند در طی ۴ سال به میزان ۳ میلیارد دلار از این واردات را کاهش دهد. همچنین فناوری‌های زیستی قادر خواهند بود در مدت ۴ سال، ۸/۱میلیارد دلار از واردات در حوزه سلامت را کاهش دهند.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ