تاریخ‌سازی هندبال ایران در دومین حضور جهانی

اقتصاد ایران: پرونده حضور تیم ملی هندبال ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان با شکست نزدیک مقابل لهستانِ میزبان بسته شد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،تیم ملی هندبال ایران در آخرین دیدار خود از مرحله نهایی رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۲۳ به مصاف تیم لهستان، یکی از میزبانان این دوره از رقابت‌ها رفت و در دیداری نزدیک نتیجه را 26 بر 22 واگذار کرد. تیم ملی هندبال ایران با صعود از گروه خود در رقابت‌های قهرمانی جهان تاریخ‌ساز شد و برای اولین بار به مرحله اصلی این مسابقات راه یافت و در جمع ۲۴ تیم برتر جهان قرار گرفت.

تیم ملی هندبال ایران در مرحله مقدماتی این دوره از مسابقات با تیم‌های ملی شیلی، مونته‌نگرو و اسپانیا همگروه بود که حاصل تلاش ملی‌پوشان یک پیروزی مقابل شیلی و دو شکست مقابل مونته‌نگرو و اسپانیا بود. با این نتیجه شاگردان وسلین وویوویچ توانستند برای نخستین بار از گروه خود صعود کرده و در کنار تیم‌های برتر این پیکارها قرار بگیرند.

پیروزی با یک گل اختلاف در گام نخست

تیم ملی مردان ایران در اولین دیدار خود از رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۲۳ لهستان روز پنجشنبه، ۲۲ دی ماه به مصاف تیم شیلی رفت و به پیروزی رسید. ملی‌پوشان کشورمان نیمه اول این دیدار را با نتیجه ۱۳ بر ۱۱ با پیروزی پشت سر گذاشتند و در نهایت این بازی با نتیجه 25 بر 24 به سود تیم ملی کشورمان به پایان رسید. محمد سیاوشی در پایان دیدار با شیلی در رقابت‌های قهرمانی جهان عنوان برترین بازیکن زمین را به خود اختصاص داد.

شکست شاگردان وویوویچ در یک مصاف نفس‌گیر

ایران در دومین دیدار خود روز شنبه، 24 دی ماه در یک دیدار پایاپای به مصاف تیم مونته‌نگرو رفت و نتیجه را واگذار کرد. ملی‌پوشان کشورمان نیمه اول این دیدار را با نتیجه 19 بر 16 واگذار کردند و در نهایت این بازی با نتیجه 34 بر 31 به سود مونته‌نگرو به پایان رسید.

شاگردان وویوویچ در سومین و آخرین دیدار خود از مرحله مقدماتی رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۲۳ لهستان روز دوشنبه، 26 دی ماه در یک دیدار سخت به مصاف تیم اسپانیا رفتند و نتیجه را به حریف خود واگذار کردند. ملی‌پوشان کشورمان نیمه اول این دیدار را با نتیجه 21 بر 11 واگذار کردند و در نهایت این بازی با نتیجه 35 بر 21 به سود اسپانیا به پایان رسید. با این وجود ایران توانست با یک پیروزی از گروه خود صعود کرده و در مرحله دوم با تیم‌های ملی اسلوونی، فرانسه و لهستان همگروه شد.

آغاز دور دوم با شکست مقابل دارنده برنز جهان

تیم ملی هندبال ایران در اولین دیدار خود از مرحله نهایی رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۲۳ لهستان روز چهارشنبه، 28 دی ماه در یک دیدار سخت به مصاف تیم اسلوونی رفت و نتیجه را به این تیم هم واگذار کرد. ملی‌پوشان کشورمان نیمه اول این دیدار را با نتیجه 20 بر 9 واگذار کردند و در نهایت این بازی با نتیجه 38 بر 21 به سود اسلوونی به پایان رسید.

شکست مقابل پرافتخارترین تیم جهان با یک جین ستاره

حریف بعدی ایران در این مرحله تیم ملی فرانسه بود؛ این تیم که یکی از قدرت‌های بلامنازع جهان به شمار می‌رود با یک جین ستاره مقابل ایران قرار گرفت و توانست به پیروزی برسد. ایران در یک دیدار دشوار به مصاف تیم فرانسه، پرافتخارترین تیم هندبال جهان رفت و با وجود ارائه یک نمایش زیبا و تماشایی ۴۱ بر ۲۹ نتیجه را واگذار کرد.

ملی‌پوشان کشورمان در نیمه اول این دیدار عملکرد فوق‌العاده‌ای داشتند و بارها و بارها دروازه حریف خود را باز کردند و در نهایت با نتیجه ۱۸ بر ۱۴ به سود فرانسه به رختکن رفتند. در نیمه دوم نیز تلاش ملی‌پوشان ایران ادامه یافت، اما در نهایت ستاره‌های هندبال فرانسه موفق شدند با نتیجه ۴۱ بر ۲۹ پیروز این مصاف باشند.

پایان ماجراجویی با شکست مقابل میزبان

تیم ملی مردان ایران در آخرین دیدار خود از مرحله نهایی رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۲۳ به مصاف تیم لهستان، یکی از میزبانان این دوره از رقابت‌ها رفت و نتیجه را 26 بر 22 واگذار کرد. تیم ملی لهستان در این دیدار از حضور پر شمار و پرتعداد تماشاگران خود بهره می‌برد و از ابتدا تا انتهای بازی شاهد تشویق تماشاگران خود بود.

ملی‌پوشان کشورمان در نیمه اول با نتیجه ۱۶ بر ۱۰ به سود لهستان به رختکن رفتند. در نیمه دوم نیز تلاش ملی‌پوشان ایران ادامه یافت و با فشار بسیار به حریف اختلاف گل را کاهش دادند اما در نهایت لهستانی‌ها به حمایت تماشاگران خود موفق شدند با نتیجه نزدیک 26 بر 22 پیروز این مصاف باشند.

ایران با کدام بازیکنان تاریخ‌ساز شد؟

محمد سیاوشی، علی رحیمی کازرونی، امیدرضا سرپوشی، مجتبی حیدرپور، محمدرضا اورعی، سلامان بربط، افشین صادقی، شهاب صادق‌زاده، وحید مسعودی، محمدمهدی بهنام‌نیا، میلاد قلندری، پویا نوروزی‌نژاد، محمد کیانی، مهرداد صمصامی، یاسین کبیریان‌جو، رضا یادگاری دهکردی، سید مهدی موسوی، صابر حیدری، محمدرضا کاظمی، علی کوهزاد ۲۰ ملی‌پوش حاضر در این مسابقات بودند که با صعود از گروه خود در رقابت‌های قهرمانی جهان تاریخ‌ساز شدند و برای اولین بار به مرحله اصلی این مسابقات راه یافتند و در جمع ۲۴ تیم برتر جهان قرار گرفتند.

روح‌الله اکرمی‌نیا (سرپرست)، وسلین وویوویچ (سرمربی)، حمید صادق شاه‌نشین (مربی)، شهداد مرتجی (مربی) و دانیال مصلح پور(پزشکیار) کادر تیم ملی هندبال ایران را در رقابت‌های قهرمانی جهان تشکیل می‌دادند.

بزرگنمایی ممنوع!

اینکه هندبال ایران توانست برای نخستین بار به جمع 24 تیم برتر دنیا راه پیدا کند عنوان بسیار ارزشمندی است که نباید به راحتی چشم روی آن بست، اما واقعیت ماجرا این است که شاگردان وویوویچ تنها با یک پیروزی آن هم با اختلاف یک گل توانستند دست به این تاریخ‌سازی بزنند. این اتفاق مهم هم البته در روز پایانی مرحله مقدماتی بستگی به نتیجه دیدار تیم‌های شیلی و مونته‌نگرو داشت که در مجموع همه چیز ختم به خیر شد تا هندبال ایران به سختی بتواند راهی مرحله بعد شود. پس باید واقع‌بین باشیم و از بزرگنمایی دست برداریم تا بتوانیم پیشرفت کنیم.

گوهر گرانبهایی که برند نشد!

موضوع مهم این است که حضور وویوویچ که فدراسیون هندبال هیچگاه نتوانست او را به عنوان برندی برای خود (همچون ولاسکو در والیبال یا چیریچ در واترپلو) تبدیل کند تاثیرات مثبتی در هندبال ایران داشت، اما آیا حضور کوتاه مدت این مربی دردی از رشته جذاب هندبال دوا خواهد کرد؟ آیا مسئولان فدراسیون در تلاش هستند تا به هر قیمتی که شده این گوهر گرانبها را در تیم ملی حفظ کنند یا خیر؟ این سوالی است که شاید مسئولان فدراسیون بهتر بتوانند به آن پاسخ دهند.

حریفان اصلی هندبال ایران در آسیا کشورهایی همچون قطر، بحرین، کویت، عربستان، کره‌جنوبی و... هستند. ایران سال‌ها است که نتوانسته نمایش قاطع و قدرتمندی مقابل این تیم‌ها داشته باشد. شاید عیار واقعی هندبال ایران در نبرد با این تیم‌ها مشخص شود وگرنه کم گل خوردن از حریفان قدرتمند در میدان جهانی موضوعی نیست که بتوان به آن افتخار کرد! بدون شک مسئولان و اهالی هندبال هم به خوبی به این موضوع واقف هستند که ملی‌پوشان شایسته کشورمان نمایش خوبی از خود به جا گذاشتند، اما زمانی می‌توان از عنوان «افتخار» استفاده کرد که این نمایش درخشان همراه با نتیجه باشد.

حالا پرونده حضور ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان بسته شد و اهالی هندبال متوجه شدند که پتانسیل‌های خوبی در این رشته وجود دارد. مدیریت این نیروهای توانمند و حفظ سرمربی بزرگی همچون وویوویچ از جمله برنامه‌های اصلی فدراسیون باید باشد تا هندبال ایران یک بار دیگر به قله قاره کهن بازگردد و در ادامه بتواند در میادین جهانی موفق ظاهر شود. شاید تمام این موارد بستگی به انتخاباتی داشته باشد که تا چند وقت دیگر در هندبال برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ