درمان سرماخوردگی و سینوزیت با استفاده از طب سنتی

اقتصاد ایران: یکی از درمان‌های خانگی برای سرماخوردگی، سینوزیت و بیماری‌هایی که سیستم تنفسی فوقانی را درگیر می‌کنند، استفاده از بخور گیاهان دارویی است، بخور برای سرماخوردگی، می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد که مانع از خشک شدن مخاط تنفسی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، سرماخوردگی یکی از بیماری‌های شایع فصل پاییز و زمستان است که با شروع ماه مهر و آغاز سال تحصیلی در میان کودکان و نوجوانان بسیار دیده می‌شود. با این وجود با شروع فصل پاییز و زمستان و بازگشایی مدارس کمتر خانواده‌ای را می‌بینیم که در این فصل طعم سرماخوردگی، تب، سرفه و آبریزش بینی را نچشیده باشد. سرماخوردگی‌ها اگر چه انواع مختلفی دارند اما بیشتر به واسطه ویروس‌ها به افراد منتقل می‌شوند و عوارض و علائم آن آبریزش بینی، عطسه، گرفتگی سر، سردردهای خفیف، تب، ضعف، کوفتگی و گلودرد است.

یکی از درمان‌های خانگی برای سرماخوردگی، سینوزیت و بیماری‌هایی که سیستم تنفسی فوقانی را درگیر می‌کنند، استفاده از بخور گیاهان دارویی است، بخور برای سرماخوردگی، می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد و مانع از خشک شدن مخاط تنفسی می‌شود.

 

با تنظیم رطوبت داخل منزل، می‌توان سرماخوردگی را کاهش داد

محمدرضا نصیری، کارشناس و پژوهشگر طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: در فصل‌های سرد سال که رطوبت کاهش پیدا می‌کند، احتمال بروز بیماری‌های تنفسی و ویروسی نیز افزایش پیدا خواهد کرد، دلیل این موضوع هم خشک شدن مخاط تنفسی است که منجر به حرکت راحت‌تر ویروس‌ها و میکروارگانیسم‌های مضر به درون سیستم تنفسی فوقانی می‌شود.

وی با بیان اینکه با تنظیم رطوبت داخل منزل، می‌توان گلودرد، خشکی گلو و حتی سرفه‌های خشک را نیز کاهش داد، افزود: از دیگر مزیت‌های استفاده از بخور برای سرماخوردگی، بهبود تنفس است، دستگاه بخور با تنظیم میزان رطوبت داخل منزل، می‌تواند تنفس را راحت‌تر کند.

 

کمک به بهبود خواب شبانه

نصیری با بیان اینکه یکی دیگر از فواید استفاده از بخور برای سرماخوردگی این است که می‌تواند باعث بهبود خواب شبانه شود، گفت: افرادی که دچار بیماری سرماخوردگی هستند، به دلیل اینکه تنفس راحتی ندارند، شب‌ها به خوبی نمی‌خوابند، اما با کمک دستگاه بخور، می‌توان خواب را نیز با تنفس راحت‌تر به ارمغان آورد.

کارشناس و پژوهشگر طب سنتی بیان کرد: یکی از آزاردهنده‌ترین علامت در سرماخوردگی، گرفتگی بینی است، با کمک بخور گیاهان دارویی برای سرماخوردگی، می‌توان گرفتگی بینی را نیز درمان کرد.

 

اکالیپتوس یکی از بهترین گیاهان برای درمان سرماخوردگی است

وی با بیان اینکه اکالیپتوس یکی از بهترین گیاهان برای درمان سرماخوردگی است، عنوان کرد: بخور اکالیپتوس برای درمان سرماخوردگی می‌تواند یکی از بهترین بخورهای گیاهی باشد، به خصوص اینکه گیاه اکالیپتوس یک گیاه ضدعفونی کننده و خلط آور است، بو کردن اکالیپتوس می‌تواند باعث بهبود تنفس شود و گرفتگی بینی را نیز رفع کند؛ به همین یکی از بهترین بخورها برای سرماخوردگی، بخور اکالیپتوس است.

نصیری تصریح کرد: باید در نظر داشته باشید که از این بخور زیاد استفاده نکنید، می‌توانید از روش‌های دیگر مانند ماساژ دادن سینه با روغن اکالیپتوس برای بهبود علائم خودتان نیز استفاده کنید.

حذف آبریزش بینی با بخور کاه جو

کارشناس و پژوهشگر طب سنتی ادامه داد: کاه جو یکی از بهترین گیاهان برای درمان سرماخوردگی محسوب می‌شود که فواید بی‌شماری دارد، این بخور حتی می‌تواند مانع از بروز مشکلات تنفسی بیشتری شود، البته خاصیت کاه جو برای درمان سرماخوردگی، بیشتر مربوط به حذف آبریزش بینی است.

وی افزود: توصیه می‌شود  که بخور کاه جو برای سرماخوردگی و رفع علائم آبریزش بینی مورد استفاده قرار گیرد، همچنین این بخور برای رفع مشکلات پوستی نیز مفید است.

 

با بخور آویشن علایم سرماخوردگی را کاهش دهید

نصیری با اشاره به اینکه آویشن یکی از بهترین گیاهانی است که برای درمان سرماخوردگی و کاهش علائم آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: دمنوش آویشن می‌تواند یکی از بهترین روش‌های مقابله با سرماخوردگی محسوب شود، به همین خاطر، توصیه می‌شود که افراد حتماً از دمنوش آویشن استفاده کنند.

کارشناس و پژوهشگر طب سنتی اضافه کرد: بخور آویشن برای سرماخوردگی نیز فوق العاده است، افرادی که دارای علائم گلودرد، سرفه و خشکی گلو هستند، می‌توانند با کمک بخور آویشن، علائم خودشان را کاهش دهند.

 

 بخور جوش شیرین، یکی از بهترین انواع بخور برای سرماخوردگی است

وی با اشاره به اینکه بخور جوش شیرین، یکی از بهترین انواع بخور برای سرماخوردگی است، گفت: بخور جوش شیرین می‌تواند علائم بیماری سرماخوردگی را کاهش دهد، چون یک ضدعفونی کننده قوی است و باعث کنترل علائم سرماخوردگی می‌شود، البته ممکن است همه افراد از بخور جوش شیرین برای درمان سرماخوردگی، نتیجه نگیرند، بنابراین باید برای مشاهده نتایج بخور جوش شیرین برای سرماخوردگی، آن را امتحان کنید.

 

تأثیر بخور بابونه در کاهش علائم سرفه و تنفس سخت

نصیری با اشاره به اینکه مصرف بخور بابونه، در کاهش علائم سرفه و تنفس سخت بسیار موثر خواهد بود، ادامه داد: بابونه یک گیاه ضداسپاسم است و به همین خاطر، می‌تواند اسپاسم‌های ناشی از بیماری سرماخوردگی را کاهش دهد.

کارشناس و پژوهشگر طب سنتی اضافه کرد: گیاه بابونه دارای خاصیت ضد التهابی نیز است و به همین خاطر، می‌تواند التهاب ایجاد شده در مجاری تنفسی را تا حد زیادی کاهش دهد، گیاه بابونه با داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی، در درمان سریع‌تر بیماری سرماخوردگی نیز موثر است.

 

 بخور نعناع برای رفع گرفتگی‌های بینی و دستگاه تنفسی فوقانی

وی با اشاره به اینکه ترکیب بخور نعناع و آویشن، می‌تواند برای درمان سرماخوردگی فوق‌العاده باشد، تصریح کرد: یکی از دیگر انواع بخور برای سرماخوردگی، بخور نعناع است، بوی نعناع می‌تواند باعث باز شدن مجاری تنفسی شود و از تنفس سخت جلوگیری کند، از بخور نعناع می‌توان برای رفع گرفتگی‌های بینی و دستگاه تنفسی فوقانی استفاده کرد، این بخور در کنار داشتن خصوصیات متنوع و مفید، می‌تواند برای پوست نیز بسیار مفید باشد.

 

بخور گلاب، برای درمان سرماخوردگی

نصیری با اشاره به اینکه گلاب یکی از بهترین گیاهان برای درمان سرماخوردگی محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: گلاب خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد و حتی می‌تواند باعث کنترل علائم تنفسی بیماران مبتلا به سرماخوردگی شود، بخور گلاب یکی از بی‌خطرترین انواع بخور برای درمان سرماخوردگی محسوب می‌شود، بنابراین، همه افرادی که مبتلا به بیماری سرماخوردگی هستند، می‌توانند از بخور گلاب برای درمان سرماخوردگی استفاده کنند.

 

بخور بابونه درمانی برای سینوزیت

علیرضا محمدی کارشناس طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به بیماری سینوزیت گفت: سینوزیت به حالتی گفته می‌شود که سینوس‌ها عفونی و ملتهب شود و مخاط موجود در آن‌ها به راحتی تخلیه نمی شود، برای درمان سینوزیت طب سنتی توصیه‌های بسیار مفیدی دارد که یکی از آن‌ها استفاده از بخور گیاه بابونه است.

وی ادامه داد: یک مشت گل بابونه و نعنا و یا دو قاشق غذاخوری پودر آن را را داخل دستگاه بخور یا قابلمه آب می‌ریزید و به مدت ۲۰ دقیقه بخور با دم و بازدم شدید انجام می‌دهید، در بین بخور هر وقت چرک و عفونت در مخاط بینی زیاد شد آن را خالی می‌کنید و دوباره بخور را ادامه می‌دهید تا چرک و عفونت حسابی از بینی شما خارج شود.

محمدی با بیان اینکه نعنا عطر تندی دارد، این عطر تند و خواص ضد التهاب گیاه نعنا به آرام کردنِ لایه مخاطیِ دستگاه تنفسی کمک می‌کند، گفت: بابونه هم خاصیت آنتی بیوتیکی قوی در درمان سینوزیت دارد و التهاب مجرای تنفسی‌تان را از بین می‌برد.

این کارشناس طب سنتی تصریح کرد: این روش را به مدت یک ماه یک روز در میان انجام بدهید تا سینوزیت، گوش درد، گلودرد، سردرد که همه ناشی از سینوزیت است، درمان شود، در ضمن یک قاشق چایخوری پودر گل بابونه خشک و یک قاشق چایخوری نعنا را مثل چایی ۱۰ دقیقه دم کنید، روزی ۲ لیوان مصرف کنید.

 

سیر و پیاز را برای درمان سینوزیت بخور دهید

وی تصریح کرد: روش دیگر بخور، استفاده از سیر است، ۳ الی ۴ حبه سیر را در آب بریزید و اجازه دهید که با آن بجوشد، بخور با سیر را تا زمانی ادامه دهید که انسداد شدید، از بین برود.
محمدی با اشاره به اینکه بخور با پیاز نیز روشی مناسب برای بهبودی عفونت سینوس است، عنوان کرد: برای این کار نیز پیاز را به قطعات کوچک تقسیم کنید و در آب بریزید تا بجوشد، سپس مقداری از آب آن را در ظرفی ریخته و بخور را انجام دهید، جالب است بدانید که بوییدن پیاز در حالت عادی و بدون جوشاندن نیز می‌تواند تا حدی شما را به سمت بهبودی سوق دهد.

این کارشناس طب سنتی بیان کرد: در برخی از مطالعات مشخص شده است که بخور گیاهی مانند بخور اکالیپتوس نیز می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر روی درمان سینوزیت داشته باشد، به طور کلی، چون سینوزیت به همراه التهاب است، می‌توان از بخورهای گیاهی ضد التهاب مانند بخور اکالیپتوس برای درمان آن کمک گرفت.

 

برای افراد گرم مزاج بخور اکالیپتوس و برای افراد سرد مزاج بخور مرزنجوش توصیه می‌شود

وی با بیان اینکه برای باز شدن بویایی در زمان سرماخوردگی و غیر آن از بخور مرزنجوش استفاده کنید، گفت: معمولا برای افراد گرم مزاج از بخور برگ اکالیپتوس و برای افراد سرد مزاج از بخور مرزنجوش یا  بخور اسطوخودوس  استفاده می‌شود؛ این بخورها اگر به صورت هفت شب استفاده شوند و سپس سر و صورت گرم نگه داشته شود، معالجه سینوزیت حاد و مزمن است.

محمدی تصریح کرد: اگر نمی‌توانید مزاج بیماری‌تان را در سینوزیت تشخیص دهید؛ برای درمان کامل سینوزیت لازم است به مدت هفت شب قبل از خواب، از بخور ترکیب جوشانده اکالیپتوس، پونه، بابونه، مرزنجوش، اسطوخودوس و آویشن به مقدار مساوی استفاده کنید، بخور هر یک از گیاهان فوق نیز به تنهایی برای درمان سینوزیت مفید است.

این کارشناس طب سنتی ادامه داد: برای کاهش درد سینوزیت، بخور گرم ممکن است مؤثرتر باشد، اما برخی افراد که علاوه بر سینوزیت، مثلا به علت آلرژی، دچار تنگی‌نفس هستند، شاید نتوانند بخور گرم را تحمل کنند، برای این افراد دستگاه بخور سرد توصیه می‌شود.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ