نماینده مجلس:

سوداگران رها از گیرودار مالیاتی‌ تورم‌زایی می‌کنند

اقتصاد ایران: نماینده مجلس گفت: در کشور از تولیدکننده، کارمند و کارگر به راحتی مالیات اخذ می‌شود، اما بخش‌های تورم‌زای جامعه نظیر سوداگران و سفته‌بازان هیچ مالیاتی نمی‌پردازند، برای مهار این افراد اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه ضرورت است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،‌امان‌الله حسین‌پور  درباره آخرین وضعیت بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس اظهار داشت: ‌یکی از مشکلات کشور و از دلایلی که نقدینگی به سمت دلالی در بازار سکه، دلار، مسکن و طلا سوق پیدا می‌کند این است که یک ابزار نظارتی برای اخذ مالیات از این سوداگری‌ها وجود ندارد.

این نماینده مجلس بیان کرد: با عدم وجود این ابزار تنظیم‌گری، گلوی تولید در کشور ما فشرده شده است. از کارمند و کارگر به راحتی مالیات اخذ می‌شود ولی بخش‌های تورم‌زای جامعه مثل سوداگران، هیچ مالیاتی نمی‌پردازند.

وی ادامه داد: وضعیت اخذ مالیات در کشور ما اینگونه است که ما از بخش‌های خرد و ضعیف خیلی راحت مالیات می‌گیریم ولی از بخش‌های کلان و صاحب قدرت، مالیاتی گرفته نمی‌شود، بنابراین، این بخش‌ها نیز باید مالیات بپردازند که البته مالیات آنها نیز مقدار قابل توجهی‌ است، ولی متاسفانه ما از آنها مالیات نمی‌گیریم.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای ا‌سلامی گفت: ما با استفاده از طرح مالیات بر عایدی سرمایه می‌توانیم از این سوداگران مالیات بگیریم و این دلال بازی‌ها توسط طرح مالیات بر عایدی سرمایه جمع می‌شود؛ کسی که سکه و مسکن خرید و فروش می‌کند، باید مالیاتش را هم بپردازد.

حسین‌پور افزود: متاسفانه مسکن در کشور ما به یک ابزار درآمدی برای بخشی از جامعه تبدیل شده است، در صورتی که این نوع کالاها نباید سرمایه‌ای و درآمدی باشند و نقدینگی باید به سمت تولید هدایت شود، وقتی تولیدکننده باید مالیات بپردازد ولی در حوزه سوداگری هیچ ارگانی نیست که از این بخش مالیات بگیرد، طبیعتاً نقدینگی کشور به این سمت هدایت می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: عده‌ای دغدغه‌ای‌ مطرح می‌کنند مبنی بر اینکه ما شاید نتوانیم تفکیک درستی بین سوداگری و سرمایه مردم انجام دهیم و از این جهت، نمی خواهیم سرنوشت این طرح نیز به سرنوشت برخی از قوانین همچون قانون مالیات بر خانه‌های خالی که مجلس تصویب کرد ولی دولت نتوانست آن را به خوبی اجرایی کند، دچار شود.

این نماینده مجلس توضیح داد: با وجود اینکه طرح مالیات بر عایدی سرمایه اقدام مناسبی است اما لازم بود تا به این موارد توجه شود. به همین دلیل، این طرح به کمیسیون متبوع خود برگشت و بعد از رفع ایرادات، دوباره به صحن علنی مجلس برخواهد گشت.

وی تصریح کرد: اغلب نمایندگان مجلس موافق اجرای این طرح هستند و این بار این طرح به سرانجام خواهد رسید.

این نماینده مجلس یازدهم با تأکید بر ضرورت وجود یک ابزار تنظیم‌گری در کنترل قیمت دارایی‌ها، گفت: قطعاً وجود این ابزار در کنترل قیمت‌ها موثر خواهد بود، یکی از ریشه‌های افزایش قیمت ارز و سکه، رها بودن نقدینگی در کشور است، به همین دلیل سوداگری در کشور به یک شغل غیررسمی تبدیل شده و این مسئله روی افزایش قیمت‌ها در بازار تاثیر می‌گذارد.

حسین‌پور تأکید کرد: از مالیات بر سوداگری ‌تصویب و تبدیل به قانون شده و به درستی اجرا شود، می‌تواند تا حدودی دلالی و سوداگری را کنترل کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ