جزئیات جشنواره ملی مستند رادیویی "پژواک"

اقتصاد ایران: دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای حوزه مستند، اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار و برگزیدگان معرفی خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای حوزه مستند، اردیبهشت 1402 برگزار می‌شود. این جشنواره قرار است با شعار «صدای واقعیت، پژواک حقیقت» کار خود را آغاز کند و هدف از برگزاری این جشنواره، احیای ساختار مستند در برنامه‌های رادیویی است.

آن‌طور که گفته شده، جشنواره از اول مهر با اعلام فراخوان کار خودش را آغاز خواهد کرد و مراسم اصلی آن روزهای 19، 20 و 21 اردیبهشت در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار و برگزیدگان معرفی خواهند شد.

در جدیدترین اخبار شرکت‌کنندگان و علاقه‌مندان به مستند رادیویی تا دهم بهمن‌ماه زمان دارند آثارشان را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند. به گفته دبیر جشنواره، تمامی مراحل فرآیند دریافت و داوری آثار از طریق پایگاه اینترنتی جشنواره انجام می‌شود و داوران هیچ اطلاعی از نام تولیدکننده اثر ندارند و صرفاً در ملاک‌های داوری مشخص شده داوری خواهند کرد.

جشنواره پژواک اهدافی مانند شناسایی و معرفی استعدادها را دنبال می‌کند

در همین رابطه «حمیدرضا افتخاری» دبیر دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک گفت: این جشنواره امسال دومین دوره خودش را با شعار «صدای واقعیت، پژواک حقیقت» برگزار می‌کند و هدف از برگزاری این جشنواره، شناسایی و معرفی برترین آثار مستند رادیویی در سطح ملی و ایجاد رقابت سازنده بین مستندسازان و همچنین کشف و رشد استعدادهای حوزه برنامه‌سازی است.

افتخاری، جشنواره پژواک را یک جشنواره تخصصی برنامه‌های مستند در رادیو دانست و افزود: مستندهایی که با رویکردی خلاقانه و نوآورانه بر امیدآفرینی و نشاط اجتماعی، عدالت و عدالت‌خواهی، تقویت روحیه و احساس هویت و انسجام ملی، عدالت و عدالت‌خواهی، تقویت روحیه و احساس هویت و انسجام ملی، توجه به سبک زندگی ایرانی – اسلامی و همین‌طور فرهنگ و هنر ایرانی – اسلامی (با رویکرد هدایت فرهنگی) تأکید می‌کنند،‌ در این جشنواره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهند شد.

در بخش مردمی همه علاقه‌مندان می‌توانند شرکت کنند

دبیر دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواکشرکت مخاطبان در جشنواره را آزاد دانست و گفت: در بخش مردمی همه علاقه‌مندان به غیر از برنامه‌سازان صداوسیما که در رادیو مشغول فعالیت هستند می‌توانند شرکت کنند. شرکت عموم مردم در جشنواره رادیویی پژواک آزاد است و امسال از تمام علاقه‌مندان دعوت می‌کنیم در بخش مردمی با دو ساختار «مستند روایی» و «مستند گزارشی» در جشنواره شرکت و مستندهای 20 دقیقه‌ای تولید کنند و با مراجعه به سایت جشنواره به آدرس www.pejvak.irib.ir آثارشان را از بخش فراخوان ارسال کنند.

برنامه‌سازان صداوسیما فقط در بخش حرفه‌ای می‌توانند شرکت کنند

وی افزود: برنامه‌سازان صداوسیما فقط در بخش حرفه‌ای می‌توانند شرکت کنند. در بخش حرفه‌ای دو قسمت داریم. یک بخش موضوعی است که در واقع بخش اصلی است و می‌تواند فارغ از ساختار تولید شود. در این بخش 6 موضوع «انقلاب اسلامی، دفاع‌مقدس، استقلال و همبستگی ملی»، «جهاد تبیین و هدایت فرهنگی»، «جمعیت، فرزندآوری و تقویت نهاد خانواده»، «محیط زیست»، «شعار سال: تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» و «پاسداشت زبان فارسی» بخش موضوعی است.

افتخاری ادامه داد: در بخش ساختاری برنامه‌سازان حرفه‌ای می‌توانند در 6 بخش مستند محض، مستند بازسازی، مستند داستانی، مستند گزارشی، مستند چهره‌نگاری (مستند پرتره/بیوگرافی)  و مینی‌فیچر (MiniFeature) شرکت کنند ولی باید موضوع آن‌ها هم در قالب همان 6 موضوع بخش اصلی باشد.

فراخوان ساخت مستند برای حوادث تروریستی اخیر کشور

دبیر دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک تصریح کرد: فراخوان برای حضور در جشنواره، اوایل مهرماه امسال اعلام شد ولی متاسفانه با توجه به شرایطی که در کشور به‌وجود آمد، تصمیم گرفته شد بخش ویژه‌ای را به جشنواره اضافه و راه‌اندازی کنیم که این دو بخش با موضوع «شهدای مدافع امنیت» و «حوادث تروریستی» مثل حادثه ایذه و حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ(ع) و... هستند که هم مردم عادی و هم برنامه‌‍سازان حرفه‌ای می‌توانند در این دو بخش به ساخت مستند بپردازند و برای ما از طریق سایت جشنواره به آدرس www.pejvak.irirb.ir آثارشان را ارسال کنند.

پنج ویژگی را برای انتخاب آثار برگزیدگان در جشنواره ملاک قرار دادیم

وی درباره ملاک‌های داوری برای انتخاب برگزیدگان گفت: برای یک برنامه مستند، ملاک داوری متناسب با ملاک‌های تولید یک برنامه رادیویی است ولی برای آثار جشنواره پژواک، پنج ویژگی شامل پژوهش‌محور بودن آثار، ژرف‌اندیشی و عمیق بودن نگاه به مسئله و موضوع، وضوح و کیفیت شنیداری و همین‌طور پرداخت هنرمندانه فنی، اصالت محتوای اثر و بدیع بودن آن، و کارایی (هدف‌گذاری و انتخاب رویکرد مناسب) ملاک‌های اصلی برای انتخاب یک برنامه مستند در جشنواره است.

جشنواره پژواک محکی برای تولیدکنندگان مستند رادیویی است

افتخاری، جشنواره پژواک را محکی برای تولیدکنندگان مستند رادیویی دانست و گفت: از مخاطبان رادیو که علاقه‌مند به کار تولیدات رادیویی‌اند می‌خواهم این جشنواره را جدی بگیرند. آثاری که  به مرحله داوری راه پیدا کنند از طریق شبکه رادیویی مستند پخش می‌شوند و این جشنواره فرصتی است که علاقه‌مندان به تولیدات رادیویی مستند، خودشان را محک بزنند.

دهم بهمن، آخرین مهلت ارسال آثار برای جشنواره است

دبیر دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک در پایان با اشاره به استقبال مخاطبان و ارسال آثار از تمدید مهلت ارسال آثار خبر داد و گفت: با اینکه آخرین مهلت ارسال آثار تا اول بهمن ماه بود، ولی به دلیل استقبال خوبی که از سوی مخاطبان مواجهیم،  تاریخ ارسال آثار تا دهم بهمن ماه تمدید شده و با توجه به اینکه باید زمانی هم برای داوری آثار اختصاص داده شود، ‌به همین دلیل این مدت دیگر تمدید نخواهد شد. همچنین 24 اسفند برنامه‌های راه‌یافته به مرحله نهایی اعلام و چهارم اردیبهشت 1402 نیز اسامی نامزدهای دریافت جایزه اعلام خواهد شد.

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ