تلاش آرامکوی عربستان برای ورود به تجارت خودرو

اقتصاد ایران: منابع آگاه می‌گویند، شرکت آرامکو عربستان در تلاش است برای توسعه موتورهای با سوخت پاک با خودروسازان رنو و جیلی همکاری کند؛ در این صورت، این شرکت، نخستین تولیدکننده بزرگ نفت است که در تجارت خودرو سرمایه گذاری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، رویترز به نقل از سه منبع آگاه نوشت، شرکت خودروسازی رنو و هلدینگ خودروسازی جیلی چین در حال کار برای نهایی کردن قراردادی هستند تا شرکت آرامکوی عربستان را به عنوان سرمایه گذار و شریک در توسعه و عرضه موتورهای بنزینی و فناوری های هیبریدی وارد این قرارداد کنند.

این منابع آگاه افزودند، آرامکو، شرکت تولیدکننده نفت عربستان، پیش از این برای دریافت بیش از 20 درصد سهام یک شرکت فناوری نیرو محرکه جیلی- رنو مذاکراتی داشته است. این خودروسازان در تلاش هستند تا این شرکت را تاسیس کنند.

شرکت های بزرگ نفتی در سال های اخیر به منظور توسعه سوخت‌های پایدار و موتورهای هیدروژنی با خودروسازان همکاری می کنند اما اگر این قرارداد نهایی شود، آرامکو، نخستین تولیدکننده بزرگ نفت است که در تجارت خودرو سرمایه‌گذاری می کند چراکه افزایش خودروهای الکتریکی باعث کاهش تقاضا برای سوخت‌‌های معمولی می شود.

رویترز با استناد به سندی که به دستش رسیده است، نوشت، هدف این است که در سال جاری یک شرکت با ظرفیت تولید سالانه بیش از 5 میلیون «موتور و گیربکس هیبریدی و با آلایندگی کم» تاسیس شود.

این سه منبع آگاه گفتند، در صورتی که 20 درصد سهام این شرکت به آرامکو برسد، شرکت های رنو و جیلی در این همکاری مشترک هر کدام 40 درصد سهم خواهند داشت و ترکیبی از تولید موتورهای درون سوز (احتراق داخلی) تولید رنو و فناوری بنزینی و هیبریدی جیلی صورت می گیرد.

بر اساس این سند، سرمایه گذاری آرامکو برای حمایت از توسعه فناوری‌های کربن زدایی برای موتورهای بنزینی استفاده خواهد شد.

این شرکت همچنین به تحقیق و توسعه فناوری‌های پیشرانه، به ویژه راه حل های سوخت مصنوعی و فناوری های نسل بعدی هیدروژنی کمک خواهد کرد.

آرامکو سال گذشته نیز اعلام کرد، با شرکت هیوندای موتور برای مطالعه در مورد سوخت های پیشرفته ای که می توانند در موتورهای هیبریدی به منظور کاهش انتشار گازهای گلخانه ای استفاده شوند، همکاری می کند.

یک منبع آگاه گفت، قرارداد همکاری آرامکو با جیلی و رنو باید به تصویب و تایید هیئت مدیره این دو خودروساز برسد.

رنو و جیلی در نوامبر سال گذشته همکاری خود را اعلام کردند. هدف این دو شرکت «ایجاد یک رهبر جدید جهانی برای توسعه، تولید و عرضه بهترین پیشرانه های هیبریدی و پیشرانه های بسیار کارآمد ICE» اعلام شد.

زمانی که این دو شرکت این همکاری را اعلام کردند، 19 هزار نفر را در 17 شرکت پیشرانه استخدام و 3 مرکز تحقیق و توسعه راه اندازی کردند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ