هدایت صاعقه با پرتوهای لیزر ممکن شد

اقتصاد ایران: میله های جذب صاعقه از قرن ها قبل برای هدایت صاعقه استفاده می شدند، اما اکنون دانشمندان برای این کار از پرتوهای لیزر استفاده کرده اند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران به نقل از نیواطلس، میله جذب صاعقه یک چوب فلزی ساده است که از اصابت صاعقه به افراد جلوگیری می کند. اما بررسی دانشمندان نشان می دهد یک روش مناسب دیگر پرتاب لیزر پرقدرت به سمت آسمان است که باعث انحراف صاعقه‌ می‌شود. استفاده از این روش منجر به ایجاد صاعقه‌های لیزری می شود که از منطقه وسیع‌تری در برابر اصابت صاعقه محافظت می‌کند.

رعد و برق یکی از پر انرژی ترین رویدادهای طبیعی است که میلیون ها ولت را در کسری از ثانیه آزاد می کند. این امر می تواند مخرب بوده و موجب آسیب رساندن به ساختمان ها، قطع برق، ایجاد آتش سوزی و ایجاد جراحات و مرگ و میر باشد.

برای قرن‌ها بهترین دفاع در برابر صاعقه، صاعقه‌گیر بوده، یک چوب فلزی ساده که به ساختمان‌های بلند متصل شده و برق را جذب می‌کند و با خیال راحت به سمت زمین هدایت می‌کند. اما آنها برد محدودی دارند و یک صاعقه گیر 10 متری تنها می تواند از منطقه ای به وسعت 10 متر در اطراف خود محافظت کند. لذا این روش برای محافظت از ساختمانی به بزرگی یک فرودگاه یا مزرعه بادی، غیرقابل اجرا است.

اکنون، محققان در اروپا یک سیستم جدید موثرتر ساخته اند. سیستم رعد و برق لیزری (LLR) همانطور که از نامش پیداست در طول طوفان پرتوهای لیزر را به ابرها می تاباند تا مسیری با کمترین مقاومت برای عبور جریان الکتریسیته ایجاد کند و می تواند بردی بسیار بیشتر از صاعقه گیر داشته باشد.

ژان پیر وولف، یکی از محققان این طرح گفت: «زمانی که پرتو‌های لیزری با قدرت بسیار بالا به جو گسیل می‌شوند، رشته‌هایی با نور بسیار شدید در داخل پرتو تشکیل می‌شوند. این رشته ها مولکول های نیتروژن و اکسیژن موجود در هوا را یونیزه می کنند و سپس الکترون های آزاد را برای حرکت آزاد می کنند. این هوای یونیزه شده که "پلاسما" نامیده می شود، تبدیل به یک رسانای الکتریکی می شود.»

دانشمندان بر همین مبنا یک سیستم لیزری جدید با توان متوسط 1 کیلو وات ابداع کردند که حدود 1000 بار در ثانیه پالس منتشر کرده و در هر پالس یک ژول انرژی آزاد می‌کرد. این سیستم در قله سنتیس، بلندترین کوه در آلپ سوئیس، در نزدیکی برجی که هر سال حدود 100 صاعقه را به خود جذب می کند، برپا شد.عملکرد موفقیت آمیز این سیستم سطح مورد حفاظت را تا 180 متر افزایش داد.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ