سفیر ایران در بغداد در توئیتی عنوان کرد:

تهران حامی توسعه و ثبات عراق است

اقتصاد ایران: سفیر ایران در بغداد با انتشار توییتی اعلام کرد که تهران حامی توسعه و ثبات عراق است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،سفیر ایران در بغداد تأکید کرد که ایران با وجود همه اتهامات باطل، حامی اول توسعه و ثبات و پیشرفت عراق خواهد بود.

کشور عراق ,

«محمدکاظم آل صادق»، سفیر ایران در بغداد با انتشار توئیتی نوشت که ایران علیرغم همه اتهامات حامی اول توسعه و ثبات و پیشرفت عراق خواهد بود. هدف از این اتهامات باطل منحرف کردن افکار عمومی از علت اصلی بحران قیمت دلار در عراق است.

 

در هفته‌های گذشته، قیمت ارز در عراق به صورت ناگهانی افزایش پیدا کرد که این موضوع موجب نگرانی و گمانه‌زنی‌هایی در کشور شد. دولت عراق و بانک مرکزی تأکید کردند که این افزایش موقتی و نتیجه تغییر در سیستم فروش ارز است. ذخایر ارزی این کشور از 90 میلیارد دلار فراتر رفته است و این، پشتوانه قدرتمندی برای عبور از معضل ارزی کشور فراهم می کند

با وجود اینکه دولت عراق در وضعیت مطلوب و رکورد بی سابقه ای از دارایی های ارزی است اما برخی ناظران معتقدند که آنچه به نام «سرقت قرن» به مبلغ حدود 2.5 میلیارد دلار در عراق شناخته می شود پیامدهایی بر جریان نقدینگی و حواله های بانکی عراق (با جایگزینی دلار نقدی به جای حواله یا تبدیل سایر دارایی ها به دلار) داشته و باعث افزایش نرخ ارز شده است.

افزایش تدریجی بهای دلار در عراق بعد از آن آغاز شد که بانک مرکزی عراق در نتیجه تحریم وزارت خزانه داری آمریکا، چندین بانک و موسسه مالی این کشور را به بهانه احتمالی تامین مالی تروریسم از ورود به خرید و فروش ارز منع کرد.

تعدادی از ناظران اقتصادی عراق می گویند وزارت خزانه داری آمریکا اخیرا سه بانک را از ورود به حراج ارز منع کرده و همچنین مانع از حواله های 14 بانک شده و حواله ها را برگشت داده است؛ مساله ای که باعث شده بسیاری از بازرگانان، دلار نقد را در مقادیر زیاد خریداری کنند و همین امر، باعث افزایش بهای دلار شد.

بعضی ناظران عراقی درباره اظهارات رسمی مرتبط با نرخ ارز در عراق و نیز پیامدهای این وضعیت در حالی هشدار می دهند که به گفته آنها احتمال ورود عراق به دوره جدید تورمی به ویژه با توجه به تکیه اقتصاد عراق به واردات وجود دارد.

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ