کشاورزی؛ راهبردی ترین رویکرد جهان در 2023

اقتصاد ایران: رخداد‌های سال ۲۰۲۲ آنچنان آشکارا تلاقی بین تولید غذا و نظام ژئوپلتیک را به رخ جهان کشید که اغلب دولت ها، تامین امنیت غذایی را، فراتر از اقتدار نظامی و توسعه صنعتی، در جایگاه راهبردی‌ترین رویکرد خود قرار داده اند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، همزمان با آغاز سال جدید میلادی، مراکز مطالعاتی و پژوهشی و اندیشکده‌های تخصصی کشاورزی با اشاره به تبعات رخداد‌های مهم سال ۲۰۲۲ از جمله بحران در بازار جهانی مواد غذایی، پیش بینی کردند که کشاورزی و تولید غذا مهمترین دغدغه دولت‌ها در سال ۲۰۲۳ خواهد بود.

با تداوم تغییرات اقلیمی، وقوع خشکسالی و کم آبی حتی در قاره پرآب اروپا و تشدید بحران در بازار مواد غذایی به دلیل جنگ در اوکراین، تامین امنیت غذایی چنان جلوه‌ای گرفت که سرسخت‌ترین آرمانگرایان نیز به وضوح دریافتند تمام راهبرد‌های سیاسی، نظامی و اجتماعی برای رسیدن به غذا، عبور کردنی است.

وقتی دولت امریکا باوجود شعار‌ها و تبلیغات گسترده ضد روسی و تاکید مداوم بر لزوم تحریم این کشور، در عمل، مبادلات کشاورزی با روسیه حتی در حد کود حیوانی را افزایش داد و آشکارا به تاجران و تولیدکنندگان تضمین داد که تحریم‌ها در عمل اعمال نخواهد شد، یا زمانی که متحدان اروپایی امریکا تمام هم و غم خود را معطوف به باز نگه داشتن مسیر ترانزیت غلات و دانه‌های روغنی در دریای سیاه کردند، جهان باتجربه، آشکارتر از همیشه دریافت که حرف‌ها و شعار‌ها فقط حرف و شعارند و برای دنیای پر ادعای لیبرالیسم؛ گندم اوکراین، با ارزش‌تر از جان کودکان این کشور است.

تاسف دولتمردانی که ناامید از اوضاع بازار، کشور به کشور در جستجوی فروشنده واقعی سفر می‌کردند، زمانی دوچندان شد که دریافتند از سال ها پیش غربی‌ها خود را برای چنین روز‌هایی آماده کرده بودند.

اکنون، غربگرا‌ترین دولت‌ها نیز، بجای دلخوش کردن به وعده‌های غرب، به فکر تامین امنیت غذایی با تکیه بر بازوی خود افتاده اند.

از همین رو، اندیشکده‌ها و مراکز مطالعاتی تردیدی ندارند که چه در کشور‌هایی که از چندین دهه پیش، کشاورزی را طبق برنامه‌ای جامع پیش می‌برند و چه در جوامعی که به تازگی درگیر آثار خشکسالی یا تبعات بحران در تجارت شده اند، کشاورزی راهبرد اصلی سال ۲۰۲۳ خواهد بود.

بر اساس تحلیل‌های منتشر شده، در میان حوزه‌های مختلف زنجیره تولید غذا که از سال ۲۰۲۳ با سرعت بیشتری گسترش خواهند یافت، روش‌های دانش بنیان و فناوری‌های نوین جایگاه ویژه‌ای دارند و اغلب کارشناسان معتقدند که افزایش سطح نفوذ تجهیزات و روش‌های نوین در بخش کشاورزی، امسال فراتر از آنچه پیش از این تخمین زده می‌شد، سرعت خواهد گرفت.

داده‌ها و شواهد نشان می‌دهد که بیشترین نفوذ فناوری و روش‌های دانش بنیان در بخش‌های داشت و پرورش، حمل‌ونقل، ذخیره و مدیریت توزیع رخ خواهد داد.

از همین روست که مشاوران بازار سهام، مشتریان خود را به سرمایه گذاری روی تولیدکنندگان ابزار و تجهیزات کشاورزی تشویق می‌کنند و در این میان، بر تجهیزاتی که بر عملکرد محصول و بهره وری تاثیر می‌گذارند، امیدوارترند.
این تجهیزات شامل طیف گسترده‌ای از ابزار و اقلام، از انواع کود و رطوبت سنج‌ها گرفته تا سیستم‌های سنجش از راه دور، هواپیما‌های بدون سرنشین و ماشین آلات هوشمند می‌شود.

فناوری‌های افزایش بهره وری در تولیدات گلخانه‌ای و دامداری‌ها و روش‌های مدیریت (اتوماسیون) نیز آینده خوبی خواهند داشت و تلاش برای به حداقل رساندن مصرف آب، تولید طبیعی‌تر و کاهش استفاده از آفت کش نیز با جدیت دنبال خواهد شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ