با تولید بیش از 200 هزار دستگاه خودرو؛
زمستان بی سابقه ای را در ایرانخودرو رقم می زنیم
اقتصاد ایران: مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو تولید باثبات، در تیراژ بالا و به صورت کامل را سه شاخص اصلی تولید در سال ۱۴۰۱ دانست و اعلام کرد: به دنبال افزایش تیراژ هستیم و با کمک تمامی همکاران در زنجیره تامین و تولید، با تولید بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو، زمستان بیسابقهای را در تاریخ ایران خودرو رقم میزنیم.
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، مهدی خطیبی در نشست به رییس هیات عامل ایدرو، با تاکید بر تولید با تیراژ بالا و با شرایط باثبات و پایدار در ایران خودرو، تصریح کرد: در سنوات گذشته سهم خودروهای داخلی از کل تولید به اندازه فعلی نبوده و اگر در مقعطی تیراژ تولید سالانه به 700 هزار دستگاه رسیده، روزانه بیش از هزار دستگاه به صورت مونتاژی در کنار تیراژ قابل توجه وانت تولید میشده است.
خطیبی در پاسخ به اظهار نظر برخی افراد مبنی بر محاسبه خودروهای تکمیل شده به عنوان آمار تولید امسال، با بیان این که در بهمن ماه سال گذشته بیش از 82 هزار خودرو ناقص در پارکینگ ها متوقف بود و امسال را نیز با 60 هزار خودرو ناقص آغاز کردیم، تصریح کرد: تولید کامل امسال با تولید کامل سال گذشته مقایسه می شود ضمن این که آمار سال گذشته نیز نشان می دهد 39 هزار دستگاه خودرو ناقص از سال قبلتر به سال گذشته منتقل شده بود.
مدیرعامل ایران خودرو تصور راحت بودن تکمیل خودرو ناقص نسبت به تولید کامل را نادرست خواند و گفت: کامل کردن بسیاری از محصولات ناقص به خصوص در سایت تولیدی تبریز با توجه به حساسیت مسایل کیفی، با سختی زیادی همراه بوده است.
وی با اشاره به اظهارات وزیر صمت مبنی بر کاهش 15 درصدی قیمت خودرو با قیمتهای ثابت سال 1400، تصریح کرد: افزایش هزینه مواد اولیه و نهادههای تولید 6900 میلیارد تومانی و دستمزد اگر به قیمت سال 1400 به صورت ثابت درنظر گرفته شود، ایران خودرو امسال به میزان 44 درصد نسبت به سال1400 اقتصادیتر اداره میشود.
وی افزود: حتی در صورت عدم محاسبه هزینه مواد اولیه و دستمزد، بیش از 14 درصد ایران خودرو را اقتصادیتر مدیریت میکنیم که ناشی از صرفهجویی بیش از 2100 میلیارد تومانی عبور مستقیم و 8200 میلیارد تومانی تغییر ترکیب تولید است.
مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به تعهدات معوق نیز اظهار کرد: در صورتی که نسبت معوقات را با برنامه تولید سال مقایسه کنیم، اعداد قابل توجهی حاصل می شود که نشان از مدیریت اقتصادی مجموعه است.
وی ضمن انتقاد از قیمتگذاری دستوری، گفت: در حالی که ایران خودرو سهم تعدادی بالای 50 درصد بازار را در اختیار دارد، سهم آن از نقدینگی حاصل از فروش تنها 39 درصد است.
خطیبی افزایش قیمت بازار به دلیل عرضه در بورس کالا را غیر واقعی خواند و گفت: افزایش قیمت به دلایل دیگری از جمله تغییر در شاخصهای کلان اقتصادی صورت گرفته است.
وی در زمینه توسعه محصول نیز اظهار کرد: در پروژه TF21 با تعریف زمان 18 ماهه از مرحله طراحی تا تجاریسازی محصول رکورد جدیدی را رقم خواهیم زد و با توجه به استفاده از تجهیزات برخی خطوط فعلی و قدیمی، صرفه جویی قابل توجهی در زمینه تجهیز خطوط تولید خواهیم داشت.
خطیبی از ساخته شدن نمونه صنعتی ریرا و ارسال برای آزمونهای مختلف خبر داد و گفت: این محصول که طراحی آن برای تولید نسخه برقی نیز پیش بینی شده است در زمان مقرر که نیمه سال آینده است عرضه خواهد شد.
وی همچنین از رونمایی خط تولید موتور ارتقا یافته طی هفته آینده خبر داد و گفت: به زودی دو محصول دیگر نیز با همکاری شرکای خارجی گروه صنعتی ایران خودرو به سبد تولیدی این مجموعه اضافه خواهد شد.
خطیبی افزود: در توسعه حوزه برق و الکترونیک هدف این است که ایران خودرو پس از سالها کارفرما شده و به این ترتیب دستور نقشه به ایران خودرو بازمیگردد.
وی صادرات امسال را دارای دو شاخصه مهم دانست و از بازگشت به بازارهای گذشته خبر داد و گفت: در حال حاضر صادرات ایران خودرو زیانده نیست و نحوه محاسبه قیمت تمام شده اصلاح شده و تکلیف پرداخت و دریافت وجه نیز مشخص است و صادرات به صورت کاملا اقتصادی صورت میگیرد، در حوزه صادرات قطعات ریختهگری نیز رشد سه برابری را تجربه کردهایم.