دبیر ستاد توسعه زیست فناوری اعلام کرد:

صادرات محصولات بیوتکنولوژی ایران به ۱۷ کشور جهان

اقتصاد ایران: دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه ۷۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه بیوتکنولوژی فعالیت می‌کنند گفت: محصولات زیستی این شرکت‌های دانش بنیان تاکنون به ۱۷ کشور صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، دکتر مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری امروز در نشستی خبری گزارشی از فعالیت‌های این ستاد ارائه کرد.

وی گفت: یکی از فرهیختگی های خوبی که در کشور انجام شد این بود که از دو دهه قبل گروهی از دانشمندان کشور تلاش داشتند زیست فناوری را رشد دهند. از این رو کمیته زیست فناوری با این قدمت تشکیل شد.

قانعی با بیان اینکه همان زمان کمیته زیست فناوری به شورای زیست فناوری تبدیل و بعد از مدتی تشکیل شد، گفت: بعد از آن ستاد توسعه زیست فناوری قبل از ایجاد معاونت علمی راه اندازی شد و فعالیت‌های این دانشمندان ذیل این ستاد به انجام می‌رسید.

وی افزود: ستاد توسعه زیست فناوری وظیفه‌ای دارد که آن هم برنامه ریزی، هماهنگی، هم افزایی و حمایت در ستاد است که این وظیفه در شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخص شده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با بیان اینکه این ستاد در صدد است که سه درصد اقتصاد زیستی جهان را برای ایران محقق کند گفت: حوزه زیست فناوری در جهان تأثیرات شگرفی در اقتصاد دارد و توانسته اشتغال و رشد کشورها را تا حد زیادی به نقطه مطلوب برساند. زیرا بیشترین بخش مربوط به تحقیق و توسعه کشورها در حوزه بیو بوده است؛ دلیل رشد این حوزه، ورود رشته‌ها و حوزه‌های دیگر به بخش بیوتکنولوژی است که این چنین با یک تحولی روبرو شده و محققان در مرز دانش حرکت می‌کنند.

۷۰۰شرکت دانش بنیان در حوزه زیست فناوری فعالیت می کنند

وی گفت: در حال حاضر ۷۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه زیست فناوری فعالیت می‌کنند و برخی از این شرکت‌ها توانسته اند محصولات زیستی خود را به ۱۷ کشور صادر کنند.

قانعی با بیان اینکه محققان کشور در حوزه بیوتکنولوژی در مرز دانش فعالیت می‌کنند گفت: mRNA یکی از حوزه‌های فعالیت‌های دانش بنیان کشور بوده که از اهمیت بالایی برخوردار است و پیش بینی می‌شود حدود ۵ سال آینده چند نوع واکسن، روش درمانی و شیوه‌های تشخیص به دنیا عرضه شوند که در حوزه mRNA هستند. بدین واسطه بسیاری از واکسن‌های قدیمی از رده خارج می‌شوند.

مجوز تحقیق در mRNA

دبیر ستاد توسعه فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با بیان اینکه کرونا فرصتی بود که بتوانیم مجوز تحقیقات در زمینه mRNA را اخذ کنیم ادامه داد: این یعنی به فناوری دست پیدا کرده ایم که می‌توانیم برای تولید محصولات مختلف در حوزه‌های درمان، واکسن و شیوه‌های تشخیصی ورود کنیم.

وی تصریح کرد: خوشبختانه یک شرکت دانش بنیان که اقدامات واکسن mRNA را انجام داد توانسته در زمینه واکسن سرطان ورود کند؛ این شرکت طی دو ماه آینده می‌تواند محصولات خود در این زمینه را به تولید برساند و در حالی که تکنولوژی‌های قدیمی شاید به ۱۰ الی ۲۰ سال نیاز داشته باشند. این همان مرز دانشی است که تکنولوژی پیشرفته‌ برای کشور به همراه دارد.

فعالیت شتاب دهنده‌های زیر نظر ستاد در زمینه توسعه فناوری کریسپر

وی با بیان اینکه فناوری کریسپر از دیگر تکنولوژی‌هایی است که نیاز به توسعه در کشورها دارد گفت: این فناوری در کشور ما وجود دارد و برای توسعه آن راه اندازی شتاب دهنده‌های فعال در این زمینه را استارت زدیم. خوشبختانه این فناوری در ایران به خوبی پیشرفت کرده و پروژه‌هایی در حال انجام است.

ورود به حوزه بیوسنسورها توسط محققان کشور

قانعی با اشاره به دیگر حوزه زیست فناوری که پژوهشگران کشور به آن ورود کرده اند گفت: بیوسنسورها از دیگر حوزه‌های زیست فناوری است که به عنوان مثال در اندازه گیری قند خون بکار می‌رود. استفاده از بیوتکنولوژی در ساخت سنسورها تا حد زیادی می‌تواند به مردم کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: شتاب دهنده دیگری در زمینه توسعه بیوسنسورها در حال کار است تا محصولات آنها وارد بازار شود.

وی با بیان اینکه حدود ۸ سال طول کشید که بتوانیم نقشه زیست فناوری دنیا را به دست آوریم، گفت: اما بعد از آن ۴ سال طول کشید که بتوانیم بر اساس یک مدل، افراد علمی را در دانشگاه‌های کشور شناسایی کنیم.

قانعی تصریح کرد: همچنین توانستیم به واسطه پروژه‌هایی در حوزه زیست فناوری با دانشگاه‌ها وارد قرارداد شویم و این گونه تقسیم کار ملی انجام دهیم.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با تاکید بر اینکه اکنون شاهد بلوغ و تجاری سازی در حوزه بیوتکنولوژی هستیم، گفت: شاید ۱۰ سال دیگر لازم نباشد ستاد توسعه زیست فناوری فعالیت کند زیرا در آن زمان شرکت‌ها به بلوغ رسیده اند و دانشگاه‌ها را برای توسعه محصولات خود و مقاصد علمی شان بکار گرفتند.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه داروهای زیستی تمرین بزرگی در کشور شروع شده است گفت: اقدامات محققان در حوزه داروهای زیستی منجر شده برخلاف پیچیدگی‌های دانش تولید داروهای بیوتکنولوژی، پیشرفت چشمگیری داشته باشیم و داروهایی توسط شرکت‌های داخلی به تولید برسانیم.

تحریم‌ها علیه ایران تبدیل به فرصت در حوزه بیو شد

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه تحریم‌ها علیه ایران تبدیل به فرصت در حوزه بیو شد، افزود: شرکتهای زیست فناوری در ایران توانستند تحریم را تبدیل به فرصت کنند. به عنوان مثال در صورت نبود تحریم می توانستیم مولکول دارویی را از یک شرکت خارجی تهیه کنیم اما تحریم باعث شد نتوانیم وارد کنیم و خودمان موفق به تولید آن شدیم.

وی با بیان اینکه کشور ما در تولید داروهای بیوتک رتبه بین سوم و چهارم را در آسیا به خود اختصاص داده است افزود: ما در کشورمان توانسته ایم پیچیده‌ترین فناوری‌ها را در تولید محصولات بیو بکار بگیریم که این در زمینه‌های واکسن، گیاهان دارویی و … بوده است؛ اکنون به مرحله‌ای رسیده ایم که به بیوتکنولوژی مسلط هستیم.

کشور بی نیاز از واکسن کرونا شد

قانعی گفت: ما توانستیم در طول دوره کرونا ۶ فناوری را در تولید واکسن کووید ۱۹ توسعه دهیم و اکنون ۶ واکسن داریم.

وی با بیان اینکه ما شش ماه در تولید واکسن کرونا از سایر کشورها عقب بودیم گفت: این عقب ماندگی به دلیل تحریم بود اما توانستیم بعد از آن به توسعه واکسن‌های مختلف در کشور برسیم. به طوری که در سازمان جهانی، نام ایران در صدر لیستی آمد که توانسته 6 فناوری را برای تولید 6 واکسن داشته باشد.

ضرورت اختصاص ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی به بیوتکنولوژی

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری گفت: باید کشور پیشنهاد ستاد را قبول کند و ۱۰ درصد تولید ناخالص مالی را به بخش بیوتکنولوژی اختصاص دهد؛ این خواهش ما به حکمرانی است تا بتوانیم مشکلات حوزه بیو را حل کنیم.

بیوتکنولوژی باعث امنیت غذایی می‌شود

قانعی با تاکید بر اینکه ما در حوزه امنیت غذایی با مشکلاتی مواجه هستیم ادامه داد: امنیت غذایی که از چرخه نهاده‌های دامی به چرخه غذایی انسان وارد می‌شود می‌تواند متأثر از زیست فناوری پیشرفت شگرفی کند به طوری که با استفاده از بیوتکنولوژی واردات نهاده‌های دامی که به میزان ۳ میلیون دلار است کاهش یافته و به همین میزان امنیت غذایی توسعه یابد.

وی اضافه کرد: همچنین بیوتکنولوژی می‌تواند بر اساس برنامه ریزی هایی که در ستاد داریم واردات ۱.۸ میلیون دلاری حوزه سلامت را کاهش دهد.

قانعی تصریح کرد: این خواسته ما است که بتوانیم با توسعه بیوتکنولوژی اقتصاد زیستی را تحت تأثیر قرار دهیم زیرا مقام معظم رهبری هم به این موضوع توجه ویژه ای داشته اند. همچنین رئیس جمهور با توجه به مسئله اقتصاد دانش بنیان، در ادامه نام معاونت علمی، اقتصاد دانش بنیان را نیز اضافه کردند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ