" حكمراني نو" دکتر قالیباف و چند سوال؟!

اقتصاد ایران: چندوقتي است كه آقاي قاليباف موضوع "حكمراني نو " رامطرح مي كند! سوژه اي كه هيچ تعريف مشخص ومحتوايي ازآن استخراج نشده است ودرحديك شعارباقي مانده است ودراين شرايط كشور بيشتر به يك "ژست وپز سياسي" وشعارانتخاباتي شبيه است تا يك هدف واستراتژي ماندگاروچاره ساز.قاليباف ودوستانش درتحليل هاي درون گروهي خود دوره رياست رئيسي را يكدوره اي مي دانند وازهمين الان هم تبليغات انتخاباتي خودراشروع كرده اند،ازطرفي فعال شدن علي لاريجاني نيز همين تفكررابه ذهن متبادرمي كند.

فرهاد خادمی؛روزنامه نگار: دراين فرصت برآنم كه موضوع حكمراني نوكه توسط قاليباف است مطرح شده است رابررسي كنيم. دربادي امر بايدبگوييم آقای قالیباف حتي دركسوت رياست قوه مقننه در کشور کاره‌ای نیست که بخواهد درباره حاکمرانی نو تصمیم بگیرد.ايشان حتي درحدهمين مسئوليتي كه دارند؛ نتوانستند مديريت درستي را اعمال بكنند وشاهد مصوبات آنچناني وبلبشوي سياسي درمجلس هستيم كه نشان مي هدمجلس يازدهم ازكجا وازكدام نقطه ها دچارضعف شديد است.
مطرح شدن اين سوژه ازسوي "سردار؛دكتر؛خلبان قاليباف"نگارنده را به چندسال پيش برد كه وي دريك نامه تمام عيار خطاب به جوانان موضوع "نواصولگرايي" را مطرح كرده بود!
بامطرح شدن نواصولگرايي عده اي تصوركردندوي قصد دارد چرياني تازه ونو دردر دل اصولگرایی ایجاد نماید و با کلمه “نواصولگرایی” قصد دارد خرج خود را ازاین جریان جدا نماید! وي زماني اين نامه را منتشركرد كه شهردار تهران بودوبا طرح موضوع “لزوم تغییر اساسی در نحوه کنش جریان اصول‌گرایی”؛ مواردی را مطرح نمود که خودشان در طی دوران فعالیت‌های سیاسی‌شان عامل به عمل به آن‌ها نبوده‌اند و بنظرمي رسيدكه قصدداردبه‌نوعی با گذشته خود خداحافظی کنند و طرحی نو دراندازند!كه باگذشت بيش از5سال ازانتشارنامه مذكور بايد ازايشان پرسيد سرنوشت آن نامه وسوژه "نواصولگرايي" به كجا رسيد؟كه حالا تز حكمراني نو را مطرح مي كنيد؟درآن نامه قاليباف به ضرورت اجرایی شدن موضوع "انتقاد و انتقاد از خود"در جریان اصولگرایی سخن رانده بودكه الان بايد از خودایشان بپرسیم پس موضوع خودانتقادی در میان جریان اصولگرایی چه سرانجامي پيدا كرد وخروجي اين تز چه بود؟ايشان بگوينددركدام بیانیه رسمی به افکار عمومی؛ از خطاهایتان و رفتن در مسیر اشتباه در حوزه سیاست و اجتماعی حرفی نمی‌زنید؟سخني گفتيد؟وچرا با مردم سخن نگفتید و در خصوص رفتارتان توضیحی ندادید؛ شاید به این امر متمسک شوید که جریان رقیب از این خوداننقادی شما سوءاستفاده کند؛ خب بکند چه اشکالی دارد؟ مگر همه 80 میلیون ایرانی رقیب شما هستند که توضیح ندادید؛ ضمن اینکه یک سیاستمدار صادق ازاینکه حتی مورد تمسخر واقع شود از اصول خود دست نمی‌کشد؟وقطعا براين باورم كه موضوع حكمراني نو قاليباف نيز به مانند آن نامه بدست فراموشي سپرده خواهد شد ودرحديك شعارابتروبي خاصيت خاك خواهدخورد!!البته آقاي قاليباف بايدبه افكارعمومي توضيح دهد؛وقتي از سال‌ها پیش جریان “پیشرفت و عدالت” را راه اندازی کردید، چرا در طی این سال‌ها که دو انتخابات ریاست جمهوری و مجلس برگزار شد هیچ مانیفست مشخص و برنامه‌ای که مختص خودتان باشد را به‌صورت علنی منتشر نکردید؟ آقای قالیباف بگذارید به عنوان یک اصولگرای معتقد به آنچه رهبر فرزانه انقلاب در ترسیم اصولگرایی فرموده‌اند؛ بگویم متاسفانه انحصارطلبی در قدرت و طرد نیروهای جوان و بازنشسته نشدن هادیان جریان اصولگرایی؛ آنقدر شدید هست که حتی می‌توان گفت این چسبندگی به قدرت در جریان اصولگرایی موروثی؛ قبیله‌ای و خانوادگی شده است که این جریان حاضر به پذیرش “نوزایی” و “نواندیشی” فکری و دریافت دیدگاه‌های نسل جوانتر نیست و همیشه صاحبان رأی و اندیشه را متاسفانه در حلقه‌های سوم و چهارم قرار داده‌اند و نظراتشان را به هیچ گرفته‌اند وهمین معضل مهم و اساسی وجود دارد که جریان اصولگرایی دچار ریزش رأی وعدم استقبال شده ومي شود. و سوال اصلی‌تر اینکه شما چرا جریان خودساخته‌تان را به یک حزب عمومی و فراگیر تبدیل نکردید تا تکلیف خودتان با مردم و جریانات سیساسی موجود روشن شود؟بااين عقبه فكري وعملي شكست خورده مي خواهيد الانهم باز تز حكمراني نو را مطرح كنيد؟؟

بايدبه ايشان متذكرشدباور کنید که سبک زندگی مردم طی این یک دهه گذشته به شدت تغییر کرده و خواست و ذائقه مردم و به ویژه نسل جوان امروزی به مدد خیل رسانه‌های عمومی؛ شبکه‌های مجازی و ماهواره و…. دچار تحول و دگرگونی‌های فراوان شده و این امر مهم متاسفانه از دید شما و دوستان هادی جریان اصولگرایی؛ مخفی مانده و به تغافل عمدی از کنارش رد شده‌اید. نخواستید همپای این تغییرات برنامه‌های مدون اصولی و منطبق با این خواست‌ها طراحی و اجرایی کنید و همیشه به دنبال حتی نفی و نادیده گرفتن این خواست‌ها و تغییرات برآمدید و مردم این را فهمیده‌اند.اين مسائل درحكمراني شما چه درجه ازاهميت برخوردارند؟آقای قاليباف بیایید کمی صادق باشیم؛ شمایی که باآن نامه “عبور از اصولگرایی ” را کلید زدید؛ به نقش خودتان در قصور و اشکالات و نارسایی‌های جریان اصولگرایی اعتراف کنید؛ شما نمی‌توانید بدون اینکه خودتان را در برابر وجدانتان و وجدان افکار عمومی محاکمه کنید؛ “طرحی نو و حرفی نو” دراندازید.آقای قالیباف؛ حالا كه مجدداحرفي جديد مطرح کرده ايد باید ازشما بپرسیم که چرا مسائل را مبهم وغيرشفاف مطرح می‌کنيد؟ اگر واقعا می‌خواهيد اقدامی انجام بدهيدخيلي شفاف وپوست كنده به افكارعمومي اين تصمیمات در کجا گرفته می‌شود و قرار است باتزحكمراني نو چه کاری انجام دهند؟آقاي قاليباف درآن نامه نوشته بوديد“چگونه و با چه روشی می‌توان از اصول‌گرایی به سمت نواصول‌گرایی حرکت کرد؟”؛ در پاسخ به این سوالتان باید بگویم شما به‌عنوان نویسنده نامه قبل از هر چیز باید تکلیف و تعریف اصولگرایی و نو اصولگرایی را مشخص کنید؛ شما در یک کلی گویی زیرکانه و با فرار از پاسخ به افکارعمومی این سؤال را مطرح می‌کنید؛ و ژست اپوزیسیونی می‌گیرید ومی‌خواهید “مارتین لوترکینک” جریان اصولگرایی باشید اما برای مخاطبین خود نمی‌گویید که: اصولگرایی چه بود؟ چه ناکارآمدی داشت؟ که اینک تز"حكمراني نو"را مطرح می‌کنید؛ به افكارعمومي نگفتيد نو اصولگرایی چیست؟ مزیت‌ها و برتری‌هایش بر اصولگرایی سنتی چیست؟ شباهت‌ها و اشتراکاتش با اصولگرایی سنتی چیست؟ و اصولا در نواصولگرایی به دنبال چه هستید؟ وايضا همين سوالات را ازشما درخصوص حكمراني نو داريم! قطعاً و یقیناً بدون اعتراف و انتقاد شدید از خودتان؛ مردم و جوانان در خیرخواهی شما و سیاست‌های شما شک می‌کنند و این تز و محتویاتش برایشان باور ناپذیر می‌شود. لطفاً یکبار دیگر آن نامه‌تان را بخوانید و اشکالات مستتر در آن را که گوشه کوچکی‌اش را برایتان گفتم “بازخوانی و ویراستاری مجدد کنید” وبه ده‌ها سؤال مطرح شما در این نامه پاسخ علنی و آشکار بدهید و آنوقت به میدان یک جریانسازی جدید بیایید. باقی بقایتان.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ