۲ شرط اساسی برای موفقیت عرضه خودرو در بورس کالا

اقتصاد ایران: عضو هیات مدیره انجمن همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور گفت: عرضه خودرو در بورس کالا با دو شرط اساسی حاکمیت مکانیسم عرضه و تقاضا و عرضه کافی از سوی خودروساز، منفعت مصرف‌کننده و زنجیره تامین خودروسازی را به دنبال دارد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، یکی از ویژگی های مهم بورس کالا، شفافیت است به گونه‌ای که جزئیات معاملات برای همگان قابل استخراج بوده و به عبارتی شرایط بازار یک محصول خیلی سریع در داده‌های بورس کالا قابل رویت است. درباره بازار خودرو نیز با وجود شرایط تولید و عرضه و تقاضا، اما آمارها بیانگر روندی مثبت برای فعالان بازار خودرو و مردم به عنوان مصرف کنندگان است.

از آغاز معاملات خودرو در بورس کالا تاکنون، 25 هزار و ٧٤٢ دستگاه خودرو معامله شده است که بررسی میانگین قیمت کشف شده در بورس با قیمت های بازار غیررسمی (در زمان معامله) نشان می‌دهد که منفعت خریداران خودرو از بورس، بیش از 2هزار و 700میلیارد تومان بوده است.

در این زمینه، «ابراهیم دوست‌زاده»، عضو هیات مدیره انجمن همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور افزود: بورس با داشتن دو شرط می‌تواند بهترین کارایی را برای ارزش‌گذاری و فروش خودروها داشته باشد.

وی بیان داشت: شرط نخست، این است که با حداقل دخالت دولت کار کند و شاهد باشیم به عنوان یک بازار رقابتی، مکانیسم عرضه و تقاضا در آن تعیین‌کننده است؛ البته نقش نظارتی دولت باید با قوت وجود داشته باشد.

دوست‌زاده ادامه‌داد: شرط دوم، عرضه کافی انواع خودرو در بورس است تا به واسطه عدم‌عرضه کافی شاهد قیمت‌گذاری اشتباه نباشیم.

وی خاطرنشان‌کرد: در این صورت، بورس کالا به‌عنوان بهترین گزینه و راهکار برای عرضه و فروش خودرو در میان‌مدت و بلندمدت خواهد بود.

عضو هیات مدیره انجمن همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور یادآور شد: اکنون که چند ماهی از عرضه خودروها در بورس کالا می‌گذرد، همچنان برخی نارضایتی‌ها را شاهدیم و اساسا نمی‌توان در مدت زمان کوتاه انتظار پیشبرد بدون اشکال کار را داشت.

وی اضافه کرد: اکنون شاهدیم هنوز عرضه خودروها در بورس به میزان کافی انجام نمی‌شود، هنوز اعتماد کافی در بین مشتریان شکل نگرفته و همچنان با التهابات بازار مواجهیم، اما مطمئنیم در میان‌مدت و بلندمدت با تدابیری که اندیشیده می‌شود، شاهد کاهش مسائل و مشکلات خواهیم بود.

دوست‌زاده، همچنین به مزایای این شیوه برای زنجیره تامین تولید خودرو اشاره کرد و گفت: زنجیره تامین در چند سال اخیر به دلیل مساله قیمت‌گذاری دستوری متضرر شده و شاهد مشکلاتی همچون زیان انباشته خودروسازان و عدم به‌روز رسانی به‌موقع قراردادهای فیمابین قطعه سازان و خودروسازان بوده و هستیم.

وی معتقد است: در این شرایط اگر عرضه خودروها در بورس کلید نمی‌خورد، شاید فرآیند تولید و تامین خودرو با توقف و مشکلات عدیده مواجه می‌شد.

این فعال صنعتی، به مشکلات عدم تامین کافی نقدینگی و سرمایه در گردش برای واحدهای کوچک و متوسط در چند سال گذشته اشاره کرد و افزود: این مساله امروز حتی واحدها و بنگاه‌های بزرگ را نیز دچار مشکل کرده است و مسوولان این واحدها احساس خطر کرده‌اند.

وی گفت: راهکار فعلی بورس، آبی بر آتش و راهکاری در جهت جبران خسارت‌ها و کمبود نقدینگی زنجیره تامین خودروسازی کشور است که امیدی در دل فعالان صنعتی ایجاد کرده است.

دوست‌زاده تاکید کرد: اگر نقدینگی کافی وارد چرخه تولید شده و تولید متناسب با نیاز جامعه انجام شود، بی‌شک به‌تدریج شاهد کاهش قیمت تمام شده خودروسازان و ارائه محصولات با سود مناسب خواهیم بود.

وی در عین حال بر لزوم نظارت دولت بر فرآیند کار در بورس کالا تاکید کرد تا عرضه‌ها به میزان کافی انجام شود و خودروساز نتواند از کاهش عرضه به عنوان ابزاری در راستای منفعت بیشتر خود بهره بگیرد.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ